Na přelomu století proběhly tři ročníky závodu Kolem Saúdské Arábie, ale tehdy jen v omezeném místním rozměru. Nyní se dostal závod do kalendáře UCI v třetí nejvyšší kategorii (2.1). Proběhne od 4. do 8. února a trasa bude soustředěna kolem hlavního města Rijádu. 

Saúdská Arábie, která je druhým největším státem arabského světa, sousedí na východě s Katarem, Bahrainem a Spojenými arabskými emiráty (UAE), na jihu s Ománem.

Majitel Tour de France, společnost A.S.O, v letech 2002 - 2016 organizovala Tour of Katar a v letech 2010 – 2019 i Tour of Oman. V termínu od 11. do 16. února se měl konat i letos, ale zemřel sultán, bude zde stále ještě probíhat národní smutek, a závod byl v tomto termínu zrušen. Uvažuje se, že by se mohl posunout na začátek března.

Ani konkurenční RCS, která organizuje Giro d'Italia, nechce zůstat pozadu, takže na Arabském poloostrově organizuje letos v termínu 23. až 29. února již 6. ročník UAE Tour, sedmi etapového závodu nejvyšší World Tour kategorie. 

Samotná Saúdská Arábie neměla žádného reprezentanta na Mistrovství světa v Yorkshiru 2019. Ženy až do roku 2013 nesměly jezdit na kole. Dnes jim je to s určitými omezeními povoleno.  

Podle představitelů Saúdské cyklistické federace má tato akce sloužit především k propagaci Saúdské Arábie jako turistické destinace. Země nedávno začala vydávat turistické víza poté, co bylo cestování do země do značné míry omezeno. Nyní by ráda propagovala království za jeho hranicemi a zároveň podporovala sport a zejména cyklistiku. 

Lidé z A.S.O zase lákají na to, že závod by mohl být vhodný jako příprava na jarní klasiky, jelikož silnice kolem Rijádu jsou vystaveny často silnému větru. 

Mekka leží v západní části Saúdské Arábie. Jako rodiště Mohameda je nejsvětějším městem islámu.

Pozvánku přijalo 18 týmů. Z World Tour je to Astana, Bahrain, NTT a UAE. Dále 11 ProTour týmů: francouzské Arkéa, Nippo, Total a B&B Hotels, belgické Circus a Wallonie, španělské Burgos a Caja Rural, ruský Gazprom, americký Rally a norský Riwal. A konečně i 3 kontinentální: v Malajsii registrovaný Terengganu, německý Bike Aid a britský Ribble.  

Závod se skládá z pěti etap v délce od 119 do 182 km. Žádná alpská stoupání zde hledat nemůžeme. Občas nějaká ta stojka se najde. Hodně se bude jezdit v poušti. Takže vítr a nejspíš včetně písku budou těmi faktory, které mohou závod nejvíc ovlivnit. Přednostně je tak určen pro sprintery a podle toho jednotlivé týmy přistoupili k nominaci.

Takže především tempaři a sprintéři. První na to, aby dovezli sprintery na poslední stovky metrů, nebo do úniků a poziční jízdu na větru, druzí na slávu. Vrchařů moc nehledejme, i když i tací se tu objeví. Už jen proto, že závod samozřejmě slouží i ke vstřebání závodních kilometrů, které jsou nutné jako nenahraditelná forma přípravy pro důležitější podniky. 

Z nejznámějších jmen se na startu objeví Marc Cavendish (Bahrain), Nacer Bouhanni (Arkéa), Niki Terpstra (Total), Rui Costa (UAE), Enrico Gasparotto (NTT) a také Roman Kreuziger

Sprinterů tu bude opravdu hodně: Bahrain ke Cavendishovi nominoval i Phila Bauhause. Arkéa k Bouhannimu také McLaye, který přišel letos z EF. V Astaně by měl mít nejlepší závěr Davide Martinelli. Circus vysílá sprinterskou jedničku Timothy Duponta, Total Adriena Petita a Leonarda Bonifazia, Caja Rural sprinterského specialistu Mattea Malucelliho, Wallonie Baptiste Planckaerta, B&B Jense Debusschera, Riwal Piotra Havika a Nick Van der Lijkeho, Rally Adama de Vose, Terenganu Youcefa Reguigui a Bike Aid Lucase Carstense.

NTT vysílá do sprintů především Carlose Barbera, jehož by měl v závěrech etap podporovat Janse van Rensburg.

Soutěžit se bude ve 4 kategoriích: zelený dres pro nejlepšího v celkovém pořadí, červený v bodovací soutěži, puntíkatý pro nejaktivnějšího a bílý pro mladého cyklistu.

1. etapa

2. etapa

3. etapa

4. etapa

5. etapa