Jel se 13. ročník. Z posledních šesti ročníků skončilo pět spurtem početného pelotonu. V roce 2019 tu vyhrál Alois Kaňkovský (Elkov - Author), o rok později Olav Kooij, dnes špičkový sprinter Visma | Lease a Bike, v roce 2022 skončil druhý Tomáš Bárta (ATT Investments) a rok nato triumfoval Adam Ťoupalík (Elkov - Kasper). Což byl onen jediný ročník, kdy se podařilo o 13 vteřin poodjet pelotonu trojici, v níž byli kromě Adama Ťoupalíka ještě Jan Christen, o němž dnes slyšíme v souvislosti s výbornými výkony v UAE Emirates - XRG, a Darren van Bekkum, od letoška jezdec XDS Astana. Loni tu uspěli Matthew Brennan před Noa Isidorem, kteří od letoška postoupili do prvních týmů Visma | Lease a Bike, resp. Decathlon AG2R La Mondiale. Z výčtu je zřejmé, kdo sem jezdí a jaký význam tenhle závod má.

Letošní startovní listina čítala 28 týmů povětšinou po šesti lidech. Z úrovně Pro tu byly dva: Solution Tech-Vini Fantini a VF Group-Bardiani CSF-Faizanè. Nejpočetnější skupinu představovaly Conti týmy, celkem 21. Zbytek tvořily týmy klubové. Z Conti zaujaly pochopitelně devo týmy World sestav UAE Emirates-XRG, Lidl-Trek, Red Bull-BORA-hansgrohe a Visma | Lease a Bike. 

A pak samozřejmě ty, v nichž se objevili čeští cyklisté. ATT Investments nastoupil v sestavě Dominik Neuman, Jan Bittner, Šimon Vaníček, Norbert Banaszek, Marceli Boguslawski a Dominik Dunár. Elkov Kasper reprezentovali Adam Bittman, Matěj Zahálka, Jakub Ťoupalík, Adam Kubelka, Daniel Mráz a Jakub Kuba. A pak tu byli jednotlivci v několika zahraničních týmech. S celkovým počtem 12 tvořili Češi z 28 národností pátou nejpočetnější skupinu, které vévodilo 38 Italů.

Start i cíl v Umagu, dohromady 142.3 km s převýšením 1205 metrů. Jelo se na 28 km dlouhém okruhu, který si cyklisté dali 5x s nástavbou do cíle. Výškový rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem na okruhu činil zhruba 100 metrů. Poslední 3 km po rovině.

trofej-umag-umag-trophy-2025-result-profile-5e4ac22840627f6fc38e - kopie.jpg

Závod podle předpokladů dospěl do hromadné koncovky. Nejdříve ale odjeli do denního úniku dva jezdci, dostalo se jim až ke třem minutám, vše bylo pod naprostou kontrolou, takže byli včas dojeti, aby se mohlo jít do souboje sprinterů. 

Významnější rozruch tak vzbudily dva hromadné pády. V polovině závodu to bylo ve sjezdu kolem dvaceti lidí, horší to bylo 8 km před cílem, ve vysoké rychlosti a boje o pozice, některým postiženým se vstávat moc nechtělo.

Ve spurtu všem odskočil Matthias Schwarzbacher, ještě loni jezdící v ATT Investments, odkud pro letošek přestoupil do devo týmu UAE Emirates-XRG. Prodal tady dokonale svůj obrovský talent i letos už absolvovaných téměř 1500 závodních kilometrů. Vedení ho totiž od začátku sezóny nechalo závodit za první tým, takže dnes poprvé startoval za tým rozvojový. 

Za ním se odehrál milimetrový souboj o další místa. Bohužel Marceli Bogusławski vyšel ze souboje tří sprinterských hromotluků až jako třetí, takže konečné 4. místo: "Dnes nás čekalo 142 km jízdy po poměrně kopcovité trati. Závod byl dynamický, se spoustou útoků, ale jako tým jsme měli vše pod kontrolou. Asi 10 km před cílem jsme se perfektně sjeli na dobré pozici na čele pelotonu, převzali jsme iniciativu a kluci odvedli neuvěřitelnou práci. Ve finální fázi jsme byli nejsilnějším týmem. Co se týče sprintu, myslím, že jsem začal trochu brzy a prostě mi chybělo těch posledních pár metrů, abych si dojel pro vítězství. Ale tak to v závodění chodí. Těšíme se na lepší výsledky v nadcházejících závodech! Za dnešek patří poděkování jak spolujezdcům, tak sportovnímu řediteli i personálu."

Jarda Friede, sportovní ředitel ATT Investments: "Jednoznačným cílem bylo dovézt Marceliho do spurtu na co nejlepší pozici. 10 km před cílem se kluci seřadili na čele závodu, každý odvedl svůj díl práce a i v týmu jezdců panovala z téhle pasáže po závodě spokojenost. Marceli tedy měl dobrou pozici do finiše, a nakonec z toho bylo 4. místo. Nejsme nespokojeni, kluci pracovali dobře, spurt je vždycky tak trochu loterie. Další šance zlepšit výsledek bude v neděli v Poreči."

Nejlepším českým závodníkem byl na 21. místě stále v čase vítěze klasifikován Jakub Ťoupalík (na koláži úplně vlevo): "Celý závod byl hodně rychlý, což bylo dáno i tím, že byl kratší, jen 140 km. První dvě kola se závodilo, pak odjela dvojice, sjížděl to hlavně Lidl-Trek i Visma. Na těch bylo vidět, že to nechtějí nechat do spurtu. Mně se dařilo být na pětistovce hodně vpředu, ale pak se to na kruháči zbrzdilo a bylo po šancích. Na prvoročáka si vedl skvěle Adam Bittman. Pocity mám dobré a v neděli máme co vylepšovat."  

Jiří Petruš, sportovní ředitel Elkov Kasper: "Lídrem byl určený Dan Mráz, ale v průběh závodu řekl klukům, že se necítí dobře. Takže nastoupil plán B, jímž byl do spurtu Jakub Ťoupalík. Ke konci to nevypadalo špatně, v jednu chvíli se pohyboval kolem 5. místa, ale na kruháči ho zbrzdili a dopadlo to takto. Vyzdvihnout chci práci Adama Bittmana, jak v průběhu etapy, tak v koncovce. Adam Kubelka se zamotal do pádu, nedokončil, ale nic vážného. Chtěli jsme lepší umístění, ale zase z toho nedělám nějaké zásadní závěry."