Městský okruh v Tartu. Něco malinko přes 10 km a 16x. V každém okruhu přes hrubou dlažbou opatřený 300 metrový výstup s 15% sklonem, kde byl včera umístěn cíl, a pak ještě jeden na asfaltu. Dlážděný výjezd nebyl jedinou komplikací, dlažba byla i v točivém sjezdu, okruh byl místy velmi technický a relativně velmi krátký. A aby to opravdu stálo za to, začalo se do deště.

Dá se říci, že okruh byl příhodný pro cyklistické ranaře oplývající hrubou silou. A to, co dnes předvedli, lze bez nadsázky označit jako totální cyklistiku. Hluchých míst by se našlo jen výjimečně. Vysoké tempo, maximální nasazení, útok střídal útok. Úžasná cyklistická podívaná, tvrdá hornická práce. 

A Češi se vůbec neztratili, byť za ranaře v sestavách ATT Investments a Tufo-Pardus Prostějov lze označit snad jen Tomáše Bártu, i když i ten ve srovnání se svalovci typu Madise Mihkelse (Estonsko), před etapou průběžně druhého muže klasifikace jednotlivců a vítěze včerejší etapy, působí štíhle.

Madis Mihkels první zleva

Od startu docházelo k selekci startovního pole, nejslabší odpadli velmi rychle, průběžně docházelo k rozpojení a zase spojování skupin, před pelotonem se ocitali jak jednotlivci, tak malé skupiny, které byly většinou rychle sjížděni těmi, kdo se situací nebyli spokojeni. V tom byli nejaktivnější borci estonského Ampler-Tartu2024, kteří chtěli za každou cenu dovézt do spurtu Mihkelse, který měl před etapou totožný čas jako vedoucí závodník Kaden Groves z BikeExchange.

Naopak byli to právě jezdci tohoto World týmu, kteří byli po většinu závodu nejaktivnější při určování tempa a sami se opakovaně ocitali v únicích. Zdatně jim sekundovali Poláci z Voster ATS i HRE Mazowsze, vidět byli i cyklisté druhodivizního Burgos-BH.

Z českých závodníků se pohybovali nejčastěji kolem čela hlavní skupiny především Jiří Petruš a Tomáš Bárta z ATT Investments (viz titulní snímek) a Richard Holec a Pavel Gruber z Tufo-Pardus Prostějov.

Naprosto a bez nadsázky heroický výkon předvedli především Tomáš Bárta, Jirka Petruš a Pavel Gruber.

Tomáš se třikrát dokázal vrátit po výměně bicyklu z totálně beznadějné pozice na čelo závodu, aby o možnost bojovat o co nejlepší výsledek včetně celkové klasifikace přišel v předposledním kole, kdy spadl ve sjezdu na dlažbě.

Pavel se dokonce 25 km před cílem ocitl v úniku s Estoncem Pruusem a spolu dokázali na stíhací skupinu složenou z toho nejlepšího, co v závodě ještě zbylo, najet 45 sekund. V předposledním dlážděném stoupání už Estonci nestačil, ale dokázal se zachytit pětičlenné skupinky, která mezitím poodjela z hlavní skupiny, takže na posledních kostkách se pouze propadl do čelní 30ti členné skupiny, s kterou dojel až do cíle, kde mu patřilo 16. místo.

Jirka Petruš zdá se má formu jako hrom. Včera si jeho „služby“ nemohl vynachválit Tomáš Bárta, dnes mu byl po celý den mimořádnou oporou, a když Tomáš doslova vypadl z čela závodu, Jirka – ač nevypadá jako sprinter – zaspurtoval ze stíhací skupiny za super sprintery Grovesem a Stoszem (Voster) na třetím místě, což znamenalo konečné 5. místo!

Páté proto, že do cíle jako první dorazila dvojice Šiškevičus – Vahtra. Ti byli součástí oné pětice, která nejprve dojela Pavla Grubera, aby v posledním dlážděném stoupání 9 km před cílem všem včetně Mihkelse odjeli a nikomu už nedali šanci!

Byl na ně zvláštní pohled. Šiškevičius v národním dresu Litvy a Vahtra v národním dresu Estonska. Oba však v růžové přilbě francouzského kontinentálního Go Sport – Roubaix Lille Métropole. A že to nejsou žádná ořezávátka, svědčí skutečnost, že Vahtra má za sebou dva roky v Israel Start-Up Nation a Šiškevičius sedm let v Pro Conti úrovni většinu ve francouzském týmu DELKO.

V cíli se spravedlivě podělili. Vahtra vyhrál etapu, Šiškevičius etapák.

Tomáš Bárta s rozraženým loktem, s kterým musel po etapě na šití, vyhrál na 31. místě spurt druhé skupiny, v níž dokončil etapu i Matyáš Kopecký (Novo Nordisk).

"Naší výhodou byla znalost tohoto závodu, protože jsme tu už po třetí. Jeli jsme sem pro body do rankingu, kluci podali velmi dobrý výkon, a v případě Richarda Holce včera a Pavla Grubera dnes super výkon. Ostatní kluci je dokázali dobře podporovat do doby, než se lámal chleba," zhodnotil výkon svých svěřenců sportovní ředitel Tufo-Pardus Prostějov Michal Mráček.

Pavel Gruber se dnes zviditelnil jako málokdy předtím: "Letos jsem tomu dal opravdu hodně. Mám natrénováno a konečně se to projevilo. Kluci mně a Richardovi (včera 10.), kteří jsme na tom byli nejlépe v průběžném pořadí, dnes hodně pomohli, speciálně bych vyzdvihl Marka Dolníčka."

A jak se ocitl v úniku? "Tři kola před koncem poodjelo asi patnáct lidí, spolupráce vázla, a protože jsem v dlážděném stoupání coby lehká váha měl trošku problémy, zkusil jsem jet a nakonec nás to s Estoncem vyplivlo dopředu. Závěr pak už byl v křečích, takže jsem dokončil pozičně ve skupině za vedoucí dvojicí."

Takže forma je? "Doufám, že za týden ve Francii (etapák Ronde de l´Oise) předvedu něco podobného nebo i lepšího!"

Pavel Gruber úplně vpravo, Richard Holec nahoře, mezi nimi Marek Dolníček

Jak se z Jirky Petruše stal sprinter? "Já byl vždycky docela rychlý, ale v týmu máme rychlejší kluky, tak většinou rozjíždím na kilometru. Když Tomáš (Bárta) spadnul a já zůstal vepředu z týmu sám, mohl jsem ukázat, že nejsem tak pomalý, jak se to může jevit (úsměv)."

Jak jako kapitán vnímal výkon týmu: "Kromě mě a Tomáše tu máme samé hodně mladé kluky, kteří takový závod ještě nejeli. Takže to nebylo vždycky ideální, byla to však pro ně zkušenost a alespoň se něco naučili. Na to, že jsme tu s Tomášem byli jediní zkušenější, jsme myslím předvedli hodně dobrý výkon a výsledek."

No aby ne, včera Tomáš třetí, dnes Jirka pátý. V konkurenci World týmu, dvou Pro týmů a spoustou jezdců v dalších týmech se zkušenostmi z nejvyšších pater cyklistiky, viz jenom dva dnešní vítězové.

K úspěchům české cyklistiky můžeme počítat i 7. místo Matyáše Kopeckého mezi mladými jezdci.

Matyáš Kopecký uprostřed.

Výsledky.