Jižní Egeis, jak zní česká verze South Aegean, je jeden z řeckých krajů skládající se ze dvou souostroví, přičemž Rhodos leží na jihu této správní jednotky.
South Aegean Tour, který má v kalendáři UCI premiéru, je dvouetapový závod, při němž závodníci natočí celkem 340 km. Na Rhodosu jako na správném ostrově se od moře zvedají poměrně slušné vršky, čemuž odpovídá i profil obou etap. Zvláště druhá je hodně náročná, její podstatná část se odehraje na 27km okruhu s jedním stoupáním, při němž cyklisté vyjedou z úrovně moře do výšky 240 metrů a který si dají 6x, přičemž po sjezdu z posledního budou muset zdolat ještě náročný cílový výstup.
O týden později 20. března se pojede jednorázovka International Rhodes Grand Prix (1.2), která měří 186 km a do cesty závodníkům postaví jedno docela náročné stoupání (9,2 km a 4,9%), ovšem jeho vrchol je na 50. km. V poslední třetině trati se ještě nějaké kratší kopce najdou, ale závěrečných 30 km je profilově nenáročných. Proto tu všechny dosavadní ročníky od roku 2017 končily vítězstvím sprinterů.
Řeckou trilogii zakončí od 24. do 27. března etapák International Tour of Rhodes (2.2). Ten letos napíše 14. ročník a skládá se z náročného prologu, který je sice dlouhý jen 3,8 km, ovšem během nich závodníci vystoupají ze 43 do 255 metrů nad mořem, přičemž se tu najdou i 15% pasáže! Po něm přijdou na řadu tři dost zvlněné etapy v délce od 140 do 155 km, ovšem žádná nekončí nějakou mimořádně profilově obtížnou pasáží, takže tu obvykle vyhrávají klasikáři či odolní sprinteři.
Tufo Pardus Prostějov přijel do Řecka v sestavě Pavel Gruber, Wojciech Pszczolarski, Ondřej Petr, Petr Kovařčík, Marek Jelínek, Richard Holec a František Vinklárek. Pavel Gruber patří mezi zkušenější a jeho předností je jízda v profilově náročnějších terénech. Druhým zkušeným mužem je Polák Wojciech Pszczolarski, který jezdí podobně jako většina jeho týmových kolegů hodně dráhových závodů. Své si už odjezdil, byť je mu jen 23 let, Richard Holec, který by se měl nejlépe cítit v klasikářských terénech. Ondřej Petr přišel letos do týmu ve svých 24 letech coby nováček z CK Příbram Fany Gastro. Ostatním třem klukům je od 18 do 20 let, z dráhy mají dobré rychlostní předpoklady, ale pro ně to bude nejspíš hlavně o sbírání zkušeností.
„Pro nás budou řecké závody spíše zakončením jarní přípravy. Což ovšem neznamená, že nebudeme usilovat o co nejlepší výsledky a prezentovat se aktivně. Co se týče ambicí, tak vzhledem k tomu, že se jedná o náš letošní první ostrý start, jsem opatrný. Jedná se o závody z kalendáře UCI, tak by určitě bylo příjemné získat nějaký premiérový bod do rankingu v nové sezóně,“ řekl k očekávání prostějovského týmu jeho sportovní ředitel Michal Mráček.
ATT Investments na řecký Rhodos posílá druhou část týmu, když ta první momentálně závodí v Chorvatsku. V sestavě pro Řecko není žádný typický sprinter, tím je koneckonců na letošní soupisce ATT Investments pouze Tomáš Bárta, ale například Mika Heming, Matúš Štoček a Petr Klabouch disponují velmi slušným závěrečným zrychlením a jsou to právě ty typy, které by se mohly velmi dobře prosadit v konečné klasifikaci International Tour of Rhodes. Kapitánem je Jiří Petruš, Tomáš Jakoubek plnil často v minulém roce všemi ceněnou černou práci v průběhu závodů a etap, a pokud se najede do těžších kopců, tak by měli být nejvíc vidět Karlové Camrda a Tyrpekl.
„Očekáváme kvalitní závody v dobré konkurenci a v příznivých klimatických podmínkách. Pro kluky půjde o letošní závodní premiéru, takže těžko odhadovat, jak na tom kdo bude a jak se nám bude dařit. V každém případě bychom chtěli navázat na úspěchy v Chorvatsku, aktivně závodit, což znamená pohybovat se v popředí startovního pole, a získat další UCI body,“ sdělil k ambicím sestavy ATT Investments její sportovní ředitel Petr Kaltofen, čímž zároveň připomněl 40 UCI bodů, které dosud získala skupina závodící v Chorvatsku za 2. a 6. místo Tomáše Bárty v Trofej Umag a Trofej Poreč.
Pokud byste ve výčtu pro Řecko postrádali Matěje Stránského, tak ten kvůli absolvování kompletní cyklokrosařské sezóny má v rámci přípravy i prvních závodů speciální plán, takže poprvé bude závodit 20. března ve Slovinsku při GP Slovenian Istria (1.2), kam se skupina ATT Investments přesune ze série chorvatských závodů.
Dá se předpokládat, že startovní listina všech tří závodů co se týče účasti jednotlivých týmů se moc lišit nebude. Krom toho některé týmy mohou obměňovat sestavu, pakliže na Rhodos přijely ve větším počtu, než je daný počet závodníků pro jednotlivé závody.
Při South Aegean Tour tady z úrovně Pro bude pouze Novo Nordisk. Dále 12 Conti týmů, z toho 3 kanadské, norský, rakouský, německý, australský a pak pro nás hodně exotické registrované v Bahrainu, což je ovšem akademie navázaná na worldtourovský Bahrain-Victorious, také v Paraguayi, Alžírsku a dokonce Guamu, autonomního ostrovního území USA nacházejícího se v SZ části Tichého oceánu mezi Austrálií a Japonskem. Na úvodním etapáku startuje i 6 klubových celků, mezi nimi 3 domácí a po jednom z USA, Dánska a Nizozemska. Startovní listinu uzavírá národní výběr Řecka a Sweden Cycling Academy. Českého fanouška bude kromě obou českých týmů nejspíš zajímat víc než jiné Dukla Bánská Bystrica v sestavě se sprintery Erikem Baškou, který ještě vloni nosil dres Bora-hansgrohe, a 22letým Lukášem Kubišem. Výsledkem tohoto složení je, že po 26 řeckých cyklistech je 13 Čechů druhou nejpočetnější národností na startu.
K hlavním favoritům, s nimiž věřme svedou vyrovnaný souboj i naši cyklisté, počítejme německý Lotto-Kern Haus, norský Team Coop a rakouský Vorarlberg v sestavě s ostřílenými borci ověnčenými řadou minulých úspěchů Alexisem Guerinem, Rolandem Thalmannem a Ricardem Zoidlem. K zajímavým jménům patří i ti, kteří po rozpadu World týmu Qhubeka našli angažmá pouze v týmech o dvě patra níže: Australan Dylan Sunderland (Global 6) a Dán Andreas Stokbro (Team Coop).