Dva poslední vítězové Tour de France, se na Paříž-Nice naposledy setkali v roce 1990. Greg LeMond ani Pedro Delgado však tehdy nevyhráli, porazil je Miguel Indurain, který dominoval Tour v dalších pěti ročnících. Rivalita mezi Pogačarem a Vingegaardem se stupňuje a první přímý souboj přichází nečekaně brzo.
Psychologický souboj
Porovnávat začátek letošní sezóny je trochu ošemetné. Ve skvělé formě jsou oba, o tom není pochyb. Pogačar má tak vysoký standard výkonnosti, že vlastně skoro vždy je schopný jet o vítězství, v jakémkoliv ročním období. U Vingegaarda byly trochu pochybnosti, zda se po úspěchu na Tour dokáže motivovat i v dalších letech. Nebylo by to poprvé, kdy se vítězové Tour nedokážou zmáčknout v následujících letech. Ale v jeho případě tento problém nenastal. Také se dostal na mimořádně dobrou stabilní úroveň, která mu loni pomohla vyhrát dvě etapy na Okolo Chorvatska a letos O Gran Camino. Jumbo se na něj může spolehnout, na červencový vrchol sezóny bude s velou pravděpodobností připraven.
Pogačar měl na prvním etapovém závodě roku o něco kvalitnější soupeře. Závodil s Enricem Masem, Mikelem Landou a dalšími vynikajícími závodníky, Vingegaard porazil také kvalitní cyklisty, ale Jesús Herrada, Ruben Guerreiro a další prostě jsou o něco horší. Znamená to, že favoritem Paříž-Nice je Pogačar? Ne, to se s jistotou říct nedá.
Závod za sluncem často ovlivňuje silný vítr a terezíny. Vingegaard by měl mít lepší podporu týmu, ale Pogačar si dokáže poradit i sám. Bez týmových parťáků se však neobejde v časovce družstev na 32,2 kilometru v Dampierre-en-Burly. Tým UAE Emirates se kvůli této etapě sešel v Monaku, trénuje střídání, souhru a různé strategie. Cílem je eliminovat ztráty na Jumbo, nizozemský celek však pravděpodobně neporazí. O dost silnější tým sestavil UAE Emirates na Tirreno-Adriatico.
V horských a kopcovitých etapách to bude nejspíš těsnější. Vingegaard je na papíře lepší jen v etapě s cílem na Col de la Couillole, což je 15 kilometrů dlouhý kopec s průměrem 7,3 %. Pokud se Dánovi podaří něco najet v časovce a nejtěžší horské etapě, Pogačar bude muset být aktivní v ostatních etapách s kratšími kopci. V podstatě dojde na reprízu loňské Tour.
A kdyby se Pogačarovi nepodařilo Vingegaarda porazit, nepochybně by to byl docela velký zásah do jeho psychiky s ohledem na Tour.
Vingegaard nemůže konkurovat Pogačarovi v jednorázových závodech. Sám Dán si to uvědomuje a i když ho to mrzí a nedokáže si úplně vysvětlit, čím to je, po dohodě s týmem letos zcela vypustí všechny klasiky. Naopak pro Slovince jsou klasiky důležité, letos především Kolem Flander, ale rád by vyhrál taky Milán-Sanremo. Závody, které už vyhrál, ho tolik nemotivují a proto vynechá Strade Bianche a moc nemluví o Lutychu. Je možné, že kvůli nové skladbě závodního programu ardenský týden úplně vynechá? Pokud uspěje ve Flandrech, nepřekvapilo by to.
Tři zásadní výhody Jonase Vingegaarda
Vingegaard a Pogačar jsou od loňské Tour de France velkými rivaly, jsou považováni za úplnou špičku mezi vrchaři a jezdci na celkové pořadí, ale ve skutečnosti jsou docela odlišní. Každý exceluje v něčem jiném. Pogačar je agresivní a výbušný cyklista se skvělým spurtem a ohromnou výkonností ve stoupáních do 25 až 30 minut. Vingegaard je však lepší v nejdelších stoupáních, což dokázal na Tour a v takových výjezdech se na Grand Tours většinou rozhoduje. Také patří k výbušným vrchařům, ale to není v porovnání s Pogačarem pro něj důležité, aby dosáhl na další vítězství na Tour, musí si především udržet výkonnost v dlouhých stoupáních.
Vingegaard je v současnosti také o něco lepším časovkářem. Rozdíl mezi Slovincem a Dánem není velký, ale každá sekunda se počítá. A třetí zásadní výhodou je kvalita týmu. UAE Emirates sice investuje do špičkových cyklistů, především vrchařů, ale Jumbo Visma je stále o dost lepší. A to nejenom mezi závodníky.
Sledovat porovnání dvou nejlepších specialistů na etapové závody takto brzo v sezóně je pro nás, fanoušky, skvělé. Očekáváme vyrovnaný boj, který rozhodne časovka družstev ve prospěch Jonase Vingegaarda. Ovšem čeká nás osm dní skvělé cyklistiky, s vyvrcholením v nepochybně dramatické krátké etapě do Nice.