Amstel se koná v nejkopcovitějším regionu Nizozemska, v provincii Limburg na jihu země, nedaleko pravých Arden. Nejsou zde žádné hory, nejvyšší bod, Valseerberg, je 322 metry nad mořem, ale opakované krátké a strmé výjezdy dělají z Amstelu hodně selektivní závod. Letošní ročník měří 253 kilometry a je velmi podobný loňskému závodu, je téměř totožný. Startuje se v Maastrichtu a dojíždí se nedaleko Valkenburgu, v obci Berg en Terblijt.
Na trati je celkem 33 stoupání, některá se opakují, protože v závěru Amstelu se objíždí okruhy, takže nejslavnější Cauberg se jede dvakrát, stejně jako další důležitá stoupání:
1. Maasberg (0,3 km, 5,1 %) – 241 km před cílem
2. Adsteeg (0,7 km, 4,7 %) – 222 km
3. Bergseweg (2,5 km, 3,3 %) – 205 km
4. Korenweg (0,9 km, 5,7 %) – 203 km
5. Nijswillerweg (1,3 km, 2,7 %) – 198 km
6. Rijksweg (3 km, 2,9 %)- 189 km
7. Wolfsberg (0,9 km, 3,4 %) – 168 km
8. Loorberg (1,4 km, 5,3 %) – 165 km
9. Schweibergerweg (2,3 km, 4,6 %) – 154 km
10. Camerig (3,7 km, 4,2 %) – 147 km
11. Drielandenpunt (3 km, 3,8 %) – 135 km
12. Gemmenich (0,9 km, 6 %) – 130 km
13. Vijlenerbos (1,4 km, 5,5 %) – 127 km
14. Eperheide (2,4 km, 4,7 %) – 118 km
15. Gulperberg (0,5 km, 9,8 %) – 109 km
16. Plettenberg (1 km, 3,5 %) – 105 km
17. Eyserweg (2 km, 4,6 %) – 103 km
18. St. Remigiusstraat (1,4 km, 5,2 %) – 99 km
19. Vrakelberg (0,5 km, 7,6 %) – 94 km
20. Sibbergrubbe (1,8 km, 4 %) – 86 km
21. Cauberg (0,8 km, 6,6 %) – 81 km
22. Geulhemmerberg (0,7 km, 6,6 %) – 76 km
23. Keerderberg (1,8 km, 3,6 %) – 70 km
24. Bemelerberg (1 km, 4,4 %) – 66 km
25. Loorberg (1,4 km, 5,3 %) – 51 km
26. Gulperberg z druhé strany (0,9 km, 5,5 %) – 43 km
27. Kruisberg (0,7 km, 7,3 %) – 38 km
28. Eyserbosweg (1,1 km, 7,6 %) – 37 km
29. Fromberg (1,7 km, 3,8 %) – 33 km
30. Keutenberg (1,6 km, 5,2 %) – 29 km
31. Cauberg (0,8 km, 6,6 %) – 19 km
32. Geulhemmerberg (0,7 km, 6,6 %) – 13 km
33. Bemelerberg (1 km, 4,4 %) – 7 km
Kopcovité klasiky se většinou jezdí konzervativnějším způsobem než klasiky dlážděné. Na kostkách se letos útočilo daleko před cílem, ale na ardenských klasikách se bude na rozhodující útok pravděpodobně čekat o dost déle. Favorité musejí být pozorní už při prvním výjezdu na Cauberg 81 kilometrů před cílem, ale je lepší být klidný a počkat až na posledních 50 kilometrů.
Před rokem byl aktivní tým Ineos Grenadiers, který zrychloval tempo pelotonu a připravoval půdu pro své dva lídry - Michala Kwiatkowského a Toma Pidcocka. Už 45 kilometrů před cílem byli dostiženi všichni uprchlíci a 35 kilometrů před cílem Kwiatkowski a Pidcock zaútočili. Na Keutenbergu vytvořili malou vedoucí skupinu a na Caubergu se Pidcock pokusil o únik, ale soupeři si ho pohlídali. V průjezdu do posledního okruhu, 22 kilometrů před cílem, se nenápadně odplazil Kwiatkowski a vytvořil si dobrý náskok. Mimořádně silný Benoit Cosnefroy si ho o pár kilometrů dál dojel a tato dvojice to dotáhla až do cíle, kde byl zkušený Polák o malý kousíček rychlejší než Francouz.
Dojezd malé skupiny, nebo dvojice jezdců je od zavedení nového dojezdu v roce 2013 nejčastějším scénářem. Letos jsou poslední stoupání o něco blíže cíli, takže útoky nejlepších jezdců na Caubergu, Geulhemmerbergu a Bemelerbergu by měly mít ještě větší šanci na úspěch.
Favorité
Znamená to, že uvidíme další velký triumf Tadeje Pogačara? Jisté to vůbec není. Pogačar už dva týdny nezávodil a není jasné, jak na tom fyzicky je a zda je po vítězství na Kolem Flander psychicky čerstvý a dostatečně motivovaný. Jeho výkonnostní standard je tak vysoký, že mu většinou stačí na boj o vítězství, ale už několikrát jsme viděli, že po velkém úspěchu další závod vypustí. Amstel jel navíc pouze jednou, v roce 2019, a nedokončil.
Agresivní způsob závodění by mu měl sedět, také mnoho stoupání za sebou by mu mělo vyhovovat. Jenže na Amstelu hraje velkou roli i taktika a Pogačar bude nejsledovanějším mužem v pelotonu. Každý jeho pohyb bude sledován a nikdo mu nenechá nic zadarmo. Zbavit se všech soupeřů nebude snadné. "Jaro už pro nás bylo velkým úspěchem, ale toužíme přijet na ardenské klasiky a odvézt si domů velký výsledek, počínaje Amstelem. Je to závod, který jsem jel jen jednou, ale vím, že je to dlouhá a těžká trať se spoustou stoupání, takže musíme být připraveni na náročný závod," říká Pogačar.
Slovinec má velkou výhodu ve svém rychlém sprintu, ale neměl by dopustit sprinterský dojezd s druhým největším favoritem, Tomem Pidcockem. Drobný Angličan je hodně rychlý a Amstel mu sedí. V roce 2021 byl těsně druhý za Woutem van Aertem a loni byl v kopcích možná nejsilnějším mužem závodu. Letos dokázal vyhrát podobně náročné Strade Bianche a zaujal i na Kolem Flander, dokud mu nedošly síly, protože zapomněl dostatečně jíst. Bude lídrem Ineosu, Kwiatkowskému se letos nedaří a vrací se po těžkém pádu na Flandrech.
Třetím velkým favoritem je loňský nešťastník Benoit Cosnefroy. Francouzský klasikář umí vyladit formu na své oblíbené závody, na Amstelu loni bojoval do posledních centimetrů o vítězství, dokonce si v cíli chvíli myslel, že opravdu vyhrál, ale Kwiatkowski lépe hodil kolo na pásku. Na Brabantském šípu se nedostal do závodu o vítězství, což ho nemusí mrzet, protože vyhrál týmový kolega Dorian Godon, ale když za to vzal, dal soupeřům hodně zabrat. Cosnefroy dokázal loni na GP Québec porazit i Pogačara a bez šance není ani v Nizozemsku.
Silnou sestavu nasadí Groupama-FDJ. Valentin Madouas a David Gaudu spojí síly a pokusí se překvapit. Tým Jumbo-Visma by chtěl navázat na vítěznou šňůru z dlážděných klasik, největší šanci má Tiesj Benoot, nebezpečný bude taky Attila Valter. Hodně zvědaví jsme na Neilsona Powlesse, lídra EF Education-EasyPost a pátého muže Flander. Mezi outsidery patří Sergio Higuita (Bora-Hansgrohe), Mattias Skjelmose (Trek-Segafredo), Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Mauro Schmid (Soudal Quick-Step), Simona Clarke (Israel-Premier Tech) a Alexander Kamp (Tudor).
Na startu by měli být také dva Češi, Mathias Vacek a Zdeněk Štybar. Zkušený Štybar bude pomáhat svým týmovým kolegům, ačkoliv týmu Jayco AlUla chybí jasný lídr a Vacek podpoří Skjelmoseho, Bauke Mollemu a Quinna Simmonse.
Startovní listina