Iniciátoři kampaně #nejsemprase zakončili letní část aktivit sběrem po celé České republice: vyzvali příznivce k vyčištění okolí a sami se vydali do hor, lesů i městských parků. „Stopy po turistech jsou na každém kroku,“ upozornil na množství odpadků v přírodě Miloš Židík. „I když jsme na sociálních sítích oslovili přes 3 miliony lidí v Česku a na Slovensku, odpadky v přírodě stále zůstávají. Právě proto nekončíme a budeme v naší snaze pokračovat dál,“ odhalil plány na příští rok iniciátor kampaně.

Vrcholem kampaně #nejsemprase měl být výstup na nejvyšší bod České republiky – Sněžku. Kvůli zhoršování pandemické situace se iniciátoři projektu namísto společného čištění jediné stezky v Krkonoších rozhodli rozdělit síly a vyzvat k úklidu ve všech koutech České republiky. Sami přírodě od odpadků ulevili v Jizerských i Orlických horách, v Jeseníkách, Beskydech i na Broumovsku. Jejich pozornosti neunikla ani Praha, Brno nebo Český Krumlov. A v uklízení nebyli zdaleka sami. „Naše výzva nevyšla na prázdno. Během týdne od 7. do 14. října se do čištění zapojily stovky dobrovolníků a milovníků čisté přírody. Na sociálních sítích se nám tak sešla videa a fotografie s pytli vysbíraných odpadků ze všech koutů republiky. Mezi autory byly i známé osobnosti, jako zpěvačka Kamila Nývltová, úspěšná vodní slalomářka Veronika Vojtová nebo ekoložka z Českého svazu ochránců přírody Kateřina Landová,“ přiblížil iniciátor kampaně Miloš Židík.

Příroda naši pomoc potřebuje. Kampaň bude pokračovat i příští rok

Během letních a podzimních měsíců zasáhla kampaň #nejsemprase na sociálních sítích a v médiích více než 3 miliony lidí. A neomezila se jen na Česko. Její podporovatelé se hlásí ze Slovenska, Polska i z Bavorska. Na Slovensku se k myšlenkám iniciativy přihlásila zpěvačka Zuzana Smatanová, která pomáhala uklízet ve Vysokých Tatrách. „Zájem fanoušků a osobností je pro nás potvrzením, že stojí za to snažit se o dobrou věc a pokračovat v ní i příští rok. Už teď přemýšlíme o tom, kam naši iniciativu posuneme. Nejdůležitější je pro nás vzdělávání dětí i dospělých. Z hor a lesů se chceme dostat také do městských parků a na veřejná prostranství,“ představil plány Miloš Židík.

Sociální sítě projektu #nejsemprase získaly od června 8500 fanoušků, přes 3000 sdílení příspěvků a videa si prohlédlo víc než 500 tisíc lidí.

Kampaň #nejsemprase není politicky orientovaná ani zisková. Záštitu jí daly Český svaz ochránců přírody, Klub českých turistů, Českomoravská federace nordic walking, Jihočeská centrála cestovního ruchu a Skaut.