Decathlon je největším prodejcem sportovního vybavení na celém světě. Na celém světě má tato francouzská společnost přes 1600 obchodů a jen v České republice je to 25 prodejen. Takže rozšiřování nabídky cyklistických produktů je pro cyklistický trh hodin důležité. Decathlon připravuje nové modely silničních a gravelových kol, podívejme se na místo, kde k tomu dochází.
B’Twin Village je centrem cyklistické divize Decathlonu. Nachází se v severofrancouzském Lille, v ohromné budově, na plochu největší v celém Lille. Nedaleko slavného Roubaix se cyklistice daří, zejména silniční cyklistice a cyklokrosu. Celá značka Decathlon se zrodila v tomto regionu. Michel Leclercq, zakladatel Decathlonu, dostal v 70. letech nápad vybudovat první supermarket se sportovní zbožím.
První Decathlon byl založen v Englosu nedaleko Lille v roce 1976 a o 10 let později se z prodejce stal i výrobce. V roce 1986 se dodavatel cyklistických kol dostal do problémů a přestal Decathlonu dodávat zboží. Vedení společnosti se proto rozhodlo navrhnout vlastní kola. Rám Challenger byl prvním výrobkem, který si Decathlon navrhl sám.
Nyní Decathlon nabízí ohromné množství výrobků pod vlastními značkami. V B’Twin Village je navrhováno a testováno cyklistické zboží, ale samotná budova a okolí je multisportovním zázemím. Zaměstnanci, ale i veřejnost si zde mohou zahrát tenis, badminton, padel, stolní tenis, projet se v skateparku, na dopravním hřišti i na venkovním pumptracku a tak dále. Nechybí samozřejmě ani prodejna, hospoda, jídelny a posilovna.
Přitom ještě v 90. letech zde sídlila největší továrna na cigarety ve Francii, která však byla uzavřena v roce 2003 a od roku 2010 se začala rodit B’Twin Village. Pod značkou B’Twin v minulosti Decathlon prodával kola a dokonce je také dodával profesionálnímu týmu AG2R. Nyní se špičková silniční kola a další výbava prodává pod značkou Van Rysel. A rozšiřuje se také nabídka gravelů a cyklokrosových kol.
Návrat k profesionálům
Van Rysel v překladu z vlámštiny znamená „Z Lille“ a Decathlon se tím hlásí k bohaté cyklistické kultuře Flander. Město Lille totiž patří do historického regionu Flandry, ačkoliv leží ve Francii. Kola Van Rysel v současnosti nejezdí žádný profesionální tým. „Ale ve WorldTour už jsme díky týmu Cofidis, kterému dodáváme oblečení Van Rysel. A Nans Peters vyhrál v našich tretrách etapy na Tour de France a Giro d’Italia,“ říká Yann Le Fraillec, produktový manažer značky Van Rysel.
Nans Peters na Tour de France 2020
Právě oblečení a tretry Van Rysel jsou v profesionálním pelotonu vidět čím dál víc. Guillaume Martin, Ion Izagirre a další hvězdy Cofidisu oblékají dresy a doplňky Van Rysel a kromě Nanse Peterse vozí tretry z dílny Decathlonu také letošní velký objev, Belgičan Arnaud De Lie, dvacetiletý talentovaný sprinter týmu Lotto Soudal.
„Už jsme byli součástí WorldTour a na kole Decathlon jezdil dokonce mistr světa Igor Astarloa,“ pokračuje Le Fraillec. „Měli jsme dobré vztahy se všemi francouzskými profesionálními týmy, ale rozhodli jsme se před více než deseti lety profesionální cyklistiku opustit. Rozhodli jsme se zaměřit víc na rodiny, na rekreační sport a opustili závodění.“
Kolo Decathlon světového šampiona Igora Astarloy ze sezóny 2004
„Nabízíme skvělé produkty pro využití volného času v mnoha sportech, ale nebyli jsme moc silní ve špičkových produktech. Poslední dva tři roky se opět snažíme nabízet špičkovou výbavu. Například s našimi raketami hraje Gael Monfils, francouzský tenista a s míči Kipsta se hraje francouzská fotbalová Ligue 1,“ vysvětluje Le Fraillec.
Za návratem do závodního a soutěžního sportu stojí snaha Decathlonu být důležitou a velkou značkou v různých sportech. „V některých sportech, pokud nenabízíte špičkové výrobky, nejste považováni za velkou značku. Není to tak ve všech sportech, ale když nejste vidět v závodní atletice, cyklistice a vlastně ve všech sportech, které mají mediální pokrytí, nepatříte mezi velké značky. Ale například v turistice neexistuje žádný závodní sport a v tom jsme velmi silní.“
Dresy Van Rysel jezdí francouzský Cofidis
Znamená to, že Van Rysel začne nabízet i velmi drahé a exkluzivní produkty? „Ve WorldTour máme například Nanse Peterse, který pomáhal vyvíjet tretry Van Rysel Roadr 900 a vyhrál v nich etapy na Tour a Giru. Ano, je možné vyhrát etapu na Tour v tretrách za 150 eur. Chceme, aby si lidé měli z čeho vybrat a chceme, aby i mladí lidé měli možnost jezdit na kole. Vysoké ceny kol a další výbavy zcela demotivují celé rodiny. Kolo ani nevyzkouší. Když nebudeme nabízet i levnější produkty, cyklistiku zabijeme. Všichni velcí šampioni museli nějak začít a určitě to nebylo na kolech za několik tisíc eur.“
A co návrat do nejvyšší ligy s celými koly Van Rysel? Le Fraillec nebyl konkrétní: „Chtěli bychom, ale zatím se nic nedomlouvá. Cofidis má platnou smlouvu s De Rosou, ale existují i jiné možnosti.“
Le Fraillec vedl také vývoj nového karbonového gravelu, který bude brzo oficiálně představen a Decathlon nezapomíná ani na cyklokrosové speciály. "Vzhledem k tomu, že sídlíme ve Flandrech, tak musíme mít v nabídce i cyklokrosová kola. Jde o malý trh, ale není to otázka peněz. Prostě pokud bychom je nenabízeli, místní cyklisté by nám dali jasně najevo, co si o tom myslí. V tomto regionu je to povinnost."
V dalším článku z návštěvy v B’Twin Village se blíže podíváme do cyklistické kuchyně Decathlonu. Do laboratoří a kanceláří, kde se výrobky Decathlonu navrhují, vyvíjí a testují.