Velká cena čtvrtého největšího města Slovinska Kranj se jezdí od roku 1996. Většinou se v ní prosazují sprinteři. Nemusí to však být nutně z početného pole, jako tomu bylo loni, kdy do cíle dorazila se značným náskokem 8členná skupina, z níž byl nejúspěšnější italský především sprinter Riccardo Verza z Zalf Euromobil Fior. Je to proto, že se jezdí na zhruba 12km převážně městském a jen mírně zvlněném okruhu. Letos to dalo celkem 160 km.
Startovní listina obsahovala 21převážně 7členných týmů. Z nich jeden, Novo Nordisk, má statut Pro Teams a v jeho sestavě nastoupil i Matyáš Kopecký. Pak tu bylo 13 kontinentálních a zbytek klubové týmy ze Slovinska, Itálie, Rakouska, Maďarska a Srbska. Z kontinentálních tu bylo 5 italských v čele s obhájcem loňského prvenství, 4 rakouské a mezi nimi Felbermayr-Simplon Wels s Danielem Turkem, a také 2 slovinské.
Z českých se na start postavily dva týmy. Elkov-Kasper v sestavě Daniel Babor, Michael Boroš, Matěj Zahálka, Dominik Neuman a Tomáš Obdržálek. ATT Investments nasadil Jiřího Petruše, Petra Klaboucha, Tomáše Bártu, Karla Tyrpekla, Michala Rottera a Jakuba Havrlanta.
Dominik Neuman (první zleva), jako druhý nejlepší z českých cyklistů, dokončil na 6. místě.
Pokud mělo tedy dojít na předpokládaný souboj sprinterů, spoléhaly české týmy na umění především Daniela Babora a Tomáše Bárty. Z pohledu rankingu PCS dva nejvýše postavené muže pelotonu GP Kranj 2022. A to slušnou koncovku mají i ti, kteří jim obvykle rozjíždějí jako poslední pozici do spurtu, tedy Dominik Neuman a Jiří Petruš.
Závod byl hodně těžký nejen technickým okruhem ve městě, ale také velkým vedrem, před kterým se nedalo nikde ani na chvíli skrýt. Na technickém okruhu se dost padalo. Jelo se hodně rychle, na čemž měly značný podíl italské týmy, kterých tu bylo hodně. V průběhu se podařilo odjet skupince s Matějem Zahálkou z Elkov-Kasper. Sjízděly to především rakouské Felbermayr a Hrinkow. Nakonec závod vyústil do souboje sprinterů.
"Chtěli jsme kontrolovat závod, bohužel se podařilo odjet čtyřem lidem, kde jsme nikoho neměli, což nebylo zcela uspokojující, protože zadání bylo jiné. Ale podobně na tom bylo více týmů, takže se skupinka sjela. Pak už jsme vše směřovali do závěrečného spurtu na Tomáše Bártu, kterému dělá posledního a výborně rozjíždí koncovky Jirka Petruš. Bohužel v téhle práci zůstal z našich sám, což mohlo být rozhodující, abychom výsledek přehoupli třeba na první místo. S klukama jsme si to po závodě řekli a věřím, že příště se k tomu postaví lépe, než tomu bylo dneska," vyjádřil spokojenost s umístěním na stupních vítězů a zároveň i určitou míru kritiky sportovní ředitel ATT Investments Jaromír Friede.
Jiří Petruš
"Hroznej hic, takovej polokriťák, cíl do kopce, pětistovka se nepříjemně zvedala. Vsadili jsme všechno na dojezd. Jirka Petruš mi to jako obvykle výborně rozjel, do posledního kiláku jsem najel z třetí pozice. Hned od úpatí stoupání to rozjel Peron z Novo Nordisk, já chytil asi 10 metrů kvůli Italovi, který jel mezi náma. Když jsem ho přeskočil, tak jsem nebyl v háku, takže jsem to jel spíše tempově se snahou vydržet až nahoru a v poslední stovce jsem začal sprintovat, ale už jsem nebyl schopnej ten původní rozdíl dolepit. Zase jsem druhej. Spokojenost tak napůl. Už je těch druhej míst docela dost. Teď mířím na Dookola Mazowsza a doufám, že tam nějakou etapu vyhraju," řekl pro RoadCycling.CZ Tomáš Bárta.
Do desítky se z českých závodníků vešel na 6. místě Dominik Neuman (Elkov-Kasper) a do dvacítky na 14. místě Daniel Turek z Felbermayr - Simplon Wels.