Závod, u něhož pořadatel uvádí 45. ročník a který startuje ve čtvrtek 10. března, se skládá podobně jako vloni ze čtyř částí, které jsou také obdobně vystavěny, pouze došlo k drobným změnám v místech startu, resp. cíle jednotlivých etap. Závod odstartuje úvodní kratičký 1,5 km dlouhý prolog ve Vrsaru. První etapa z Poreče do Funtany a třetí z Pazinu do Umagu o kilometráži 152, resp. 136 km, a převýšení 1.600, resp. 1.500 metrů, jsou sice poměrně zvlněné, ale jejich závěr není zas až příliš profilově obtížný, takže obě loni skončily hromadným dojezdem.

Pro konečné pořadí však byla rozhodující zmíněná druhá etapa, která je se svými 175 km nejdelší a s 2.400 výškovými metry profilově nejobtížnější, ale hlavně má cíl u chrámu svatého Štěpána v Motovunu, kam se cyklisté dostávají 3,5 km dlouhým prudkým výjezdem, který v závěru vede po úzké přístupové cestě a navíc po hrubé dlažbě. První tři v cíli loňské etapy také nakonec obsadili stupně vítězů i v konečném účtování. A celkový vítěz Fisher-Black už v letošní sezóně brázdí silnice v dresu World týmu Jumbo-Visma.

Tenhle scénář je nejpravděpodobnější i letos, ale bohudík nikdy není předem nic dáno. Možných variant vývoje je nepřeberné množství, takže co bylo loni, nemusí být letos. Vítěz prologu ze silného týmu, který pak bude ovlivňovat vývoj závodu ve svůj prospěch, jeden vydařený únik, vítr, pády atd., to jsou jen některé možnosti, které mohou papírové předpoklady postavit na hlavu.

ATT Investments Pro Cycling Team by měl nastoupit v sestavě Schuran, Kašpar, Rotter, Sporysch, Havrlant a Bárta. Prolog by měl vyhovovat výbušným silovým typům, jimiž jsou obvykle především sprinteři. A i v obou etapách, u nichž se předpokládá souboj sprinterů, bude lídrem týmu Tomáš Bárta. Kdo se ale této role ujme v druhé, nejspíš rozhodující etapě?

V ní na předních pozicích Tomáše Bártu nejspíš nečekejme. Zároveň ale nemáme nějakého vyloženého lídra, o kterém bychom mohli předem říci, že na něj od začátku etapy pojedeme. S výjimkou Michala Schurana tu máme hodně mladých a v týmu nových kluků. Všichni včetně Michala na sobě pracují, v přípravě nic nešidí a v prvních závodech odvedli velmi dobrou práci. Což platí i pro Petra Hetfleiše, který po obou jednorázovkách bude mít závodní pauzu. Sám jsem tedy zvědav, jak se jim v náročné konkurenci především development týmů velkých mančaftů bude dařit se prosadit. V téhle etapě to bude hodně o momentálním výkonu a většina kluků bude mít šanci se předvést,“ řekl k předstartovní taktice sportovní ředitel Jaromír Friede.

V loňském roce tady startovala zcela jiná sestava, přičemž nejlepšího umístění dosáhl Karel Camrda právě v etapě do Motovunu, kam dojel na 17. místě, což v konečném účtování znamenalo 21. příčku. Jaké ambice má tedy tým letos?

Rádi bychom, aby se tu v hromadných dojezdech prosadil Bárta. Pokud by někdo v etapě do Motovunu dojel v první desítce, bude to důvod ke spokojenosti. Ale pokud bych si měl vybrat mezi vyhranou etapou, nebo konečným umístěním na konci první desítky, pak dávám jednoznačně přednost první variantě,“ doplnil Jarda Friede.

Swiss Racing Academy

Na startu bude opět 30 týmů po 6 lidech, přičemž konkurence bude ještě o malinko vyšší než v Umagu a Poreči. Mj. k Bardiani přibude druhý Pro tým Drone Hopper-Androni Giocattoli. Většina týmů má ve svém středu převahu jezdců té národnosti, kde je tým registrován. To je také důvod, proč opakovaně v rámci výčtu kvality konkurence zdůrazňujeme development týmy. Ty jsou totiž zřizovány World týmy a vnímány jako záloha a přímá cesta do nejvyšší divize. Výsledkem je, že jde o výrazně výběrové celky, a tudíž i hodně multinárodní.

Posuďte sami. Jumbo-Visma Development Team má poskládanou sestavu z 5 národností: dvou Nizozemců a po jednom Belgičanovi, Norovi, Irovi a Američanovi. EF Education-NIPPO Development Team má dokonce v 6ti členné sestavě 6 národností: Švýcara, Dána, Poláka, Američana, Japonce a Etiopana. Podobně na tom je Astana Qazaqstan Development Team, kde najdeme dva Kazachy a dva Italy a po jednom Kolumbijci a Ekvádorci.

Karel Vacek uprostřed.

Jsou i týmy, které sice nejsou přímou farmou nějakého World týmu, ale jsou dlouhodobě zaměřené na výchovu špičkových cyklistů vybíraných z celého světa a posouvajících je také do nejvyšších Elite divizí. Typickým příkladem je americký Hagens Berman Axeon Axela Merckxe, který na Istrii vyslal po dvou Američanech a Britech a jednoho Ira a Belgičana.

Ale i mezi „normálními“ kontinentálními týmy najdeme více národnostní. Příkladem může být rakouský Tirol KTM Cycling Team, za nějž pojede Karel Vacek, který v roce 2019 začínal v profi pelotonu právě u Axela Merckxe, a kde vedle dvou Němců je také Američan a Slovinec.

To je tedy detailněji část konkurence, s níž poměří své síly z českých cyklistů šestice ATT Investments, již jmenovaný Karel Vacek, v týmu Swiss Racing Academy Petr Kelemen a v Felbermayr-Simplon Wels Daniel Turek.

Dan má letos za sebou Tour of Antalya (2.1), kde se stal nejlepším vrchařem! Jak jinak než tím, čím je pověstný: aktivním naskakováním do úniků. Což by mohl být i jeho způsob závodění na Istrian Spring Trophy.

Team Felbermayr-Simplon Wels