Po třech Grand Tours je Paříž - Nice nejprestižnějším etapovým závodem. Podle nás je dokonce významnější než Kolem Švýcarska a Critérium du Dauphiné. Závod za sluncem má bohatou historii a přináší zajímavé příběhy a dramatické závodění.
1. etapa
Osm etap čeká na závodníky Paříž - Nice. Začíná se v Saint-Cyr-l´Ecole a úvodní etapa by měla být hodně mrazivá. Cíl je ve stejném městě a neočekává se silný vítr, takže je pravděpodobný hromadný dojezd. Závěr ale není na rovině, poslední kilometr stoupá, bude to náročný spurt.
2. etapa
Druhá etapa je zcela rovinatá, ale o to víc hrozí terezíny. Podle předpovědi asi nebude foukat dost, ale to se může změnit. Pro favority na celkové pořadí bude důležité udržet pozornost a pohybovat se v popředí balíku. Tím vznikají nervózní situace a pády. Nebude to snadný den.
3. etapa
Velmi důležitá bude časovka na 14,3 kilometru pro ryzí specialisty. Stačí použít co nejvíc wattů a výsledek se dostaví. Výhodu by měl získat Primož Roglič, favorit celkového pořadí.
4.etapa
Čtvrtá etapa bude mimořádně náročná. Spousta malých stoupání na 188 kilometrech dá nohám hodně zabrat, závodníci nastoupají téměř 3400 metrů. Cílové stoupání měří 7,4 kilometru a má v průměru 6 procent.
5. etapa
Pátá etapa je opět sprinterská, ale taky v ní hrozí silný vítr a terezíny. Předpověď tomu nenapovídá, ale to se uvidí později.
6. etapa
Další kopcovitá etapa s 3000 metry převýšení na 203 kilometrech. Etapa je příliš těžká pro sprintery a nedostatečně selektivní pro vrchaře. Zajímavá proto bude především pro uprchlíky.
7. etapa
Nejtěžší dojezd Paříž - Nice je na programu v sobotu. Dojezd na La Colmiane nepatří k nejtěžším, i když měří přes 16 kilometrů, v průměru má pouze kolem 6 %. Loni zde Paříž - Nice končilo a Max Schachmann udržel žlutý dres, ačkoliv nebyl nejlepším vrchařem závodu.
8. etapa
To nejlepší si pořadatelé schovávají na konec. Pouze 11,5 kilometru dlouhá etapa v kopcích nad Nice je vždy festivalem útočné cyklistiky. A hodně se zde mění celkové pořadí, pro lídra průběžného pořadí není snadné kontrolovat závod.
Favorité
Vyhrát hned první závod sezóny chce Primož Roglič. Takže o největším favoritovi není pochyb. Vyhovuje mu časovka, dojezdy na kopcích i větrné etapy, protože k dispozici bude mít silnou sestavu Jumbo - Visma. Jenže se vrací z náročného soustředění na Tenerife a bez závodů v nohách není jisté, že se mu bude dařit. "Na začátku každé sezóny musíme nejdřív zjistit, jestli vše funguje. Mám důvěru ve svůj tým. Když jsem viděl, jak se klukům dařilo na UAE Tour, nemůžu se dočkat startu. Vysokohorské soustředění na Tenerife proběhlo podle plánu a chci být co nejlepší už v nejbližších závodech," říká Roglič před letošním debutem. "Jedeme vyhrát celkové pořadí," je upřímný Grischa Niermann, sportovní ředitel Jumbo - Visma. "Po třetí a čtvrté etapě se uvidí, jestli budeme bránit vedení, nebo útočit."
Těžko si představit jiný konec než vítězství Primože Rogliče, ale konkurence zase tak malá nebude. Velmi ambiciózní je Aleksandr Vlasov, lídr Astany. Kazašský celek chce uspět a je na Vlasovovi aby dokázal, že si roli lídra zaslouží. A to musí dokázat nejenom v kopcích, které umí skvěle, ale také v časovce. Přesto se Astana neomezí jen na Vlasova, Alexej Lucenko a Ion Izagirre by měli útočit na etapová vítězství.
Pokud někdo může Rogliče ohrozit, jsou to jezdci Ineos Grenadiers. Lídry jsou Richie Porte a Tao Geoghegan Hart. Ale celý tým je extrémně silný, startují také Andrej Amador, Rohan Dennis, Laurens De Plus, Ben Swift a Dylan van Baarle. Tohle je základ sestavy, která se připravuje na Tour de France. Chybí snad jen Geraint Thomas, který by byl Rogličovi asi největším soupeřem. Ale nepřekvapil by ani velmi dobrý výkon Porteho, vždyť Paříž - Nice už dvakrát vyhrál.
Vítězství obhajuje Max Schachmann, ale letos už to asi stačit nebude. Pokusí se jet na celkové pořadí a měl by být silný v časovce i v klasikářských etapách, jenže v dlouhých kopcích mu dají soupeři zabrat. Loni druhý Tiesj Benoot je na tom podobně. Kvůli Paříž - Nice vynechal Strade Bianche a chce uspět v celkovém pořadí, nejlépe vyhrát. Jenže není v ničem lepší než Roglič a další jezdci. Časovka je jeho slabou stránkou, motivace naopak tou nejsilnější. Pódium je reálné, vítězství by bylo trochu překvapivé. Pomáhat by mu měl také Jai Hindley, druhý muž loňského Gira.
Černých koní je ve startovní listině dost. Například domácí vrchaři David Gaudu, Warren Barguil a Guillaume Martin. Dále Australan Jack Haig, nový lídr týmu Bahrain Victorious. Ale favorit je jasný. Primož Roglič vyhraje.