V loňském ročníku Giro d´Italia vyhrál Filippo Ganna (Ineos Grenadiers) poslední etapu do Milána a Tao Geoghegan Hart převzal růžový dres a Trofeo Senza Fine. Letos byl opět nejlepší Filippo Ganna, ale celkový triumf slaví Egan Bernal (Ineos Grenadiers). Kolumbijec vyhrál Corsa Rosa při své první účasti a ve 24 letech už má na kontě Tour de France i Giro d´Italia. Na konečné pódium ho doprovodili druhý Damiano Caruso (Bahrain Victorious) a třetí Simon Yates (BikeExchange).
Ganna vyhrál i po defektu
O vítězství ve 30,3 kilometru dlouhé a zcela rovinaté časovce soupeřili největší favorité. Edoardo Affini (Jumbo - Visma) zajel stejně jako v úvodní etapě vynikající čas, ale na dva jezdce to nestačilo. Filippo Ganna byl výkonnostně opět téměř neporazitelný, ale zdržel ho defekt. Po výměně kola navázal na nastavené tempo a porazil Affiniho o 13 sekund. Jenže na trati ještě byl i Rémi Cavagna (Deceuninck - Quick-Step). Francouzský šampion byl hodně nebezpečný, bohužel 500 metrů před cílem spadl v levotočivé zatáčce a do cíle dorazil se ztrátou 12 sekund.
Ganna tak během dvou let vyhrál už pět individuálních časovek na Giro d´Italia a celkem šest etap. "Dnes jsem hrozně potil a necítil jsem se dobře. A hlavně jsem chtěl, aby to Egan zvládl a dojel si pro růžový dres," řekl v cíli mistr světa, který se strachoval zbytečně, Bernal měl vše pod kontrolou.
„Ten defekt byl neštěstí, takže jsem si myslel, že prohraju, ale věděl jsem, že mám velký náskok. A kolo jsem vyměnil velmi rychle, bylo to jako ve Formuli 1. Ale když jsem projel cílovou čáru, myslel jsem si, že Cavagna vyhraje. Byl v plném tempu, ale pak jsem viděl jeho pád. Nakonec jsme měli oba smůlu. Já defekt a on pád," dodává Ganna
Favorité na celkové pořadí se nemohli porovnávat se specialisty na časovku, snad kromě Joãa Almeidy (Deceuninck - Quick-Step), který zajel excelentně, na pátém místě ztratil jen 27 sekund na Gannu. Přeskočil Hugha Carthyho (EF Nippo), Romaina Bardeta (DSM) a málem i Daniho Martíneze (Ineos Grenadiers), ale Kolumbijec byl o pár setin v celkovém pořadí lepší a skončil pátý.
Mezi prvními třemi v celkovém pořadí se žádný dramatický souboj nekonal. Damiano Caruso byl podle předpokladů nejlepší, ale ztrátu 1:59 dohnat nemohl. Bernala porazil o 30 sekund. Simon Yates se na svém časovkářském speciálu trápil, byl horší než Caruso i Bernal a v konečném pořadí ztratil 4:15. Měl však dostatečnou rezervu před čtvrtým Aleksandrem Vlasovem (Astana - Premier Tech) a poprvé se podíval na pódium Giro d´Italia.
„Myslel jsem jen na to, že nesmím udělat chybu," vysvětloval Egan Bernal svůj přístup k závěrečné časovce. „Byl jsem velmi soustředěný. Kde to šlo, jsem do toho dal všechno, ale v zatáčkách jsem neriskoval. Byla to vlastně první časovka, kterou jsem si opravdu užil. Vždycky trpím, ale dnes to bylo i díky mému trenérovi v autě výjimečné. Bylo to moc pěkné. Viděl jsem spoustu kolumbijských vlajek a spoustu lidí, kteří na mě křičeli. V okamžiku, kdy jsem si uvědomil, že jsem vyhrál to byl neuvěřitelný pocit. Nemohu teď popsat, co cítím.“
Bodovací soutěž poprvé v kariéře vyhrál Peter Sagan (BORA - hansgrohe). Nejlepším vrchařem byl vyhlášen Geoffrey Bouchard (AG2R Citroen) a nejlepším mladým závodníkem Egan Bernal. Týmovou soutěž ovládl zaslouženě Ineos Grenadiers, jednoznačně nejlepší celek na startu.
Britský tým vyhrál i nejvíce etap, celkem čtyři. Druhý skončil tým Qhubeka Assos se třemi triumfy a dvě etapy vyhrály celky Bahrain Victorious a Lotto Soudal.