Navazujeme tak na informace, které jsme uveřejnili na našem webu v prosinci minulého roku (zde).
Grand Prix West Bohemia patřil v loňském roce mezi těch málo závodů na českém území, kde se sešla výborná zahraniční konkurence, který byl velmi dobře zorganizován včetně možnosti sledovat závody kadetů a juniorů, jimž je určen, v přímém přenosu, a který nabídl přitažlivou cyklistickou podívanou.
Pro zajímavost: závod juniorů suverénně ovládli jezdci týmu Auto Eder, což je oficiální juniorská základna World týmu Bora-hansgrohe. Tehdy si s kvalitním pelotonem, v němž kvůli covidu chyběli především cyklisté ze severských zemí Evropy, dělali téměř, co chtěli, a ukázali nám všem, jakou úroveň má světová juniorská cyklistika a kudy vede cesta do absolutní světové špičky. O to cennější je tehdejší 3. místo lounského Adama Seemana, který byl schopen udržet krok s borci německého juniorského týmu.
Závod ovládl sólově Belgičan Cian Uijtdebroeks, ve spurtu dvojice o druhé místo byl úspěšnější Luis-Joe Lührs. Kdeže dnes tyhle kluci jsou? Oba už mají letos za sebou několik startů v dresu Bora-hansgrohe jako jeho plnohodnotní členové. A Adam Seeman? Coby stále ještě juniorovi mu i výsledek na GPWB pomohl získat angažmá v italském juniorském týmu CPS professional team. A aby tomu, co podtrhuje význam Velké ceny západních Čech, nebyl konec, závod kadetů v 1. ročníku vyhrál po skvělém výkonu a sólovém úniku Martin Bárta, týmový kolega Adama Seemana ze Stadionu Louny, který se pro letošní rok coby čerstvý junior posunul do týmu Auto Eder!
„Kvalitu startovní listiny, která už tak byla velmi vysoká, v loňském roce poznamenal covid. Letos vše nasvědčuje tomu, že se tu sejde juniorská evropská špička a nejinak tomu bude i v kategorii kadetů. Přispívá k tomu i fakt, že závod organizujeme v koordinaci se Sváťou Henkem a Závodem míru juniorů, který startuje o tři dny později,“ říká Petr Kubias, sám bývalý český špičkový cyklista, a připomíná, že stejně jako loni i letos den před GPWB bude předcházet na plzeňské Lopatárně pro obě kategorie kritérium, sloužící k rozjetí a efektivnímu využití celého víkendu pro účastníky hlavního nedělního závodu.
Roman Kreuziger Cycling Academy je jedním ze čtyř vrcholových středisek zřizovaných ČSC a tuhle výsadu si zasloužil dlouhodobou prací a výsledky svých závodníků. Aktuálně jasně definovaným strategickým cílem klubu je výchova mladých talentů pro silniční cyklistiku v kategorii mužů na té nejvyšší úrovni, tzn. zahraniční týmy nevyjímaje. Praktickým výsledkem tohoto snažení je přesun dvou loňských členů týmu, kteří věkově opustili kategorii juniorů, do dospělých mančaftů. Jednak Josef Otta přestoupil do AC Sparta Praha, ale hlavně Daniel Sporysch, který si v loňském roce připsal kolem 20 startů v reprezentačním dresu, se stal novou posilou jednoho ze dvou nejlepších českých kontinentálních týmů ATT Investments. A jako takový už má za sebou první start v Chorvatsku při Trofej Umag.
„S českými kontinentálními týmy jsem v úzkém kontaktu, koneckonců s jejich sportovními řediteli a manažery se velmi dobře známe z minulosti ze společného aktivního působení v českých týmech, což přispívá ke snazšímu posunu našich největších talentů o stupeň výš při přechodu mezi dospělé cyklisty,“ dodává Petr Kubias, který na konci prvního desetiletí tohoto století reprezentoval tým pod tehdejším názvem PSK Whirpool-Author a v němž se potkal mj. se současným sportovním ředitelem ATT Investments Petrem Kaltofenem.
Vedení týmu tedy dělá radost, když naplňují hlavní myšlenku své práce, ale aby se tak mohlo dít, musí se v juniorské kategorii už opírat i o výsledky. Tým se orientuje především na silnici, ale zvláště v mládežnických kategoriích je mimořádně užitečná cyklistická všestrannost, a tu silničářům poskytuje i dráha. A tu hojně v přípravě i závodech využívají, zvláště když mají k dispozici velodrom na plzeňském Petříně. Medailemi a tituly se mohou Plzeňští získanými v loňském roce pyšnit mnohými, které ale jsou podle Petra Kubiase ty nejcennější?
„Mám-li vybrat ty nejcennější, pak bych zvolil mistrovský titul Richarda Kobra v kategorii kadetů v Lovosicích a druhé místo téhož závodníka právě při naší GPWB. Na dráze si nejvíce ceníme mimo titulů v keirinu, scratchy a stíhačky mistrovských dresů ve stíhačce družstev a team sprintu.“
Nepředstavujme si, že tým má ve svých řadách desítky dětí a teenagerů. Nejde o cyklistický kroužek. Jde v podstatě o profesionální tým zaměřující se na uvedené kategorie a tomu odpovídá i podpora, vybavení a servis, kterého se devíti vybraným dostává. Tým má profesionální trenéry, trénuje s využitím špičkových technologií včetně laboratorních vyšetření, k regeneraci používá to, co je běžné u World týmů, samozřejmostí je individuální přístup ke každému jednotlivci atd. Tudíž minimálně dvě zimní soustředění v lepších klimatických podmínkách jsou nezbytnou součástí a samozřejmostí procesu východy talentů.
To první absolvovali v průběhu února na osvědčené Mallorce. Během 14 dnů zaměřených především na objemové kilometry v zóně základní vytrvalosti, i když i na nějaké intenzity také došlo, natočili kolem 1700 kilometrů v mikrocyklech 3+1, tedy po třech dnech zátěže jeden den volna. Obvykle to u profesionálů, za něž v těchto podmínkách lze s jistou nadsázkou označovat i tyhle mládežnické naděje, funguje tak, že i ve dnu volna sedí na kole, i když si zajedou jen na kávu.
„Denně jsme v průměru strávili na bicyklech 4-5 hodin. Nemuseli jsme řešit žádné zásadní překážky. Všechno fungovalo, jak bylo naplánováno, žádné karamboly či zdravotní problémy nás nepostihly. Radost nám navíc udělali noví členové, kteří se jeví velmi dobře a hodně si od nich slibujeme,“ hodnotí mallorské soustředění Petr Kubias, přičemž v odkazu na nové členy má na mysli juniora Petra Hladíka a kadety Víta Kotschyho a Adama Peška. Všichni do týmu přišli ze spřáteleného plzeňského klubu SK Petřín Plzeň, kde základy cyklistiky učí cyklistický potěr Jiří Ženíšek a angažují se tu i trenér Václav Novák, který je zároveň jedním z trenérů RKCA, jakož i Petr Hladík starší.
Ať to není ostatním líto, zmiňme, že pro letošní rok tvoří kompletní tým kromě jmenovaných ti, kteří přešli z loňské sestavy a z nichž se někteří posunuli z kategorie kadetů do juniorů. Jedinou dívkou je juniorka Nela Slaníková a pak už jsou to samí kluci: Vojta Církva, Richard a Robert Kobrovi, Jaromír Kohout a Miroslav Vlček.
V Chorvatsku si pobudou do 19. března. Plánovaně se tu potkají s českou silniční juniorskou reprezentací a dalšími českými týmy, které mají ve svých řadách závodníky téhle věkové kategorie, jako je např. Favorit Brno či Tufo Pardus Prostějov. A pak už začne to, proč se veškerá příprava dělá. O víkendu 26.-27. března se jede v Pardubicích nejprve závod kritérijní ligy a v neděli silniční pohár. První příležitost pro mladé nadějné závodníky ukázat, zda příprava a podpora, které se jim dostává i v Roman Kreuziger Cycling Academy, padá na úrodnou půdu, upozornit na sebe a budovat si postupnými kroky cestu do vyšších pater domácí, ale ještě lépe světové cyklistiky.
A jak známo, tahle cesta není určena zdaleka všem, ale pouze těm nejlepším v nejširším slova smyslu. Těm, co se narodili s fyzickými předpoklady pro tuto náročnou, ale nádhernou disciplínu, těm, co si na to dokážou dobře nastavit hlavu, a těm, kterým se nevyhne štěstí, kterému ovšem jak známo lze jít naproti.
My fandové silniční cyklistiky a té české zvláště se budeme speciálně těšit na 1. květen a Grand Prix West Bohemia, která tím nejlepším možným způsobem prověří skutečnou výkonnost našich mladých nadějí.