Elitní závod gravelistů se koná už v neděli 6. října a cíl je umístěn do Lovaně, nedaleko Bruselu. Trať bude mnohem méně náročná, než byla ta loňská, na které se Mohorič stal historicky druhým mistrem světa na gravelu. Na značně selektivní trati se Mohoričovi podařilo dost do první skupiny a posledních 18 kilometrů jel sám a dotáhl únik k vítězství.
Zopakovat loňský výsledek bude letos mimořádně složité, protože slovinský klasikář se zranil na tréninku před startem na UCI World Gravel Series ve španělském Gironě. Závod musel vynechat a nestartoval ani na silničním šampionátu. Ale na gravelový je připraven.
„V Gironě jsem si poranil ruku, takže jsem musel vynechat silniční mistrák, ale už se to zlepšuje a nebolí to tolik, na neděli jsem fit," říká rázně devětadvacetiletý cyklista. „Trať je rychlejší a o něco méně technická než loni, takže bude těžší udělat rozdíl. Myslím, že skupiny budou větší a přijedou do cíle ve skupině, bude to sprint menší skupiny.“
„Udělám vše pro to, abych obhájil titul, ale rozhodně to nebude snadné... na startovní listině je několik velkých jmen,“ dodává Mohorič. A má pravdu, ve velké formě se na start postaví Mathieu van der Poel a je považován za největšího favorita. Výkonnost mu rozhodně nechybí, technické dovednosti také ne, vždyť je šestinásobným mistrem světa v cyklokrosu. Chybí mu zkušenosti s gravelovými závody, ale to vlastně všem silničářům.
Například Mohorič jel ve svém duhovém trikotu jen jeden závod, nejslavnější americký závod Unbound Gravel, a závod nedokončil. Většina špičkových amerických závodníků zůstala doma a do belgie se na světový šampionát nevydala, takže závodit o titul by se mělo především mezi evropskými klasikáři.
Mohorič doufá, že bude mít také štěstí, které mu letos v terénu i na silnici chybělo. „Jsem docela nadšený a mám velkou motivaci. Závodění na gravelu mám rád, protože je to trochu jiné než na silnici, trochu těžší, ale zároveň zábavnější. Uvidíme, co se stane. V pátek se seznámíme s tratí. Poté doladíme mé nastavení a kolo, vybereme správné pláště na neděli a doufejme, že pro jednou v této sezóně zajedu čistou jízdu. Letos jsem neměl příliš štěstí na pády a mechanické závady, ale doufám, že v neděli to bude jiné. Mým jediným cílem je vydat ze sebe to nejlepší a pokusit se opět vyhrát,“ dodal.
Světový šampionát poprvé v Belgii
Třetí ročník světového šampionátu začíná okruhem kolem města Halle po polních cestách a zpevněných silnicích. Poté budou závodníci projíždět Brabantskými lesy a před cílem v Lovani je ještě čeká 47,7 km dlouhý okruh, který absolvují dvakrát. 60 % okruhu je stejných jako trať mistrovství Evropy 2023, kde zvítězil Jasper Stuyven.
Odhaduje se, že jen 56 % trasy dlouhé 182 km vede po nezpevněných cestách a převýšení činí přibližně 1150 metrů (oproti 1890 metrům v loňském roce). Před cílem v Lovani je krátké, ale prudké dlážděné stoupání Ramberg (průměrný sklon 11,2 %, maximální 13,6 %), po němž následuje na posledním kilometru „gravelový“ úsek Donatuspark. Novinkou je také spirálový výjezd po rampě na nádraží v Lovani.
„Je to méně náročná trasa než v loňském roce, s menším počtem náročných stoupání. Celkem je tu asi 110 kilometrů šotoliny a je to opravdu rychlá trať," přidává svůj pohled Franco Pellizotti, sportovní ředitel týmu Bahrain Victorious, který bude Mohoriče v Belgii zajišťovat. „Jsme tu se dvěma jezdci, Matevžem (Govekarem, pozn. red.) a Matejem. Govekar před dvěma týdny vyhrál důležitý přípravný závod v Gironě. Matej není po pádu stoprocentní, ale jsem si jistý, že si povede dobře a bude Matevžovi také velkou oporou. Očekávám těžký závod, konkurence je velká, protože jde o mistrovství světa. Na startovní listině je Mathieu van der Poel, který je na tomto povrchu králem, takže je právem favoritem, ale na druhou stranu loni byl favoritem Wout van Aert a nevyhrál. Na šotolině se může stát cokoli, uděláme v daný den maximum a budeme doufat v další špičkový výsledek.“