Češi nejsou do počtu

Tohle je asi nejlepší informace před startem Omloopu a K-B-K, v akci uvidíme hned několik českých cyklistů, z nichž někteří nejsou zcela bez šance na úspěch. Rozhodně nejnadějnější je Mathias Vacek, o jehož ambicích si můžete přičíst více v tomto článku. Vacek pojede oba víkendové závody, zatímco Pavel Bittner se postaví na start Kuurne-Brusel-Kuurne, což je závod, který o něco více vyhovuje sprinterům. Tým Picnic PostNL nemá žádného jasného lídra, takže Bittner by teoreticky mohl dostat šanci jet na vlastní výsledek. Na soupisce týmu Tudor nechybí Petr Kelemen a v kádru Unibet Tietema Rockets zase Tomáš Kopecký. Oba dva by měli jet Omloop i Kuurne.  

Visma-LaB opět řeší personální potíže

Patří k nejlepším klasikářským týmům světa, ale smůla se jezdcům Visma-Lease a Bike rozhodně nevyhýbá. Loňskou jarní sezónu jim zdecimovalo zranění Wouta van Aerta a ani letos nejsou imunní. Už během Tour Down Under se zranil Dylan van Baarle, vítěz Omloopu z roku 2023, který už pilně trénuje a dokonce se o víkendu vrátí do závodního kolotoče, jen to zatím nebude v Belgii, ale na menší francouzské jednorázovce Faun Drome Classic a zahajovací víkend tedy vynechá. A poté neodletí na vysokohorské soustředění s Van Aertem, ale nastoupí na start Tirreno-Adriatico. „Musí se připravit na klasiky. Pro Dylana je momentálně důležitější závodní rytmus,“ vysvětlil Grischa Niermann, sportovní ředitel Visma-LaB.

1194330745.jpg

Horší je situace Christopha Laporteho, který onemocněl a jeho návrat je zatím v nedohlednu. „Před Sanremem se nevrátí,“ potvrzuje Niermann. „Jen v tuto chvíli trochu vyčkáváme, co se stane. Faktem je, že kvůli nemoci nemohl dlouho pořádně trénovat. Christophe v tuto chvíli stále není schopen dělat to, co bychom chtěli. Je to špatné. Sledujeme to den po dni. Paříž-Nice a Tirreno-Adriatico stejně neměl na programu, takže tam nepojede. Zda stihne Milán-Sanremo? To teď ještě nevíme.“

Bez Laporteho a Van Baarleho je Visma slabší, navíc když si Niklas Behrens zlomil na UAE Tour klíční kost, situace se před Omloopem zkomplikovala ještě o trochu víc. Nizozemský tým zatím oznámil, že Behrense, úřadujícího mistra do 23 let, nahradí ještě mladší Matthew Brennan, pro kterého to také bude premiéra na velkých klasikách. Přese všechno bude sestava složená ze jmen Wout van Aert, Matteo Jorgenson, Tiesj Benoot, Edoardo Affini, Victor Campenaerts a Per Strand Hagenes určitě patřit k nejlepším.

Je Magnier opravdu novým Boonenem?

Kdysi nejlepší klasikářská sestava Soudal Quick-Step už nenahání strach jako před několika lety a jména závodníků ve startovní listině nezaujmou na první pohled, přesto má tradiční belgický tým naději, že se to brzo zlepší. A tou nadějí je dvacetiletý francouzský sprinter Paul Magnier, který má být reinkarnací legendárního Toma Boonena. „Je to velký chlap a je velmi rychlý. V tomto smyslu je trochu podobný Boonenovi," říká Tom Steels, sportovní ředitel Soudal Quick-Step. „V závodech jako Gent-Wevelgem nebo dokonce Paříž-Roubaix, pokud bude schopen udržet se vpředu až do cíle, může mít šanci,“ věří Yves Lampaert, jeden ze zkušených týmových kolegů mladičkého Francouze. „Už letos se může pokusit jet o stupně vítězů na Omloopu. Už teď je na něj vyvíjen velký tlak, ale vidíme, že s talentem, který má, je jeho potenciál velký.“

paul-magnier-1-billy-ceusters-getty-images-jpg-1738781716.jpeg

Loni si Magnier zkusil pár menších klasik, například Dwars door Vlaanderen a nedokončil Strade Bianche, ale v srpnu zazářil druhým místem na Bretagne Classic. Ve 260 kilometrů dlouhou jednorázovce prokázal skvělou vytrvalost a taky proto bude mít letos mnohem tvrdší závodní program. Poprvé v životě pojede Omloop, monument Milán-Sanremo a Gent-Wevelgem, a možná i dlážděné monumenty. O jeho pravém potenciálu na kostkách se dozvíme víc už v sobotu. 

Na K-B-K se chystají špičkoví sprinteři

Obě zahajovací klasiky mohou skončit spurtem větší či menší skupiny, ale v případě Kuurne-Brusel-Kuurne je to pravděpodobnější, proto si hvězdy hromadných dojezdů vybírají spíše nedělní závod. Pořadatelé počítají se startem Jonathana Milana a Tima Merliera, kteří svedli několik soubojů na UAE Tour, ale teď to bude něco úplně jiného a dále se na K-B-K chystají Olav Kooij, Dylan Groenewegen a Milan Fretin, zatímco Biniam Girmay, Jordi Meeus a Jasper Philipsen by měli jet dokonce oba dva závody.  

Philipsen si vyzkouší jak mu to půjde bez Mathieu van der Poela po boku. Nizozemec totiž začne závodit až na Tirreno-Adriatico. 

De Liemu něco chybí

Na Omloop vyrazí také domácí šampión Arnaud De Lie, který však belgickým fanouškům zatím nedělá moc radosti. Lídr Lotta se překvapivě ani nepřiblížil vítězství ve sprinterských etapách Kolem Algarve a myslí si, že za to možná může alergie. „Mám pocit, že mluvím přes nos. Nevím, jestli to souvisí s tím, že tady začíná jaro, nebo s pylem,“ řekl v pátek pro La Dernière Heure. 

1196505127.jpg

Lékař týmu Milan Holvoet přidal trochu víc informací. „Měl plný nos už několik dní, od chvíle, kdy jsme přijeli sem do Portugalska. Myslím, že je to kvůli pylu. Normálně v tomto ročním období alergie nemá, ale možná jsou tady v Algarve jiné pyly než u nás v tomto ročním období. Často trpí alergiemi a také na to obvykle užívá určité přípravky, aby to na něj nemělo příliš velký vliv.“

„Teď to bylo horší než obvykle, a proto jsme se rozhodli neriskovat s ohledem na Omloop Nieuwsblad. Druhý den hodně trpěl, ale pak jsme trochu upravili léčbu a nos mu vyčistili. To pomohlo, ale ne natolik, aby byl úplně v pohodě. Tyto alergie měly určitě vliv na jeho výkon. Když nemůžete dýchat nosem, je to velmi nepříjemné. Ale až se vrátí do Belgie, očekávám, že potíže zmizí,“ dodal Holvoet. 

Lotto nebude bez silného De Lieho na dlážděných konkurenceschopné, takže co nejrychlejší zlepšení formy belgického mistra je zcela zásadní. 

UAE si vyzkouší jednorázovky bez Pogačara

První dvě belgické klasiky budou výjimečnou příležitostí pro několik jezdců UAE Emirates-XRG jet na vlastní výsledek, protože Tadej Pogačar klasikářskou sezónu zahájí až na Strade Bianche. UAE do Belgie přiveze hodně silný a ambiciózní tým, s několika kandidáty na vítězství. Dobrou formu na startu sezónu mají zkušený Tim Wellens i mladý António Morgado, vyhrát něco velkého chce Jhonatan Narváez a pak jsou tu taky noví belgičtí klasikáři Florian Vermeersch a Rune Herregodts. V UAE je na klasiky přetlak, závodit chtějí také Nils Politt, Mikkel Bjerg a Filippo Baroncini, ale někdo musel z kola ven, startovat v jednom týmu může jen sedm jezdců. Černého Petra si vytáhl Ital Baroncini. 

1188703978.jpg

„Pocházím z Belgie, tak je pro mě toto období sezóny vždy velmi zvláštní a vzrušující. Věřím, že se náš klasický tým rok od roku zlepšuje a myslím, že do závodů jdeme s velmi silným týmem, který má možnost dokázat velké věci,“ povídá kapitán Wellens. „Letos budeme v porovnání s jinými lety patřit k hlavním favoritům těchto závodů. Měli jsme velmi silný začátek roku a atmosféra je výborná, takže budeme doufat, že v tom budeme pokračovat. Také počasí vypadá příznivě, to je vždy příjemný bonus pro zahajovací víkend.“

Jestli bude jezdci UAE fungovat jako opravdový tým, nebo se budou snažit každý sám něco urvat, to se teprve uvidí. Ambiciózních závodníků je tu možná až příliš.   

Pidcockovi se daří, ale prokáže to i na prvních klasikách?

Tom Pidcock nabral po odchodu z Ineosu nový elán do závodění a během prvního měsíce získal čtyři vítězství, čímž téměř zdvojnásobil počet svých silničních triumfů. Bylo to však na menších závodech AlUla Tour a Kolem Andalusie a konkurence v Belgii bude tvrdší. Ukáže se tam, zda opravdu patří k nejlepším klasikářům světa. „Omloop Het Nieuwsblad je zajímavý závod. Je to první klasika, kde jezdci skutečně poznají, jaká byla jejich zima. Já sám jsem na Omloopu ještě nedojel na pódiu, takže kdyby se mi to podařilo, byl bych velmi spokojený. Popravdě si myslím, že mi trať příliš nesedí,“ říká Pidcock upřímně. 

1199674652.jpg

Britovi sedí spíše kopcovité klasiky, se jeho nízkou váhou není divu. Nebyl by to však Pidcock, kdyby nebyl navzdory všemu sebevědomý. „Moje forma je dobrá a v této fázi sezóny je důležité navázat na dynamiku, kterou jsme si s týmem vytvořili,“ dodává rodák z Leedsu.  

Právě ohledně kvality jeho pomocníků panují jisté pochybnosti, Q36.5 se nemůže chlubit špičkovým kádrem, ačkoliv Jannik Steimle a Frederik Frison mají s belgickými závody dost zkušeností a Fabio Christen je výborné kondici. Přesto trochu očekáváme, že Pidcock na to bude v závěru Omloopu sám. 

Kubiš si poprvé v životě vyzkouší velké klasiky

Slovenský mistr Lukáš Kubiš rozhodně překvapil svou formou a výsledky v prvních závodech sezóny 2025. Posila týmu Unibet Tietema Rockets se předvedla na Tour de la Provence, ovšem belgické klasiky budou tvrdší oříšek. Kubiš je ochutná poprvé v životě, jeho raketový vzestup z Dukly Banská Bystrica přes Elkov Kasper až do prokontinentálního týmu Unibet Tietema Rockets je pozoruhodný a velkou zásluhu na něm má český trenér Otakar Fiala. Pětadvacetiletý Kubiš má nyní šanci zjistit, zda mu budou dlážděné klasiky vyhovovat a kam až to může dotáhnout.

1196017277.jpg

Boj o body UCI nabírá na intenzitě

Na hraně sestupu z kategorie WorldTour probíhají tvrdé boje o každý bod do světového žebříčku a začátek letošní sezóny rozjel nejlépe tým XDS Astana. Kazašský celek podpořený čínskými investicemi se snaží dohnat velkou ztrátu na osmnáctý Cofidis a v letošním součtu bodů je druhý za UAE Emirates-XRG. Týmu Alexandra Vinokurova se rozhodně daří mnohem lépe než největším konkurentům, ale stále jim však chybí 3365 bodů k záchraně.

Klasiky budou v tomto soupeření důležité, v nabídce je spousta bodů a Astana nasadí Alberta Bettiola, ale bude to stačit? Uno-X Mobility, Arkéa-B&B Hotels a Cofidis jsou nejvážnějšími soupeři a všichni se perou o jedno místo. Ohroženy jsou také týmy Picnic PostNL a Intermarché-Wanty. Úspěch na klasikách by mohl být pro některý z celků velkým povzbuzením.