Okolo Romandie má tradičně pět etap a k tomu ještě prolog. Klasický prolog, tedy individuální časovka pod 8 kilometrů, je v současné profesionální cyklistice už docela rarita, ale pořadatelé z francouzské části Švýcarska se ho pevně drží. 6,8 km dlouhý chronometr v Port-Valais nevytvoří velké rozdíly, ale na krátkých etapácích se počítá každá vteřina, hlavně když je v závodě pouze jedna opravdu horská etapa. 

Královská 4. etapa. 

Z šesti závodních dnů jsou dvě časovky, dvě zvlněné etapy s pravděpodobným hromadným dojezdem, jedna klasikářská etapa spíše pro uprchlíky a už zmíněný horský dojezd. Rozhodovat by se tedy mělo v časovkách a 4. etapě s dojezdem na Thyon 2000. Toto 20,9 kilometru dlouhé stoupání má v průměru 7,6 %, s několika úseky kolem 10 % a končí, jak už název napovídá, ve výšce nad dvěma tisíci metry.

Naposledy se zde dojíždělo v roce 2021 a startovní pole bylo roztrhané na jednotlivce. Vyhrál Michael Woods a oblékl dres lídra závodu, o který však přišel v následující časovce na 16 kilometrů a celkové vítězství získal Geraint Thomas. Tento scénář letos Woodsovi nehrozí, protože časovka se tentokrát jede před horskou etapou. A co je pro Woodse a další slabé časovkáře pozitivní, na trati je 4,3 km dlouhý výjezd s průměrem 5,7 %. 

"Romandie je vždy zrádný závod. Po Lutych-Bastogne-Lutych je to psychicky náročné, protože máte za sebou jeden z nejtěžších monumentů roku. Musíte okamžitě otočit knoflíkem a o dva dny později závodit znovu. To je těžké," vysvětluje Woods. "U mě je to v tomto závodě často jedno nebo druhé. Buď se cítím jako nejlepší jezdec v pelotonu, nebo jako ten nejhorší. Snad to tentokrát padne na tu správnou stranu."

První etapa a poslední etapa můžou skončit spurtem pelotonu. Sprinterů je v závodě docela hodně, včetně Marka Cavendishe a Fernanda Gavirii, takže týmy sprintů by měly mít zájem dojíždět dlouhé úniky a pozdější útoky v kopcích. Druhá etapa je ideální pro uprchlíky, protože sprinteři nebudou mít šanci (11 a 5 kilometrů před cílem jsou stoupání dlouhá 1,5 km a 1 km) a pro lídry na celkové pořadí není dost selektivní.  

Ayuso se vrací k závodům

Favoritů je ve startovní listině hned několik, jenže nejzajímavějším jménem paradoxně není nikdo z nich, ale mladý Španěl Juan Ayuso, který se po dlouhých zdravotních problémech vrací k závodění. Příležitost dostane poprvé od loňské Vuelty, kde skončil třetí v celkovém pořadí. Ayuso bude testovat své tělo a bude se snažit připravit na druhou polovinu sezóny a především na Vueltu. To znamená, že zatím bude pomáhat týmovým kolegům a především Adamu Yatesovi.

Mezi užší výběr favoritů patří také jeho Simon Yates z Jayco AlUla, který je o něco lepší časovkář. Před startem je docela ambiciózní: "Budu mít kolem sebe silný tým a mým cílem je pokusit se bojovat o dobré umístění v celkové klasifikaci. V posledních týdnech jsme hodně trénovali a toto bude další důležitý krok v mé přípravě. Bude dobré zjistit, v jaké jsem kondici, i když po Baskicku jsem musel přípravu zpomalit, protože jsem byl nemocný."

Kopce a časovky se daří kombinovat také Ionu Izaggiremu z Cofidisu a ve výjezdu na Thyon 2000 budou chtít zazářit ryzí vrchaři Thibaut Pinot, Sergio Higuita, Romain Bardet, Michael Woods a možná snad i Egan Bernal. Počítat se musí s Matteem Jorgensonem, který patří k pozitivním překvapením letošní sezóny a domácím Ginem Mäderem. Lídr Bahrain Victorious není hvězdným časovkářem, ale když potřebuje, dokáže se zmáčknout a dostat ze sebe velmi dobrý výkon. Zejména když je na trati časovky kopec. 

"Samozřejmě se moc těším na návrat do závodu, kde se mi loni tak dařilo, a s radostí bych loňský výkon potvrdil," říká Mäder, možná největší favorit závodu, který loni skončil druhý celkově za Aleksandrem Vlasovem. "Vždycky jsem hrdý na to, že mohu vést tým, obzvlášť v domácím závodě. Nebude to snadné, ale určitě to bude příjemný týden."

Okolo Romandie začíná v úterý 25. dubna a vysílá ho Eurosport.