Minulý rozhovor s Milanem

Co se změnilo od posledního rozhovoru, kdy jsme probírali nedostatek dílů a rostoucí ceny v důsledku COVIDu? 

Změnilo se toho hodně. Tehdy jsme se převážně snažili získat nějaké skladové zásoby. Jednoduše řečeno, lidé chtěli nakupovat, ale prodejci jim neměli co prodávat, protože nikdo nic neměl. Postupně se výroba a logistika rozběhla a všem se podařilo skladové zásoby zase vytvořit. 

Jenže pak přišla válka, zdražování energií a inflace. Takže zatímco v době pandemie velká část lidí přemýšlela, jak si užít peníze a jak aktivně trávit volný čas, což cyklistice nahrávalo, tak teď naopak lidé přemýšlí, jak peníze ušetřit a zbytné výdaje odkládají na později, což je samozřejmě zodpovědné a smysluplné.   

Doporučuji vynikající článek s Borisem Nestrašilem z Olpranu, který o situaci mluví ještě v mnohem větším detailu, než na který máme čas.

Jak se situace dotkla konkrétně vaší firmy?

Pokles prodejů se nám pochopitelně nevyhnul, ale nejdřív zkusím ukázat celý trh, než půjdu do detailu u nás. Vezměte si, že v tom covidovém roce byl skok celkového obratu e-commerce v Česku ze 155 na 196 miliard. Další rok, tedy 2021, to bylo 223 miliard. To jsou obrovské přírůstky. A e-commerce dále roste, protože lidé prostě nakupují online, i když růst se zpomalil. Když se bavíme o celém e-commerce trhu, tak tady byl v prvním kvartále minulého roku dle dat Heureky meziroční růst 80%, ale letos to bylo o 25% méně, nicméně pořád je to 55% růst – ten je ale pomalejší, než si někteří podle předchozích let projektovali. Čeká se asi třetinový propad k dříve projektovanému růstu.

V cyklistice konkrétně dle Heureky rostly ceny o 35%. My zatím zdražovali o rostoucí náklady spojené s logistikou, vstupními materiály a vývojem kurzů měn, což bylo konkrétně v našem případě v průměru o 10%. Ale ke zdražování jednoznačně došlo, toho si musel všimnout každý. Zjednodušeně bych tedy řekl, že COVID nám zdražil výrobu a logistiku, válka nám snížila hodnotu peněz a energetická krize ochotu lidí utrácet. Musím říct, že za ty poslední 3 roky se toho tedy stalo opravdu hodně. 

Samozřejmě s válkou a jejími dalšími důsledky asi nikdo z obchodníků při vypisování objednávek před rokem nepočítal.

Je tedy teď čas nakupovat nebo dál čekat?

To vám s jistotou asi nikdo neřekne, záleží na tom, kolik máte volných peněz a co si skutečně potřebujete koupit, nebo co možná nepotřebujete, ale chcete si to dopřát. 

Logistika začíná zlevňovat (pokud nebereme v potaz vánoční peak season), vstupní suroviny jdou spíše (a občas docela dramaticky) nahoru. Na druhou stranu rostoucí ceny energií se momentálně týkají převážně Evropy, zatímco většina cyklomateriálu je produkována v Asii. Když zvážíme rostoucí inflaci, tak nějaké drobné zdražování ještě očekávat můžeme. Ono je to vždycky takové nahoru-dolů, než se najde nějaký rovnovážný bod, takže já osobně tipuji, že tady to bude podobně. Možná někteří prodejci, kteří příliš horlivě nakoupili na sklad, budou mít motivaci zbavit se části zásob, aby vygenerovali nějaký obrat, ale to je jen čirá spekulace a pokud tu motivaci mít budou, zkusí lidi přesvědčit před Vánoci. Alespoň tak bych na to na jejich místě šel já s tím, že bych ceny po Vánocích nastavil právě podle prodejů před svátky. 

Takže abych to shrnul, očekával bych nějaké pobídky před Vánoci, snahu vyprodat část skladu po nich, a pak se bude hledat zase nějaká rozumná cena na to dané období podle situace na trhu. A tu si vážně odhadnout netroufám.

Jak se tedy situací vypořádáváte konkrétně vy v Equatoru?

V první řadě jsme museli částečně zdražit, ale ne nějak výrazně, bylo to těch nezbytných cca 10% jak pro kola Equator, tak Pardus.

Zadruhé jsme nakoupili na sklad, v tomhle jsme trochu kopírovali trh, který se snažil hlavně mít produkty skladem. Ale udělali jsme to docela zdravě, z čehož mám radost, takže nemáme zamčenou hromadu peněz ve zboží, které bychom nedokázali prodat.

Zatřetí jsou to slevy. My prakticky nikdy slevy neděláme. Věříme ve férovost cen, které máme u produktů nastavené a v hodnotu a servis, které za tu cenu přinášíme. Takže jediné období (až na výjimky), kdy pravidelně slevu nabízíme, je před Vánoci. Chceme umožnit lidem ušetřit v období, kdy si kolo tolik neužijí, a samozřejmě pomoci našim prodejům, které nejsou takové jako před sezónou nebo v jejím průběhu. Konkrétně pro tento rok jsme přichystali slevu 4 000 Kč na kola Pardus a 1 000 Kč na zapletená kola Equator. 

Jestli to lidé ocení, se teprve uvidí, ale vždycky to nějak fungovalo.

Věříte, že taková sleva bude stačit?

Věřím tomu, že situace bude nahrávat těm, kteří dokáží udržet nižší ceny, což je segment, ve kterém se pohybujeme. Když máte drahou značku, která utrácí kvanta peněz za marketing a složitý distribuční řetězec, tak ty náklady musí ve výsledku zaplatit v ceně produktu zákazník. Podívejte se na některé světové značky, které už začaly s přímou distribucí. Tyhle velké značky asi nebudou šetřit na marketingu, ale na distribučním řetězci. A to je něco, co my děláme od začátku, jdeme z továrny co nejkratší cestou rovnou k zákazníkovi. A navíc naše marketingové náklady jsou v porovnání s velkým značkami zanedbatelné.

Takže co se týče zpomalení prodejů, část lidí pochopitelně nákup odloží. Ale taky zde bude část lidí, kteří se možná rozhodnou, že si nekoupí dražší značku, ale zkusí něco dostupnějšího a ověřeného. A to je pozice, o kterou se dlouhodobě snažíme a snad se nám to i daří.

Budete teď vyčkávat, co bude dál, nebo jak přemýšlíte o dalších krocích?

Zpomalení prodejů neznamená, že si budeme nějak sedět na rukách. Skladové zásoby máme, to je hlavní. Tento rok jsme přidali do sortimentu chytré trenažéry Zycle, takže chceme  rozšířit portfolio i o tu možnost trénovat v průběhu zimy doma. Také jsme rozjeli vlastní servis, který byl dříve zajištěn smluvními partnery. Už máme na trhu tolik kol, která prostě časem servis potřebují, že se nám vyplatilo vybudovat tuhle kapacitu u nás. Takže teď si záruční i pozáruční opravy děláme sami, na což máme hodně pozitivní zpětnou vazbu od zákazníků. Navíc jsme začali větší část kol zaplétat u nás. Prostě snažíme se dělat nějaké smysluplné kroky k tomu, abychom zlepšovali službu i přes nějaké zpomalení a věříme, že situace se v cyklistice ustálí. Já nejsem nějaký velký prognostik nebo datový mág, ale koukám na naše čísla a jak jsem vždycky byl optimista, tak optimistou zůstávám.

Díky za rozhovor, ať se daří!

 

Milan Šimek

Zakladatel a ředitel firmy Equinox Europe, která prodává zapletená karbonová kola Equator, silniční a gravel kola Pardus a chytré trenažéry Zycle.

https://equator-cycling.com/cs
https://pardus-bike.cz/
https://equator-cycling.com/cs/zycle