Tým Uno-X pomalu roste v sestavu evropského a světového formátu. Z původně kontinentálního celku se rozrostl na dva profesionální týmy a jednu akademii. Ženy už se prosadily do WorldTour, elitní muži zatím zůstávají v druhé divizi a mladí závodníci pokračují ve vývoji na kontinentální úrovni. Jens Haugland, generální ředitel Uno-X, chce dostat i elitní muže do WorldTour a nejlépe už v příštím roce, kvůli tomu odcestoval do Švýcarska, aby se setkal se zástupci Mezinárodní cyklistické unie.
„Jsme na 21. místě. To je problém, když je v hlasování 18 míst. Žebříček je tříletý a založený na velmi diskutovaném bodovém systému UCI. Myslím, že pořadí je docela spravedlivé. Alespoň v čase, když se neshrnuje jen jedna sezóna. Systém nikdy nebude dokonalý a my jsme alespoň dobře věděli, s čím máme tu čest,“ říká Haugland a v porovnání s jinými šéfy velkých týmů se nerozčiluje nad systémem.
„V roce 2022 jsme se podruhé za sebou umístili na 4. místě v žebříčku ProTeam. Myslím, že to je od nově založeného profesionálního týmu se sídlem v Oslu a jezdci pouze z Norska a Dánska docela slušný výkon,“ pokračuje. „Jednou věcí je tedy sportovní kritérium a získání licence, druhou věcí je pozvánka na Grand Tour. Doufám, že se dočkáme systému, který zajistí účast Uno-X na Grand Tour. Vzhledem k našim výkonům, identitě a vizi si to zasloužíme.“
Haugland ví, že vzhledem k bodování nemá jeho tým velké šance, ale udělení licence se neposuzuje jen na základě bodování, jsou i další kritéria. Týmy musí splnit finanční nároky a to pro Uno-X není žádný problém. „Od prvního dne jsme platili včas účty. Vždy jsme plnili své závazky vůči jezdcům a zaměstnancům, a to i během pandemie. Jsme stabilní a máme finanční model podporující dlouhodobý rozvoj.“ Ve prospěch Norů hraje i pověst týmu. „Nemáme za sebou žádný doping. Raději říkáme, že se neřídíme pravidly, ale našimi hodnotami. Proto v tomto týmu nemáme žádná složitá pravidla, ale určili jsme si hodnoty. Zastavte se u nás v autobuse a podívejte se na něj, nebo se zeptejte některého z jezdců či zaměstnanců.“
„Pokyny k registraci UCI obsahují poměrně velké množství termínů. Z hlediska předložení dokumentace jsme nepromeškali ani jeden z nich,“ vysvětluje dále Haugland. Přesto přiznává, že si velké naděje nedává, přece jenom, i Alpecin-Deceuninck a Arkéa Samsic s velkou pravděpodobností splní kromě sportovních kritérií i ta ostatní. „Možná si děláte legraci z toho, že Uno-X žádá o licenci, když jsme na 21. místě, ale kritérií je pět, ne jedno. Alespoň jsme si dali záležet na tom, abychom stoprocentně splnili ostatní čtyři. Pokud se nepřihlásíme, nikdy neuspějeme. Naučíme se postup. Protože budeme žádat, žádat, žádat a žádat, dokud licenci nezískáme. Skandinávská cyklistika si zaslouží místo na velké scéně. Možná se to ještě nestane, ale jednou ano. S týmem WorldTour pro ženy i muže.“