Závod se právem nazývá Okolo Slovenska, jelikož projede napříč celou zemí. Startuje v Košicích a končí po 692 km v Trnavě.

Začíná se krátkým 1,6 km dlouhým rovinatým prologem v centru Košic.

První etapa startuje v Košicích, směřuje na západ od města, aby se po 159 km do Košic zase vrátila. Je poměrně hodně zvlněná, obsahuje 4 vrchařské prémie, nejtěžší Štós, který je umístěn zhruba v polovině trasy, je dlouhý 6,8 km s průměrným sklonem 4,8 %. Vrchol poslední VP je ovšem situován 40 km před cílem v nadmořské výšce 620 metrů, přičemž cíl je 200 metrů nad mořem. Takže hromadný dojezd početné hlavní skupiny je pravděpodobný.

Druhá etapa odstartuje na západ od Prešova ve Spišském Podhradí a poté, co zavítá do Vysokých Tater, skončí po 180 km v Dolním Kubíně. Zatímco v předešlé etapě nastoupají cyklisté přes 2 tisíce výškových metrů, v této to bude něco málo přes 1900. Důležité je ale i rozložení kopců v rámci etapy: kolem 60. km se začne stoupat do Starého Smokovce (11,6 km, 2,8 %) a po kratičkém klesání naváže výjezd na Štrbské pleso (9,4 km, 3 %). Stoupání sice dlouhá, ale cyklisté jim obvykle říkají háková. Takže v kombinaci s touto obtížnou prostřední částí se jeví jako důležitější třetí VP, jejíž vrchol je 15 km před cílem. Ale ani ona neohromí svými parametry: 6,4 km a 3,7 %. Uvidíme, zda vnější podmínky a přístup závodníků povedou k nějaké výraznější selekci.

Třetí etapa z Dolního Kubína do Povážské Bystrice je z celého závodu se svými 193 km nejdelší. V jejím průběhu bude nutno překonat 5 vrchařských dvojek, které jsou sice prudší i přes 7 %, ale jejich délka se pohybuje vesměs do 2 km. Přičemž vrchol poslední je víc jak 40 km před cílem a z něho následuje přibližně 20 km klesání a poté stejně dlouhý jen mírně zvlněný úsek do cílového místa. Celkem to dá 1860 výškových metrů. I v této etapě se jeví nejpravděpodobnější hromadný dojezd početnější hlavní skupiny.

Čtvrtá etapa z Trenčianský Teplic do Trnavy měří 159 km a je z hlediska profilu zcela nejlehčí. Na úvod dvě kratší vrchařské prémie, jedna nenáročná uprostřed etapy a celkem 1230 nastoupaných metrů ji charakterizují jako etapu sprinterskou.

Zdá se tedy, že s ohledem na skladbu a profil etap i účast sedmi zkušených World týmů půjde v konečné klasifikaci o vteřiny. Ovšem vždy záleží na tom, jak se bude závodit, zda a jakým způsobem ovlivní závod klimatické podmínky a vždy je ve hře úspěšný únik, který může předstartovní teorie postavit na hlavu.

Jak se vše skutečně vyvine můžem sledovat na Eurosportu (dnešní prolog od 18 hod.), případně v podobě live streamu na https://www.okoloslovenska.com/sk/live.


Jak tedy vypadá aktuální startovní listina?

S jedničkou v týmu Deceuninck-Quick Step nastupuje loňský vítěz Jannik Steimle. Společně s ním budou o etapové i celkový úspěch usilovat mj. Michael Morkov, Shane Archbold či Álvaro Hodeg. Lídrem Bora-hansgrohe bude pochopitelně Peter Sagan, který bude mít k ruce "svoje" lidi Bodnara, Osse, bratra Juraje či Erika Bašku. DSM posílá do spurtů Cees Bola a klasikáře Kragh Andersena a Caspera Pedersena. V kopcích by si měl nejlépe vést Jai Hindley. Jednoznačným lídrem sestavy Astany bude Aleksej Lutsenko. V sestavě Israel Start-Up Nation sice najdeme Chrise Frooma, ale v jeho případě už jde spíše o vyhasínající marketingovou postavu. Víc se dá čekat např. od Krists Neilandse, i když jeho letošní sezóna výsledkově za moc nestojí. Do spurtů sem tým posílá hned tři lidi: Einhorna, Vahtru a Jonese. Qhubeka-NextHash dává šanci získat ostruhy hned pěti mladíkům a mezi nimi i Karlu Vackovi. Po zdravotních problémech sem jede natočit závodní kilometry Domenico Pozzovivo. BikeExchange poslal na Slovensko sestavu lidí, kteří letos výsledkově moc nezaujali. V hromadných závěrech by měl být nejlepší Kaden Groves.


Startuje tu i 5 Pro týmů: Bardiani se sprinterem Lonardim, Uno-X s Halvorsenem, Kern Pharma s jedním ze svých největších talentů Rogerem Adriou a Novo Nordisk se svými nejlepšími lidmi Lozanem a Peronem. Pátým je ruský Gazprom, který jako jedničku napsal Romana Kreuzigera.

Kontinentální úroveň tu zastupuje slovinská Adria Mobil, italský Friuli ASD, německý Maloja Pushbikers a polský HRE Mazowsze Serce Polski.

Domácí tu bude kromě borců z Bory reprezentovat Dukla Bánská Bystrica, reprezentační tým a CAT Trenčín, v jehož sestavě budou závodit opět i všichni tři Češi: bratři Stöhrové a Tomáš Kalojíros.


Do závodu vstupují i dva české týmy. Elkov-Kasper ve velmi silné sestavě Bárta, Kelemen, Kukrle, Neuman, Otruba, Adam Ťoupalík a Michal Schlegel, který by měl po letošních výborných výkonech s velkou pravděpodobností po sezóně zamířit do španělského Caja Rural - Seguros RGA.

Druhým je Topforex ATT Investments, který už sice na etapovém závodě kategorie UCI 2.1 startoval (rumunský Sibiu Tour), ovšem z pohledu kvality konkurence jde na Slovensku o výrazně vyšší úroveň. Tým nominoval to nejlepší, čím aktuálně disponuje.

K ambicím Topforexu se vyslovil sportovní ředitel Petr Kaltofen takto: „Především být vidět, aktivně závodit a pokusit se o nějaký dílčí výsledek, například ve vrchařské soutěži nebo účasti v unicích. Do hromadných závěrů by měl být lídrem Tomáš Bárta, na celkové pořadí mají teď vynikající formu Jiří Petruš a Petr Klabouch. Po startu na mistrovství Evropy se představí Karel Camrda a Matúš Štoček, pro kterého bude závod o to prestižnější, že pojede před domácím publikem." Do sedmičky doplňují sestavu Petr Fiala a Karel Tyrpekl.

Závod v jeho bohaté historii vyhrálo mnoho českých cyklistů, mj. Jan Veselý, po třech vítězstvích mají na kontě Miloš Hrazdíra a Jiří Škoda, v nejnovější historii ho v roce 2013 vyhrál Petr Vakoč. S růstem kvality startovní listiny nacházíme v posledních letech mezi vítězi takové persóny, jako je Jan Tratnik, Julian Alaphilippe či Yves Lampaert.

Poslední tři ročníky vyhráli borci Deceuninck-Quick Step a mezi nejžhavější favority na celkový úspěch patří s ohledem na kvalitu sestavy i letos. I když z pohledu fanoušků a marketingového hlediska by si asi všichni přáli vítězství Petera Sagana.

Nechme se překvapit. Začíná se dnes!