Značka Decathlon nabízí sportovní zboží v 1700 prodejnách v 60 zemích světa a zaměstnává přes 100 tisíc lidí. Je tedy logické, že takto velká společnost není pouhým prodejcem produktů dodavatelů, ale primárně vymýšlí a vyrábí své vlastní výrobky pod různými značkami. Prvními vlastními brandy byly Quechua (turistika) a Tribord (vodní sporty). Později se přidaly i značky zaměřené na jízdní kola. Například pod značkou Rockrider jsou vyráběna horská kola, dalšími značkami jsou Riverside, Triban, B’Twin, Elops a silniční Van Rysel.

Van Rysel nás pochopitelně zajímá nejvíce, protože pod tímto vlámským názvem se skrývají silniční kola závodní kvality. Kola Van Rysel jsou vyráběna v Asii, ale navrhována jsou přímo v Lille. Tým několika desítek lidí připravuje kola Van Rysel v B’Twin Village. V současnosti lidé z týmu produktového manažera Yanna Le Frailleca testují nové silniční modely, které jsme si sice na místě mohli prohlédnout, ale stále na ně platí embargo. Brzo by však měl být odhalen nový karbonový gravel bike se závodními ambicemi. 

Yann Le Fraillec - produktový manažer značky Van Rysel 

Nové silničky i gravely

„Připravujeme osm nových kol, která představíme během 12 měsíců, od poloviny roku 2022 do půlky roku 2023,” říká Le Fraillec. “Myslím, že to jasně demonstruje, že jsme velká firma, která když se pro něco rozhodne, zvládne vyvinout zcela nová kola.” 

„Hodně jsme teď přidali a pracujeme na spoustě novinek,” dodává. „Některé z kol jsme chtěli představit už před letošní sezónou, ale nedostatek komponentů nám v tom zabránil. Ale teď už víme, že komponenty pro sezónu 2023 mít budeme. V budoucnu chceme více využívat komponenty Sram, abychom omezili výpadky dodávek co nejvíce a měli širší škálu produktů v nabídce.“

Decathlon neuvažuje o přesunutí výroby špičkových karbonových kol z Asie do Evropy. Z několika důvodů. „V Číně umějí vyrábět karbon. Mají spoustu zkušeností a zatím není žádný důvod něco měnit. Máme dobrou kontrolu nad procesem výroby a přímou spolupráci s asijskými továrnami. Není to tak, že bychom poslali objednávku a čekali na dodávku. Máme zde své lidi, kteří tam pracují každý den.” Další otázkou je ekologie, Decathlon se na ekologické dopady svého podnikání v posledních letech soustředí a snaží se je omezit. Podle Le Frailleca je výroba v Asii překvapivě ekologičtější: “Při dopravě kola lodí z Asie se vytvoří desetkrát méně emisí CO2, než kdybychom zboží vozili z jednoho kouta Evropy do druhého kamionem. Takže přesunutí výroby do Evropy nemá pro nás smysl z hlediska kvality, logistiky, ekonomiky ani ekologie. Můžeme se samozřejmě bavit o etickém a politickém hledisku.“

Decathlon má k dispozici několik komor simulující různé podmínky.

Testování a ověřování kvality

V zákulisí B’Twin Village je hned několik laboratoří. V první jsou mechanicky testovány cyklistické produkty. Opakovaně se zde ohýbají rámy, vidlice a ověřuje se tím spolehlivost výrobků. Testuje se zde také bezpečnost přileb, ale také spolehlivost běžeckých pásů a dalšího zboží, nemusí jít pouze o cyklistiku. Laboratoř Decathlonu využívají i jiné společnosti při testování svých výrobků.

Ne všechny komponenty si Decathlon vyrábí sám. Samozřejmostí jsou celé sady a zapletená kola renomovaných značek a řídítka a další komponenty. „Například karbonová řídítka pro nás dělá Deda. Není nutné investovat do vývoje některých produktů, když se můžeme obrátit na někoho, kdo dělá nejlepší řídítka na světě, a domluvit se s ním. Nechceme si vše vyrábět sami. Víme, že existují skvělí výrobci, kteří nám mohou své produkty dodat. Navíc jsou nám schopni dodat vlastní edici komponentů pro naše zvláštní potřeby. Zkoušeli jsme vyrábět vlastní zapletená kola, ale nakonec jsme přestali ze stejného důvodu jako u jiných komponentů. Proč navrhovat a vyrábět zapletená kola, když můžeme spolupracovat se špičkovými výrobci?“

Nejenom kola

Decathlon produkuje velké množství sportovního oblečení, pod značkou Van Rysel jsou to také cyklistické dresy, tretry a přilby. Funkčnost a vlastnosti sportovního oblečení je také nutné ověřit. V další laboratoři jsou pro to určeny komory simulující náročné podmínky. Teploty od -40 do +45 ºC, nízkou i vysokou vlhkost a také silný vítr až do 45 km/h. V další rozlehlé místnosti se testují už reálné výrobky. Pod dohledem několika desítek inženýrů se dá změřit a otestovat ledacos. Například došlap a pohyb chodila při běhu, posed na kole a tak dále. Při naší návštěvě se testovala funkčnost kolenní ortézy. 

Van Rysel letos dodává závodní oblečení WorldTeamu Cofidis. „Na kolekci pro Cofidis jsem pyšný,” netají se produktový ředitel značky. Dostat do WorldTour také kola Van Rysel bude tvrdší oříšek, Cofidis má platnou smlouvu s De Rosou a Le Fraillec nechce potvrdit, že se o vstup do nejvyšší cyklistické ligy Van Rysel pokouší. 

Návrhy laků a designy kol jsou se připravují v B'Twin Village.

V Lille je navrhován také konečný vzhled kol. Nechybí proto mokré a práškové lakování. Čtyřčlenný kolektiv míchá a kombinuje barvy a ověřuje, zda se představy designerů dají zhmotnit a zavést do sériové výroby. Lakování konečných produktů probíhá jinde, ale zde se připravují postupy, podle kterých se výroba řídí. 

V B’Twin Village jsou také laboratoře s omezeným přístupem novinářům. Například do prostor, kde probíhá 3D tisk prototypů, jsme se nedostali, ale Decathlon nedávno demonstroval, co vše pomocí 3D tisku dokáže vyrobit a kam by se budoucnost sportu mohla vyvíjet (jak je vidět na úvodní fotografii prototypu aerodynamického kola). Z návštěvy B'Twin Village si odvážíme spoustu dojmů, ale jeden převažuje. Decathlon chce nadšeným cyklistům nabídnout i to nejlepší, co současné technologie dokážou a intenzivně na tom pracuje. Na nové modely Van Rysel se rozhodně můžeme těšit.