Nejznámější tváří Assosu v ČR je trojnásobný silniční mistr republiky Petr Benčík: „Kredit značky Assos je obrovský, ročně pošle na 850 profesionálních jezdců své kraťasy, aby jim do nich našili vložku. Ve firmě se o tom vypráví… Naším marketingem byl vždy hlavně spokojený klient. Když jsou cyklisté z něčeho nadšení, rychle si to mezi sebou řeknou.“ Vladan Hájek: „Cyklistický boom nekončí, nadále se rozvíjí, jen, jak říkají ženy, aby zadek nebolel. A tak přichází na scénu Assos. Nyní otevíráme na atraktivní adrese v ulici Široká v samém centru Prahy samostatný butik specializující se pouze na cyklistické oblečení. Pouze pro dotvoření správné atmosféry jsou v butiku vystavena dvě špičková kola Colnago. Praha se tak postavila po bok mateřského Lugana a Londýna.“
Na otevření firmy nechyběl ani pětinásobný vítěz ankety Král české cyklistiky Roman Kreuziger a bez váhání přiznal, jak rád spolupráce Assosu využívá: „Dosáhnout dobrého výsledku je jak skládačka. Není to jen o tréninku, ale i o životosprávě, odpočinku, vytrvalosti. Oblečení není detail – vytváří předpoklady pro kvalitní výkon. Jsem pyšný, že poprvé v kariéře jezdím za tým, který je vybaven oblečením Assos. Na trhu nic lepšího není, jejich vložky do kraťasů a pláštěnky kupuje spousta profijezdců mnoha týmů, přestože mají jiné sponzory. Jsem připravený na kole trpět, ale v komfortu.“ Jeho slova korespondují s filozofií značky – „sponsor yourself“.
Vladan Hájek nebýval závodníkem, není z široké cyklistické rodiny, v minulosti mj. provozoval obchody s luxusními hodinkami v Praze i v Budapešti. V roce 2005 se poprvé dostal na Tour de France a cyklistika ho svým kouzlem vtáhla a již nepustila – v současnosti zastupuje špičkové značky Assos a Colnago „Jednou jsme se s kamarádem v zimě na běžkách bavili, jaká škoda, že u nás není Assos. Jejich první vstup na český trh kdysi totiž nedopadl… Já jsem jejich produkty kupoval v zahraničí a oslovil jsem je. A jim se to líbilo a vývoj šel tak, že výrobky Assos prodáváme v ČR.“
Když vstoupíte do butiku Assos, hned za dveřmi na pravé straně každého zaujmou historické fotografie profesionálů, kteří produkty Assos vozili buď tajně, nebo ve švýcarské reprezentaci. V roce 1982 nastala kuriozní situace, když na mistrovství světa v Goodwoodu skončili na stupních vítězů nový mistr světa Giuseppe Saronni a s ním Greg LeMond a Sean Kelly. Všichni měli na sobě kraťasy Assos, ovšem aby nenaštvali své sponzory, měli seškrábaná loga.
Assos totiž spoluvytvářel moderní historii cyklistiky. Bylo to v polovině 70. let, Toni Maier-Moussa tehdy vyvíjel první karbonový rám. Ovšem nezůstalo pouze u rámu. Toni a jeho inženýři si všimli odporu, který vznikal kvůli vlněnému pletenému oblečení. Výsledkem jejich snahy zlepšit aerodynamiku byla kombinéza z lycry a Toni se rozhodl využít svých zkušeností v cyklistice. První cyklistické kraťasy z lycry byly na světě.
Toni Maier-Moussa měl vizi, vytrvalost a uspěl. Na webových stránkách společnosti se lze dočíst o rozhodujících a obdivuhodných začátcích: „Toni vzal své kraťasy na ukázku Peteru Postovi. Tento bývalý profesionál, vítěz Paříž – Roubaix 1964, byl v té době sportovním ředitelem špičkového týmu Ti-Raleigh. Post byl mimořádně zvědavý na karbonový rám, ale Toni mu ukázal také kraťasy a přesvědčil jeho závodníky, aby je vyzkoušeli. Pokračování už je historií cyklistiky. Profesionálové z Ti-Raleigh nové kraťasy z lycry obdivovali díky komfortu a aerodynamice, které byly zcela nesrovnatelné s jejich starými, těžkými, svědivými kraťasy.“
Petr Benčík, kterého nelze potkat jinak než výborně naladěného, s oblibou říkával, že Colnago, které v ČR reprezentuje, je takovou cyklistickou F1: „O Assosu to platí ještě více, jeho pojetí kvality je posedlost. Ano, posedlost. Já je tak popichuji a říkám jim sektáři, fakt jsou jako sekta, oni jsou doslova posedlí kvalitou, samozřejmě to myslím v tom nejlepším. Od nich nevyjde produkt, dokud se na něm neshodne celá fabrika. Kolekci připravují i dva a půl roku, než ji dají na trh, prostě to pro ně dlouho není dost dokonalé, pokračují v tom znovu a znovu a znovu, neriskují jméno, nejdou do toho dříve, než jsou přesvědčení, že je to opravdu perfektní. A to přesto, že by toho prodali vagón.“
V Assosu se tak snaží stoprocentně naplňovat vizi, že neprodávají oblečení a design, ale sportovní náčiní, něco, co pomáhá výkonu. Petr Benčík: „Je až neuvěřitelné je pozorovat, jak se zabývají každičkým detailem, jakákoli maličkost má svůj důvod. Lidé se někdy při prvním nákupu zdráhají utratit relativně vyšší sumu, rychle však chápou, o čem to je. Končí to tím, že z kraťasů Assos nevylezou a vyhodí všechny konkurenční starší, které mají doma. A ze zkušenosti vím, že se tak děje pravidelně, že to udělají všichni, to už dnes říkám bez známky zardění.“
Roman Kreuziger by se mohl 18. července objevit na závodě Českého poháru v silniční cyklistice společně se Zdeňkem Štybarem a dalšími profesionály, což by pro něj byla součást přípravy na předpokládaný srpnový restart sezóny. Jeho přítomnosti na otevření prodejny Assos jsme nemohli nevyužít a Roman Kreuziger se rozpovídal: „Nestalo se mi snad 25 let, abych trávil takto tři měsíce doma, zaběhal jsem si s dcerou Aničkou, ona na kole, už bez koleček, takže jsem za ní musel pořádně sprintovat, nějaké volání o fungování brzd nepomáhalo.“
Jste na sto procent přesvědčený, že se Tour de France uskuteční?
„Já jsem o tom nikdy nepochyboval. A když nebude… všichni si můžeme začít hledat práci, protože se cyklistika úplně rozpadne, vždyť spousta týmů měla problémy sehnat partnery, Tour de France je prostě klíčová. Pokud se dle současných plánů uskuteční v září, bude to jistě jiný závod než v červencovém termínu, kdy se ve Francii kolikrát jezdí ve čtyřicetistupňových vedrech, v září lze očekávat počasí, které se blíží našemu doma. To ovšem nic nemění na tom, že Tour de France bude jako každý rok strašně náročná, všichni na ni přijedou co nejlépe připravení. Předpokládám velké výkyvy ve výkonnosti během tří týdnů, protože závodníci nebudou mít najeto tolik závodních kilometrů jako v normálních letech, takže jet tři týdny v pořádném zápřahu bude o to náročnější. Každopádně, nyní musíme trénovat a být připraveni, přestože se vlastně teprve uvidí, co bude a nebude.“
Z francouzských ministerstev vycházely i hlasy, že by se Tour de France mohla jet bez diváků. Jaká by pro Vás byla? Například na Arabském poloostrově se jezdí bez diváků (díky nezájmu místních) každoročně.
„Podstatné je, aby se Tour de France uskutečnila. A aby to bylo bezpečné, prioritou je zdraví. Když by bylo bezpečné jet ji jedině bez diváků, pojede se bez diváků, ti ji uvidí a užijí si ji v televizi. Ale hlavně, aby se jela.“
Uvidíme Romana Kreuzigera na Tour de France?
„To ještě není rozhodnuté. Mluvil jsem se sportovním ředitelem Larsem Michaelsenem, vyplynulo z toho, že bych měl zůstat u plánovaného programu, tedy Tour de France a ardenské klasiky. Ale může se také stát, že řeknou, hele, na jaře trpíš alergií, ale v říjnu to bude jiné, a objevím se na Giru d´Italia, zatím není nic pevně určeno. Na úvod bude důležité závodit, najíždět závodní kilometry jako přípravu na Tour de France. Díval jsem se do kalendáře, v srpnu se začíná na Strade Bianche, poté Okolo Polska, nestudoval jsem se to detailně. A řeší se cestování, například v Lotto Soudal rozhodli, že rozdělí tým do tří skupin, které budou cestovat auty a vyhýbat se létání. Kdyby se něco stalo, tak stáhnout jednu skupinu, protože lidé nebudou promíchaní. To vše se bude ještě v nejbližší době dolaďovat.“
Jak se Vám líbilo virtuální závodění, zúčastnil jste se i etap na Zwiftu, které vysílal Eurosport.
„Na Zwiftu byl virtuální závod skvělý, na Rouvy trochu utrápený, technika zlobila, chce to ještě vychytat, ale jsou to čtyři kluci z Vimperka, je to neporovnatelné, oni jen potřebují trochu času. Dá se říci, že virtuální cyklistiky se asi už nezbavíme, zůstane s námi do příštích let, bude se využívat v zimě, prodlouží sezóny, protože se ukázalo, že je to funkční, že se na těch trenažérech dá dobře trénovat.“
Reportáž z roku 2013, kdy naše redakce navštivila výrobu Assos roadcycling.cz/clanek/Assos--Inovace-a-stabilita