Všechny etapy 104. Gira: 

loading...

Doposud se vědělo o třech úvodních etapách v regionu Piemonte. 104. ročník Giro d´Italia začne v Turíně časovkou na 9 kilometrů a skončí také časovkou do Milána na 29,4 kilometru. Mezitím se bude hlavně stoupat do kopců a spurtovat. Trasa Gira ale není tak těžká, jak se očekávalo a jak si to přáli vrchaři. Kde se bude rozhodovat? 

3450,4 kilometru a 47 tisíc výškových metrů budou muset zdolat závodníci italského Gira. První vrchařský dojezd číhá už ve 4. etapě s cílem v Sestole. Poslední stoupání Pian del Falco není žádný velikán, měří jen 4 kilometry, ale v průměru má 10 % a nějaké rozdíly zde vzniknou. Další horský dojezd je na programu v 6. etapě. Končí se na vrcholu Colle San Giacomo nad městem Ascoli. Měří 17 kilometrů a nejdříve je velmi mírné, jen kolem 5 %, ale později strmější, kolem 10 %. 

Zajímavý bude dojezd 9. etapy do střediska Campo Felice. Končí se na prašné cestě, úsek je sice krátký, ale bude strmý. Velké rozdíly se očekávat nedají, ale pravé horské etapy teprve přijdou. Nejdříve se však cyklisté podívají na strade bianche, bílé cesty známé ze stejnojmenného závodu. 11. etapa do Montalcina připomíná slavnou etapu s cílem ve stejném městě z roku 2010. Po dramatickém souboji lídrů v dešti a blátu ji vyhrál mistr světa Cadel Evans. Letos se pojede ještě víc kilometrů po strade bianche, celkem čtyři úseky, první má 9,1 kilometru, druhý 13,5 kilometru, třetí 7,6 kilometru a čtvrtý 5 kilometrů. A na závěr přijde náročné stoupání. Tohle možná bude nejzajímavější etapa Gira. Zejména pokud bude pršet. 

Ve 14. etapě se peloton vrátí na jedno z nejslavnějších stoupání světa, na Monte Zoncolan. Pojede se ze Sutra, tedy z té snadnější strany. Přesto to bude velmi těžké, prvních 8 kilometrů má kolem 8 %, poslední tři kilometry jsou až 16% a neklesnou pod 12 %. Den pro nejlepší vrchaře a etapa je docela dlouhá, měří 205 kilometrů, vše podstatné se stane až v posledních kilometrech.

Královskou etapou je 16. s cílem v Cortina d´Ampezzo. 212 kilometrů s převýšením 5700 metrů dá zabrat všem. Dlouhé horské etapy se v posledních letech z itineráře vytrácejí, takže je skvělé, že na Giru aspoň jedna bude. Závodníci překonají tři dvoutisícové průsmyky - Fedaia (2057 m n. m.), Pordoi, které je nejvyšším bodem celého závodu a prémií Cima Coppi (2239 m n. m.) a Giau (2233 m n. m.). Odtud závodníkům zbývá 18 kilomerů sjezdu do Cortiny. Bude to mimořádně těžký den i pro sprintery, tempaře a další domestiky, kteří odpadnou už na úvodním stoupání.

Navíc si jezdci neodpočinou ani o den později, protože se pojede 193 kilometry dlouhá etapa se stoupáními Passo San Valentino a Sega di Ala v samotném závěru. Cílový výjezd je nepravidelný a vhodný k útokům. Po jednodenním návratu do rovin se cyklisté vydají vstříc 19. etapě se třemi náročnými výjezdy. Cílové stoupání Alpe di Mera má 10 kilometrů a v druhé polovině stoupá přes 10 %. 

Poslední horská etapa měří 164 kilometry a opět se jezdci vyšplhají do výšky nad 2 tisíce metrů. V druhé polovině etapy jsou připrana stoupání Passo San Bernardino, Splügenpass a končí se na Alpe Motta, což je nové stoupání a favorité se nejspíš budou muset vydat na průzkum této etapy a neznámého dojezdu. A vše zakončí téměř 30 kilometrů dlouhá a zcela rovinatá časovka do Milána. Ta toho teoreticky může hodně změnit a rozhodnout.