Jasper Stuyven je bývalým juniorským mistrem světa a byl považován za nového belgického šampiona klasik. V týmu Trek - Segafredo měl nahradit Fabiana Cancellaru, ale na jeho úroveň se zatím nedostal. Loňská jarní sezóna klasik mu sice výsledkově docela vyšla, ale vítězství nezískal a vztahy s vedením týmu neměl nejlepší, přesto nakonec v Treku zůstal a prodloužil o další dva roky.

"Na jaře jsem byl nemocný a i když jsem byl stejně dobrý jako ostatní jezdci v týmu, nemohl jsem se prosadit. Bylo to frustrující. Pochyboval jsem, zda v týmu zůstat, ale už během května jsem si promluvil s týmovým manažerem Lucou Guercilenou a ukázalo se, že konflikt jde vyřešit pozitivně," řekl Stuyven webu Wielerfliets. 

"Na jaře jsem cítil, že mi spolujezdci věří a důvěřují mi jako lídrovi. I u stolu byla legrace, hodně jsme se nasmáli, věděl jsem, že se vytváří dobrá a jednotná skupina na klasiky, skupina přátel. Byla by škoda, kdybych odešel", dodal. 

Stuyven ale není jediným lídrem Trek - Segafredo na dlážděné klasiky, podobnou pozici mají také zkušený John Degenkolb a mladý Mads Pedersen. "Můžete mít více chráněných jezdců na jednorázových klasikách. V kolika závodech se všichni udržíme vepředu? Klasiky jsou chaotické, může se stát cokoliv a každý může mít špatný den. Je lepší, když budeme připraveni tři a když se všichni udržíme vepředu v závěru, je to lepší i takticky" vysvětluje Stuyven výhody více lídrů v jednorázových závodech.    

"S Madsem jsme skuteční přátelé, v závodech i mimo ně. Jsme každý jiný, ale hned jak se připojil k týmu, dobře zapadl. Jsme velký fanda jeho způsobu závodění, jde do všeho naplno. Spolupracujeme velmi dobře. Někdy pomůže on mně, jindy já jemu. Lhal bych, kdybych řekl, že stejně kamarádím i s Johnem Degenkolbem, ale všichni máme dobré vztahy. Důvěřujeme si."

Stuyven doposud vyhrál klasiku Kuurne - Brusel - Kuurne (2016) a na monumentálních klasikách byl třikrát v první desítce. Předloni a loni dojel čtvrtý a pátý na Paříž - Roubaix a na Kolem Flander dokončil naposledy na sedmé příčce. Aby se přiblížil pódiu a vítězstvím, rozhodl se přes zimu zapracovat na rychlosti ve spurtu. Absolvoval testy ve větrném tunelu, kde snížil svoji pozici ve spurtu, aby byl více aerodynamický. Hlavu tak dokázal snížit o celých osmnáct centimetrů.

"Víc už to nedokážu. Občas někdo poznamenal, že jsem při spurtu příliš vzpřímený a moc na mě fouká. Taky jsme viděl, že ostatní sprinteři jsou níž. Ale chtěl jsem to vidět i v číslech a proto jsem testoval v tunelu. Myslím, že je to zajímavé." 

Stuyven při nižší pozici ušetří 124 watty při stejné rychlosti a pokud podá svůj svůj standardní výkon ve spurtu, bude o něco rychlejší. "Doufám, že se ta nová pozice pro mě stane přirozenou, protože ještě není. Možná budu po dlouhém závodě spurtovat stejně jako dřív. Ani na tréninku tu pozici neudržím storprocentní. Všiml jsem si, že při rozjezdu spurtu jsem stále hodně vzpřímený, protože tak mám větší sílu, ale když už se dostanu do rychlosti, už se automaticky skloním níž."

Pro Stuyvena jsou cíle stále stejné, chce vyhrát aspoň jednu klasiku a dostat se aspoň na pódium monumentu. "Samozřejmě chci něco vyhrát. Na Kolem Flander a Roubaix jsem zatím nebyl blízko. S novým přístupem ke spurtům si myslím, že mám více možností. Dřív jsem musel odjet sám, abych mohl vyhrát, teď můžu víc taktizovat. Patřím k širší špičce, ale radši bych vyměnil všechna přední umístění za jedno vítězství."

Jasper Stuyven měl velmi tvrdý pád v etapě Kolem Algarve, ale závod přesto dokončil ovázán ze všech stran. Na startu Omloop Het Nieuwsblad bude, stejně jako na Kuurne - Brusel - Kuurne. Poté odjede do Itálie, vynechá však Strade Bianche. "Jsem na to příliš těžký," vysvětluje absenci na italské jednorázovce. Objede Tirreno - Adriatico a Milán - Sanremo a vrátí se do Belgie na téměř všechny severské klasiky.  

Foto Sirotti