Vuelta má za sebou nejtěžší týden celého ročníku a je opravdu nezvyklé, že to byl už první týden. Život ve Španělsku závodníkům nekomplikují jen hory, ale také nevyzpytatelné počasí (není se co divit, už bude listopad) a zhoršující se situace kolem koronaviru.

Španělsko je od neděle v nouzovém stavu, ale podle Javiera Guillena, ředitele Vuelty, není zatím důvod závod ukončit. Ve Španělsku bude nejspíš vydán zákaz vycházení od desáté hodiny v noci do ranních šesti hodin. To podle Guillena Vueltu nijak neomezí. 

Takže závodit se snad bude i v dalších dnech. Už během prvních třech etap se vyjasnilo, kdo opravdu může usilovat o celkové vítězství a kdo je už unavený. Z celkového pořadí vypadli Tom Dumoulin, Guillaume Martin, Sepp Kuss, Andrea Bagioli a další. V nejlepší kondici nejsou ani David Gaudu a Aleksandr Vlasov a závod už opustil Thibaut Pinot. Naopak velmi dobře se drží lídr závodu Richard Carapaz a jeho nejbližší protivníci: Hugh Carthy, Dan Martin, Primož Roglič a Enric Mas.  

Jumbo - Visma dělá chyby

Nizozemský tým Jumbo - Visma vyrazil do Španělska s velkým sebevědomím a dvěma lídry. Jenže Tom Dumoulin ztratil už v první etapě a také v dalších etapách se trápil. Už pokračuje jen jako domestik pro Primože Rogliče. Slovinec je nově jediným lídrem sestavy, protože také Sepp Kuss a George Bennett ztratili. 

Jumbo - Visma se od letošního roku snaží stát nejlepším týmem světa, dominující sestavou na třítýdenních závodech a klasikách. Jednorázovky jim vyšly. Vyhráli dva monumenty a dvakrát skončili druzí. Ale na Grand Tours mají k dokonalosti daleko. K vítězství na Tour de France měli blízko, ale zmatky před rozhodující časovkou ukázaly, že k sebejistotě bývalého Sky jim ještě něco chybí. A další chyba přišla nyní. Primož Roglič se v deštivé šesté etapě Vuelty pokusil obléknout na vrcholu předposledního stoupání, ale to se mu nedařilo a propadl se pelotonem až dozadu. Ineos mezitím držel čelní pozice a hlavní pole se rozdělilo. 

Pro Rogliče to byl velký problém, protože se musel dlouho vracet a utrácet síly. Odnesl to i Sepp Kuss. Lídr závodu se vrátil, ale v dojezdu na Formigal nečekaně ztratil a spadl na čtvrtou příčku. Podle Grischy Niermanna, sportovního ředitele Jumbo - Visma, to byla velká chyba: Tohle by se nemělo stávat. Jako tým jsme to dokázali vyřešit, ale nezvládli jsme už nic víc. Je to škoda, dnes byl špatný den. Ale závod ztracený není, pořád máme spoustu příležitostí a budeme bojovat až do konce." 

„Pokud je vám příliš zima, tak končíte. Proto jsme museli riskovat a oblékli se. Ale měli jsme to udělat mnohem dříve. Pokud nějaký tým uvidí Rogliče jedoucího vzadu, je jisté, že zaútočí. Byla to určitě chyba, že jsme zaspali,“ přiznává Sepp Kuss, kterého tato chyba stála dobré postavení v celkovém pořadí. 

Problémy týmu Jumbo - Visma nejsou výjimečné, stačí si vzpomenout na loňské Giro d´Italia. Primož Roglič potřeboval v etapě do Coma vyměnit kolo po pádu ve sjezdu, ale doprovodné auto přijelo s velkým zpožděním, protože posádka si musela odskočit.       

Carapaz už jednou Rogliče porazil

Incident s pláštěnkou vynesl do čela Richarda Carapaze. Ekvádorský vrchař je od první etapy velmi agresivní, útočí při každé příležitosti. Takový je jeho styl a díky tomu loni vyhrál Giro. V kopcích je silný a umí si poradit i s deštěm a zimou, ale ve třetím týdnu je na programu individuální časovka. Nesmí ztratit moc času, protože Roglič bude určitě lepší.     

„Na Vueltu jsme se připravili velmi dobře," říká sám Carapaz. Soustředili jsme se na trénink ve vysoké nadmořské výšce, abych byl připraven na vysokohorské etapy. Chci dovézt tento dres do Madridu. Každý den bude o něco jasnější, kdo budou moji konkurenti. A může to být úplně jiné, než jak je to teď."

Letošní Vuelta zatím dost připomíná loňské Giro. Roglič je opět favoritem, ale jede zadrženě a chybuje, zatímco Carapaz útočí a nedělá chyby. Loni Ekvádorec zvítězil a připsal si svou první Grand Tour. Nebude žádným překvapením, když ve Španělsku získá další triumf. 

Carthy, Martin a další

Jenže Vuelta nebude pouze soubojem Rogliče s Carapazem. Silní jsou i další vrchaři. Velmi dobrý je Hugh Carthy. Vysoký Brit zazářil na Formigalu, kde byl z favoritů nejlepší. Carapaze porazil o 7 sekund a Rogliče o 50 sekund. V celkovém pořadí mu patří druhé místo s odstupem 18 sekund. Ale také se bude trápit v časovce. Carthy nebyl favoritem před startem Vuelty, ale už jím je. V letošním roce se nic neděje podle předpokladů, takže vyhrát může. 

Roglič na Vueltě čelí samým špatným časovkářům, stejný případ je také Dan Martin a vlastně i domácí Enric Mas. Jenže časovka je jedna, zatímco hor bude ještě spousta. A to včetně nejtěžšího výjezdu ročníku na Angliru.          

„Primož je silný časovkář. Všichni na něj před časovkou potřebujeme mít minutu až dvě minuty náskoku," potvrzuje Daniel Martin. „V časovce nějaký čas získá. Ale brzy budeme mít za sebou padesát závodních dní, takže bude záležet na únavě v posledním týdnu. Carapaz a já jsme na Tour de France jeli na etapy, zatímco Roglič jel na celkové pořadí a to by mohla být naše výhoda. Důležitý bude i nejbližší víkend s dojezdy na Farraponu a Angliru. Vrchaři budou útočit, aby najeli na Rogliče čas a snad to budou zajímavé etapy."   

Nebezpečný Movistar 

Domácí Movistar letos prochází výměnou lídrů a dosavadní sezóna byla jako zlý sen. Za celý rok získali Španělé jen dvě vítězství, ale na Vueltě by si mohli spravit chuť. Opět se zdá, že muži v modrých dresech mají kolektivní sílu. Lídrem sestavy je Enric Mas, ale dobrou formu má i Marc Soler a zatím se drží i zkušený Alejandro Valverde. Movistar může výrazně ovlivnit vývoj závodu, sestavu na to mají dost silnou. 

Poznat to bylo v náročné druhé etapě, kdy španělský celek udával vysoké tempo a utrhl domestiky Primože Rogliče. A také v šesté etapě byl jejich příspěvek k závodu zásadní. Movistar si po sjezdu z předposledního stoupání všiml, že Roglič vpředu chybí, na nic nečekal a udělal to slovinskému závodníkovi těžké. Další chytré tahy by mohly vynést Enrica Mase a Marc Solera hodně vysoko. 

Podle Mase je favoritem Vuelty současný lídr závodu: „Carapaz je velmi silný. Ale vyhrát ještě může několik jezdců. Pořadí se může hodně měnit, protože je před námi spousta etap. Špatné počasí může všechno změnit. Připomíná mi to jako nějaké klasiky, každý den jedeme naplno."

Pochybnosti o taktice týmu vyvolalo počínání Marca Solera v dojezdu na Formigal. Vítěz druhé etapy jel na vlastní výsledek a nechal Enrica Mase samotného. Zdá se však, že to pro Movistar není problém: „Je lepší, když se s Enricem oba držíme vysoko v celkovém pořadí. V časovce uvidíme, kdo je nejsilnější. Ale spousta jezdců je na tom dobře, uvidíme, kam nás závod zavede."