Na Alpe d'Huez, Galibier, kostky Roubaix a další typická lákadla zapomeňte. Příští Tour de France sice navštíví několik zajímavých stoupání a těžkých kopců, ale jinak je trasa poměrně zklamáním. Až osm etap by mělo být horských, z toho čtyři dojíždí na vrcholu stoupání. Dalších osm etap je určeno sprinterům, pouze jedna časovka a zbytek je pro klasikáře.
Start Tour de France je naplánován na sobotu 1. července a začne se v baskické metropoli Bilbau, přímo u slavného Guggenheimova muzea. Zvlněná etapa na 182 kilometry má mít převýšení přes 300 metrů, takže to bude hodně těžký den v sedle, ačkoliv celkový profil pořadatelé nezveřejnili. A těžká bude také 2. etapa s cílem v San Sebastianu, před cílem závodníci přejedou stoupání Jaizkibel, známé z Clasicy San Sebastian. Etapa měří 209 kilometrů a je nejdelší z celého ročníku Tour.
Třetí den Tour zamíří z Baskicka do Francie a pojede se podél pobřeží do Bayonne. Možná budou hrozit terezíny, ale jinak by se mělo o vítězství spurtovat. Stejně jako ve 4. etapě s cílem v Nogaru. První větší stoupání jezdci navštíví v 5. etapě s cílem v Pau. Na 165 kilometrech přejedou kopce Col de Soudet a Col de Marie Blanque, ale o celkovém pořadí se zde rozhodovat nebude. Etapa je spíše pro dlouhý únik.
5. etapa
6. etapa
První opravdu horská etapa je 6. se startem v Tarbes a cílem na vrcholu stoupání v Cauterets. Etapa má pouze 145 kilometrů, během kterých se nejdříve bude stoupat známý Col d'Aspin a poté na nejslavnější výjezd celé Tour - Col du Tourmalet. Peloton se poprvé dostane nad 2 tisíce metrů nad mořem (konkrétně 2115 metrů), ale etapa zde nekončí, následuje dlouhý sjezd a nepříliš náročný výjezd do Cauterets-Cambasque. Následuje 7. etapa pro sprintery s cílem v Bordeaux. A pro nejrychlejší muže v pelotonu je určena i 8. etapa s cílem v Limoges.
Puy de Dome (9. etapa)
Možná nejzajímavějším dnem Tour bude 9. etapa na 184 kilometry s cílem na Puy de Dome. Celkové převýšení bude přes 3600 metrů, takže už půjde o hodně. Puy de Dome sice není žádný vysokohorský velikán, s výškou 1415 metrů nekandiduje na nejvyšší bod závodu, ale celé stoupání měří 13,3 kilometru a v průměru má 7,7 % a nejtěžší je ve své druhé polovině, kdy má stabilně přes 9 %. Tour de France si zde připomíná slavný souboj Raymonda Poulidora s Jacquesem Anquetilem.
Druhý týden
Po prvním volném dnu je na programu 10. etapa z Vulcanie do Issoire. Zvlněná a technická etapa bude vhodná pro dlouhý, ale možná i pozdní únik. 11. etapa s cílem v Moulins je další rovinatá a sprinterská. Pro uprchlíky by měla opět 12. etapa s cílem v Belleville-en-Beuajolais.
Grand Colombier (13. etapa)
Na Den dobytí Bastily mají pořadatelé připravenu krátkou horskou etapu s cílem na Grand Colombier. Pojede se pouze 138 kilometrů a posledních 17,4 kilometru do kopce. Grand Colombier je nepravidelné stoupání s průměrem 7,1 %, ale maximy okolo 12 %. Končí se ve výšce 1501 metrů nad mořem. I 14. etapa je horská s přejezdy Col de Cou, Col du Feu, Col de la Ramaz a na závěr Col du Joux Plane (1691 m n. m.). Z posledního stoupání se sjíždí do cílového Morzine.
Také 15. etapa je horská. Startuje se v Les Gets, známém horském středisku a dějišti světového poháru horských kol. Na programu jsou čtyři horské prémie, ale žádná se nedostane nad 1500 metrů. Dojíždí se v Saint-Gervais Mont Blanc, na vrcholu stoupání Le Bettex. Celkové pořadí se tu nepochybně měnit může, ale opět nejde o etapu pro ryzí vrchaře.
14. etapa
Třetí týden
Naopak k vrchařům přívětivá bude jediná individuální časovka na pouhých 22 kilometrů. To je nejméně v historii. Tedy od roku 1934, kdy se časovky začaly na Tour jezdit. Poslední třetina je do kopce, nejde o typicky horskou časovku, ale rozhodně to nebude nic pro specialisty na chronometr. Stoupání Cote de Domancy (2,9 km, 8,2 %) bylo součástí jednoho z nejtěžších světových šampionátů v historii. V roce 1980 ho Bernard Hinault musel zdolat dvacetkrát.
Královskou etapou Tour bude 17. s přejezdy Col des Saisies, Cormet de Roselend, Cote de Longefoy a výjezdem na Col de la Loze. Odtud se bude krátce klesat do cíle v Courchevelu. Col de la Loze se na Tour představila poprvé v roce 2020 a vyhrál Miguel Angel Lopez. Primož Roglič dokázal utrhnout Tadeje Pogačara a zdálo se, že má vítězství na Tour už jisté, ale v časovce na La Planche des Belles Filles se vše změnilo. Col de la Loze je prémií Henriho Desgrange, zakladatele Tour a jde o nejvyšší bod celé Tour (2304 m n. m.). Stoupání je velmi dlouhé (28,4 km), ale nejtěžší je až v posledních kilometrech, kdy má běžně nad 9 % a maximálně okolo 12 %. Bude to rozhodující část trati Tour 2023.
17. etapa
V 18. etapě dostanou příležitost sprinteři, pokud v závodě zbudou a jejich týmy budou mít síly stahovat uprchlíky. A to samé platí také o 19. etapě s cílem v Poligny. Poslední bitva o žlutý dres se svede ve 20. etapě, Jede se velmi krátká, pouze 133kilometrová etapa s pěti vrchařskými prémiemi. V závěru jezdci překonají těžkou kombinaci dvou stoupání Petit Ballon (9,4 km, 8 %) a Col du Platzerwassel (7,1 km, 8,3 %). Cíl je několik kilometrů za vrcholem v Le Marksteinu.
110. ročník Tour de France zakončí tradiční sprinterská přehlídka na Champs-Elysees v Paříži.
Trasa závodu vůbec nenavštíví středomořské pobřeží, ani sever Francie. Závodit se bude převážně na jihozápadě a východě země.
Mapa 110. ročníku Tour de France