Po letech přijel do rodného města pozdravit účastníky Michal Klasa, legendární vítěz etap Závodu míru. „Jezdím leda na elektrokole z Brna do Jedovnice se čtyřmi zastávkami,“ přiznal se smíchem, když se podepisoval vděčným veteránům a oživoval historkami vzpomínky na bouřlivou kariéru. Jóó, to bejvávaly časy…
Michal Klasa (vlevo)
Pořadatelé zvládli přípravu opět skvěle, i když jim den před startem hodně pršelo, a tak zůstali v akci až dlouho do noci. „Ale nové zázemí se osvědčilo, je mnohem komfortnější pro všechny, po sousední cyklostezce přijeli i fanoušci a děti jsme nemohli ze hřiště vyhnat domů,“ hodnotil ředitel závodu Miroslav Kolář, který vede organizátory ze zdejšího klubu. Navzdory nedělní konkurenci na Pálavě i tentokrát Mamut přilákal téměř sedm stovek účastníků ve všech kategoriích. A opět se pil v cíli Zubr, jak jinak.
A proč ten Mamut v názvu? V Předmostí na Čekyňském kopci se ve spraši před 140 lety našly mamutí kosti i zbytky obydlí pravěkého člověka Homo predmostensis z doby 25 000 let před naším letopočtem. Archeologická hodnota místa je přirovnávána k Dolním Věstonicím, těší se evropskému věhlasu. Vede tudy naučná stezka se zvonkohrou. Tu ovšem bikeři, kteří projeli přímo pod betonovým modelem mláděte mamuta, nestihli… Silničáři si jen vychutnali nečekané panorama na obzoru.
Sparťanský klasikář Richard Habermann v týdnu slavil double fotbalistů a tady byl hodně spokojený. Přitom měl náročný víkend. V sobotu spojil „doplňující“ závod na Moravě s návštěvou příbuzných a druhý den se vydal s týmem do víc než 500 km vzdáleného německého Chemnitzu, kde také v kopcích dojel čtvrtý. „Sousední Pálavu jsem neplánoval. Máme v Česku málo závodů a najednou někdo udělá druhý na druhý den hned vedle sebe, to mi přijde divný,“ říkal ještě.
Druhý dojel Lukáš Vencl (tým 56201, ztráta -26 vteřin), třetí Jakub Havrlant (Team Forman Energetic, -28). V top 10 dojeli i Štěpán Dalecký a Vilém Vostal, česká dvojice saganovského týmu RKK Group/Pierre Baguette/Benzinol. Z bratrů Gdulových byl tentokrát lepší chodecký reprezentant Lukáš (17. o 1:03 minuty před Tomášem). První ženou se stala Naďa Voráčová z Force Zlín za 5:28:56.
„Tady to bylo opravdu hodně těžký, tvrdý. Ale jelo se mi dobře,“ pokračoval Habermann. Pole se postupně dělilo, ale pořád zbývalo skoro padesát lidí vepředu. Ve druhé části pak odpadávali i ve sjezdech, bylo navlhlo. „Překvapil mě Sedlák z Elkovu, který šel na Hadovce na špici. Přišla snad dvacetiprocentní stojka, tam jsem jel hranu. Zůstalo nás pět, ale závory nás zastavili a znovu nás dojeli. Až další stoupání to zase zredukovalo. Dvanáct kiláků před cílem jsem nastoupil, věřil jsem si na sprint, ale vzal za to raději už dřív. Bylo to výborný závodění, to je vždycky lepší než trénink.“ Tuhle neděli ho čeká bundesliga v německých Krušných horách, další víkend „domácí“ Brdy z Road Cupu.
Na kratší trati, tedy RoadRace (80 km), vyhrál Přemysl Brýl (kolacihak.cz) za 2:01:47 a na nejvyšší stupeň se vrátila známá
Jana Milec-Jiřincová (TDF), též ve velmi slušném čase 2:05:13. „Bylo to strašně rychlý, jeli jsme průměr 37 km/h, přitom jsme tam měli i kopec Tesák. Houpavý profil mi sednul. Jen jsem si na začátku nepřesně nastavila gps a odjel mi balík, naštěstí se nám povedlo to ve třech dojet. Pak jsem i držela tempo. Poslední kilometry jsem zkusila únik, protože jsem nechtěla taktizovat, ale kluci mě zase sjeli,“ vyprávěla. „Mám radost, že se to podařilo, už přece jenom nejsem nejmladší. Chci letos objet i moravské závody RoadRace, maratony jsou na mě zatím moc dlouhý, s dcerkou nemám čas najíždět ty objemy.“
Kompletní výsledky najdete zde: my.raceresult.com
Průběžné pořadí Road Cupu 2024
RoadRace: muži: 1. Kopecký (Lawi Stars/Giant) 878, 2. Rozehnal (Kovo/Rexonix Praha) 831, 3. Vencl (Cycli.cz) 675. Ženy: 1. Milec-Jiřincová (TDF) 1174, 2. Slámová (Cyklotrénink) 750, 3. Drbohlavová (Lawi junior) 473.
RoadMarathon: Muži: 1. Swaczyna (Kilpi) 485, 2. Janovský (ML Tuning Varnsdorf) 417, 3. Hradecký (Sportimport) 407. Ženy: 1. Voráčová (Force Zlín) 540, 2. Raková (Cyklo team Killi) 500, 3. Rippelová 452.