Ve srovnání s klasickými silničními anebo cyklokrosovými koly jsou pro gravel typické tyto prvky: širší pláště, pochopitelně výlučně kotoučové brzdy, speciální gravelový řadicí systém a převody, delší rozvor, uvolněný úhel vidlice pro větší stabilitu i pohodlí. Dále hliníkový, ocelový nebo karbonový rám s pevnou vidlicí a často i přípravou na montáž nosičů, někdy teleskopická sedlovka. Elektrický gravel potom znamená, že na takovém stroji nechybí motor, baterie a ovládání. Motor může být středový nebo zadní nábojový a baterie přiznaná anebo integrovaná do rámu.

TROCHA TEORIE

V disciplíně gravelbiků se střetávají dva pohledy na věc. Někdo zastává názor, že gravel je takový kočkopes a neumí ani jedno pořádně. Vždyť kdo chce do terénu, tak si pořídí pořádné horské kolo. Kdo chce rychlost, nástupy a pořádný tah v kopcích, tak ten si pořídí silniční stroj. Gravel zůstává někde mezi těmito dvěma přístupy a částí cyklistické komunity je dokonce považován za „nepovedeného křížence“. Na asfaltu pořádně nejede, na kořenech a kamenech pekelně drncá a v písku, bahně a zatáčkách na šotolině zase ustřeluje anebo se zabořuje a ztrácí stopu. Nicméně gravely jsou pro svou univerzalitu velmi oblíbené a s elektrickými pohony dvojnásob. Na konkrétní charakteristiku a silná i slabá místa jednoho každého e-gravelu má zásadní vliv také použitý druh motoru. Tedy výkon, typ pohonné jednotky a její umístění, kapacita baterie, jízdní projev a v neposlední řadě také odpor klik a středu při šlapání v rychlostech nad limit 25 km/h.

TEST VŽDY NAPOVÍ

Před nákupem je tedy dobré vyzkoušet každé elektrokolo, tedy pokud si nejste přesně jisti výběrem anebo nemáte přímou osobní zkušenost nebo zážitek. Testovací jízda vždy nejlépe napoví. Otestovali jsme pro vás elektrický gravel domácí značky 4EVER. Firma ze severomoravské Studénky je výrobcem klasických kol i elektrokol. Pro zájemce o moderní trendy nachystala model Engrave, konkrétně zde máme v testu variantu Engrave PRO v barevném provedení titanovo-metalické stříbrné (existuje ještě druhá barevná varianta a také verze Engrave Flat s rovnými řídítky). 

loading...

RÁM & SPOL.

Základní koncepcí tohoto stroje je hliníkový rám s integrovanou baterií, pohonem v náboji zadního kola a karbonovou vidlicí vpředu. Dominantním prvkem je hlavní šikmá trubka osmihranného průřezu, která ve svých útrobách ukrývá integrovanou baterii. Zbylé části rámu působí subtilněji a mají ladné, sportovní a dynamické tvary. Horní rámová trubka má velmi mírný sloping a je horizontálně trochu zploštělá pro docílení patřičné tuhosti. V přední části u představce je do trubky vsazeno podsvícené tlačítko systému FSA, jímž se aktivuje pohon a kliknutím mění jednotlivé režimy motoru (od zeleného Eco přes modrý, žlutý a oranžový až k nejsilnějšímu červenému Boost). Vpředu je výrazným prvkem masivní hlavová trubka nesoucí logo výrobce. Karbonová vidlice má dole subtilní nohy, jež se směrem nahoru rozšiřují a jsou podélně zploštělé kvůli aerodynamice a obtékání vzduchu a také požadované tuhosti do stran a současně flexi v podélném směru. Naopak proti zásadám aerodynamiky (ale zase velmi oblíbené!) jsou na každém kole uchyceny veškeré gravelové doplňky, rozuměj nosiče, nástavce a brašny. A při podrobném zkoumání tohoto kola najdeme přípravu na montáž příslušenství a zaslepené otvory na přední vidlici, na rámu i na zadním trojúhelníku, kam tedy nadšenec do cestování může namontovat vše potřebné. Zadní vzpěry i vidlice jsou spojeny se sedlovou trubkou v celkem kompaktní a malý trojúhelník, jenž je tuhý do boku, ale zároveň dokáže pohltit část vibrací od zadního kola, v našem případě obtěžkaného také nábojovým pohonem. Co se týče maximální podpory tuhosti rámu a jeho tvarové stálosti, je potřeba zmínit také výztuhu v místě spojení šikmé rámové trubky se středem kola. Zde, ve spodní části rámové trubky, je integrována subtilní baterie, takže je tento spoj vyztužen extra kusem hliníku a najdeme zde také krytou zdířku pro nabíjení pohonu FSA. 

Hodně zmiňujeme tuhost a pevnost, a přitom chceme každý zažít také trochu pohodlí. Vězte, že na absorpci nárazů z nerovného podkladu mají zásadní vliv zapletená kola a pláště, což jsou v případě e-gravelu klíčové komponenty. Na e-biku Engrave jsou to 40 milimetrů široké pneumatiky Schwalbe na kolech s ráfky Mach, zadní je zapleteno do nábojového motoru. Kokpit je hliníkový a řídítka mají příjemný tvar, z větší části bližší tradičním obloukům silničních „beranů“. Estetika stroje je v decentní tmavě titanové barvě zdobené stříbrným motivem. V podobném duchu umírněného luxusu se zde prezentuje také špičková gravelová sada Shimano GRX s 11 rychlostmi. A to včetně hydraulických kotoučových brzd s esteticky dokonale zpracovanými třmeny.

SÍLA V ZADNÍM KOLE

Byli jsme zvědavi na motor a jeho projev i naladění od výrobce FSA. Už dříve jsme s podobnými pohony (Mahle a Ebikemotion X35) jezdili na modelech Orbea, Lapierre, Merida, Bianchi, Focus a dalších silničních elektrokolech, takže víme, jak fungují. Lehká nabíječka se snadno vejde do batohu nebo brašny na delší vyjížďku. Ovládání tlačítkem na rámové trubce je jednoduché a intuitivní, stejně jako změny mezi jednotlivými režimy, barevně odlišenými. Přecvaknutí módu pohonu za jízdy je bezproblémové, jen je potřeba dávat pozor při přehmatávání a držení řídítek jednou rukou. Na drncavých a klikatých cestičkách bývají nečekaná překvapení, zvláště když chce jezdec rychle zvýšit podporu motoru, současně řadit, a ještě u toho vybírat zatáčku anebo volit ideální stopu mezi kameny vyčuhujícími z hlíny. Jeden by řekl, že podpora 42 Nm točivého momentu není moc, ale uvědomme si, že sportovní zadní pohon tu není proto, aby jezdce vystřelil ze sedla! Jedná se o asistenci stupňovanou od nuly postupnými režimy až po nejsilnější, s červeným LED podsvícením tlačítka na rámu. Elektrický gravel s motorem v zadním náboji exceluje při zdolávání kopců. Pro optimální chod motoru je potřeba držet frekvenci otáček, aby měl rychlostní a torzní senzor dostatek podnětů a impulzů k zachování hladkého chodu motoru (lámeme-li prudkou stojku pomalejší rychlostí a nízkou frekvencí, může se podpora motoru přerušit a při zvýšení frekvence šlapání zase obnovit – je to specifický projev zadních nábojových motorů.) Při vyšším tempu už motor pracuje bez zaváhání. V takovém případě pomáhá podle režimu podpory, jaký zvolíte tlačítkem na rámu. Nejvyšší Boost je impozantní, ale to by ten kopec byl skoro úplně zadarmo! Raději volíme nižší podporu a vlastní zapojení do jízdy a pořádné zatlačení do pedálů. Když se rychlost zvedá a překonáte hranici 25 km/h, motor se decentně odpojí, ale jezdec pokračuje v úsilí a šlape dál. Odpor šlapání není ve středové oblasti žádný, takže je to čistě a jen souboj jezdce s hmotností elektrokola a případnou gravitací nebo protivětrem. 

TOUR DE FRANCE NEHROZÍ

Abychom prověřili naše schopnosti podpořené motorem decentně ukrytým v zadním kole, připojili jsme se na dlouhém asfaltovém úseku ke dvojici svižně švihajících silničních cyklistů. Ve stoupání a delším kopci na silnici plné zatáček jsme se bez potíží dokázali udržet v háku a ještě stačili s trénovanými borci konverzovat, jakkoli jsme na e-gravelu a v MTB přilbě vypadali dost podezřele. Naše úsilí společně s podporou motoru bohatě stačilo na udržení tempa s lépe trénovanými jezdci na závodních kolech. Kdyby měl kopec dvojnásobnou délku a ještě se začal utahovat, tak bychom dokázali bez problémů zrychlovat až k hranici 25 km/h a závodníky buď pořádně potrápili, anebo nechali za zády… Ovšem stoupání skončilo a na vrcholu výjezdu se profil změnil v rovinku, postupně se svažující k prvním zatáčkám a opět celkem členitému sjezdu až do další vesnice. Už na horizontu se oba borci beze slov zvedli ze sedel, založili řetězy na těžší převody a začali velice dynamicky nabírat rychlost pro následující klesavý úsek, kde chtěli zalehnout do řídítek ve sjezdové pozici. My jsme se chtěli také pokusit o stejně oslňující odpich, ale přiznáváme, že akcelerace ze zhruba 20 km/h na nějakých 35 až 40 km/h v tomto mírně klesajícím úseku nebyla tak drtivá a svižná, jak jsme doufali. Přeci jenom šířka plášťů, jejich podhuštění z terénu, hmotnost e-biku a další faktory… Díky dobré aerodynamice a vyšší hmotnosti našeho stroje jsme se tedy dokázali držet pouze „na dostřel“ od zmíněné dvojice, která svým tréninkovým okruhem prolétávala s naprostým klidem a rutinou. Na křižovatce jsme jen zavolali na pozdrav a současně došli k závěru, že naše gravelové obutí se jaksi lepí k asfaltu a prostě není ideální pro měření sil s jezdci Tour de France. Odebrali jsme se tedy na polní a lesní cesty, kde už to odsýpalo podle našich představ. Engrave se ukázal být jako velmi stabilní ve sjezdech a průletech přes hliněné či šotolinové a štěrkové pasáže, a přitom obratný v zatáčkách a nečekaných odbočkách. Při akceleraci a změnách tempa je potřeba relativně těžký stroj vždy zase rozpohybovat, ačkoli citlivý senzor aktivuje motor i při celkem nepatrném pootočení zadního kola a snaží se s jezdcem velmi dobře spolupracovat. 

VERDIKT

Elektrický gravel 4EVER Engrave vyniká svými univerzálními schopnostmi. Na silnici se díky tradičně konstruovanému rámu velmi blíží silničním strojům, zejména při položení se do řídítek a držení stabilního tempa. Výměna plášťů za hladší a s menším valivým odporem by z něho udělala opravdového rychlíka na tréninkové vyjížďky i svižné přesuny anebo dojíždění po pevných cestách. Mimo veřejné komunikace pak záleží na ambicích jezdce, kam si troufne s pevným rámem a sice terénními, ale stále úzkými pneumatikami. Krátká zadní stavba a ne příliš podkopnutá přední vidlice dovolují obratné kličkování a ježdění na rychlých a členitých okruzích po hladkých pěšinách ve stylu cyklokrosu, to může být pro někoho zábavné. Řadicí sada funguje příkladně bez jediné chyby. Brzdové páky a de facto celá řídítka nabízejí ergonomický úchop ve více polohách podle preferencí jezdce a se sportovní pozicí na tomto kole jsme neměli jediný problém. 

Dojezd s elektrickou pomocí je ovlivněn mnoha faktory od hmotnosti jezdce přes volbu režimů motoru až po profil vyjížďky, teplotu a povětrnostní podmínky. Průměrně jsme jezdili trasy od 25 do 40 kilometrů v kopcovitém terénu. Pokud jsme přes noc zapomněli akumulátor dobít, vraceli jsme se následující den z vyjížďky už bez podpory motoru, protože na dalších 40 kilometrů v kopcích už zbylá energie nestačila. Žádné drama se ale nekonalo. Prostě jsme si jen o něco víc mákli… V tom spočívá výhoda zadního pohonu, jenž nebrání volnému šlapání a pouze se potýkáte s hmotností navíc.

Tento stroj si umíme představit jako zajímavý doplněk do flotily pro nadšeného hobby jezdce a milovníka horských i silničních kol, jenž na takovém elektrokole s baterií a motorem snadno zdolá i dlouhá stoupání a může se pohybovat také po rozbitých cestách a zažít jiný druh cyklistiky. Narozdíl od bezmotorového kola tento model opravdu krásně jede i do prudkých kopců a zátěž si každý naordinuje sám podle zvolené asistence motoru. Trénink tím může být pestřejší a trasa vedena i dosud neprobádanými místy. 

Když přihlédneme k případnému amatérskému nebo laickému použití, může být pro někoho jízda na e-gravelu jenom obyčejným sportem a kondiční aktivitou pro radost. Věříme, že i když tyto řádky čtou závodníci a špičkově trénovaní silničáři, najdou také trochu pochopení pro e-gravelistu, který chce jen hodinu denně skočit na kolo a rychle zmizet do nejbližšího lesa, parku anebo na polní cesty vyřádit se a vyčistit si hlavu. Motor tam má proto, aby si dokázal s úsměvem užít i případné kopce, co se mu postaví do cesty, a pořád u toho měl vítr ve tváři.

TECHNICKÉ ÚDAJE 4EVER Engrave PRO:    

  • Cena: 71 990 Kč
  • Rám: Alu E7005, gravel geometrie, integrovaná baterie
  • Vidlice: Carbon Durable, pevná osa 12 mm
  • Motor: FSA System HM 1.0 (250 W, 42 Nm)
  • Baterie: FSA Intube 252 Wh, 7 Ah, 36 V
  • Převodník: FSA Gossamer, 44 zubů
  • Řazení + brzdové páky: Shimano GRX ST-RX600, 1x11 rychlostí
  • Přehazovačka: Shimano GRX RD-RX812
  • Kazeta: Shimano CS-M7000, 11 rychlostí, pastorky 11–42
  • Řetěz: Shimano CS-HG600, 11 rychlostí
  • Brzdy: Shimano GRX BR-RX400, kotouče 160 mm
  • Náboje: přední Shimano HB-RS470, 12 mm pevná osa, zadní FSA Gravel nábojový motor 
  • Ráfky: Mach1 Gravel Disc
  • Pláště: Schwalbe G-ONE Allround 40-622
  • Pedály: Union SP-600
  • Řídítka: FSA Race Bar Vero Compact
  • Představec: FSA Race 31,8mm
  • Sedlovka: FSA Gossamer
  • Sedlo: Selle Italia X-LR SF
  • Hmotnost: 14,9 kg (motor a baterie váží 3,98 kg)
  • Výrobce a distributor: www.4ever.cz