Air Attack v roce 2012 vzbudil velkou pozornost. A to především vzhledem, protože helmy bez větracích otvorů a takového tvaru se používaly jen pro časovky. Eclipse Spherical nevypadá vůbec jako Air Attack, má moderní tvar, ale působí jako standardní závodní přilba. Přitom je aerodynamicky lepší. Vývoj udělal velký krok kupředu.
Giro tvrdí, že se při návrhu modelu Eclipse Spherical podařilo zachovat špičkové aerodynamické vlastnosti a zároveň zlepšit odvětrání a snížit riziko přehřátí hlavy. Přilba má 17 větracích otvorů, které jsou umístěny v místech, kde hrozí riziko nahromadění tepla a vlhkosti. Vzduch může proudit uvnitř přilby a ochlazovat tím hlavu. Zároveň však šetří watty díky aerodynamickému profilu. Možná nezávodíte a říkáte si, k čemu mi těchto pár wattů je? No, pokud nejste závodník a nemáte výkonnost na rozdávání, je každý ušetřený watt dobrý. Každý chce jezdit rychleji, i když nezávodí. A aerodynamika je v reálném světě důležitější než třeba váha.
Ovšem každá přilba má jiný primární účel - bezpečnost. A také v tomto ohledu je podle Gira model Eclipse Spherical na špičce. Slovo Spherical totiž upozorňuje na důležitou součást přilby a tou je ochrana proti rotačnímu nárazu.
Model Eclipse je vybaven technologií MIPS. MIPS je vrstva materiálu s nízkým třením, která umožňuje pohyb mezi vnější částí přilby a hlavou ve všech směrech, což v případě nárazu snižuje pohyb přenášený na mozek. Spherical je v tom trochu dál, než je u technologie MIPS běžné. Eclipse je totiž zkonstruován ze dvou dvou samostatných vrstev EPS pěny, které po sobě kloužou. Vnější vrstva se v případě nárazu může pohybovat kolem vnitřní, čímž se sníží síla přenesená na hlavu a riziko vážného poranění mozku.
Helmy s technologií MIPS bývají těžší, než helmy bez tohoto systému, protože je v nich nějaký materiál navíc. Eclipse je navíc aero model, takže váha nebyla prioritou. Přesto se Giru podařilo udržet celkovou hmotnost na 276 gramech ve velikosti M (sám jsem naměřil dokonce o 2 gramy nižší hmotnost).
Helmě samozřejmě nechybí ani ostatní špičkové technologie používané značkou Giro. To znamená upínací systém Roc Loc 5 Air, In Mold konstrukce, antibakteriální výstelky ionic+ a reflexní prvky.
Osobní dojmy
Eclipse působí už při prvním pohledu velmi kompaktně. K tomu přispívá i elegantní matně černá barva testované helmy. Celkově zakulacený tvar přilby je aerodynamický, ale také vypadá dobře. Helma má uvnitř kulatý tvar, je trochu kratší a širší. Na hlavě mi však sedí dobře a pevně. Výstelek není příliš, jedna větší je v přední části helmy a pak úzké proužky uprostřed, ale to naprosto stačí, helma nikde netlačí a o bezpečné usazení se stará utahovací systém Roc Loc 5, který je precizně zpracován a snadno ovladatelný a přístupný i během jízdy.
Osobně jsem nikdy nebyl příznivcem aerodynamických přileb, nejen kvůli vzhledu, ale hlavně kvůli odvětrání. Eclipse však nevypadá jako klasická aero helma a navíc docela dobře chladí hlavu. Odvětrání samozřejmě není na takové úrovni jako u jiných modelů, helma potřebuje, aby se do ní dostával vzduch, takže při velmi pomalé jízdě do kopce se z ní teplo nedostane tak snadno jako u helem s velkými otvory. Ochlazování hlavy nepomáhá ani černá barva helmy. Světlejší barvy jsou do velkých veder a na přímé slunce lepší volbou. A Eclipse je k dostání ve více barvách, takže to není problém.
Výborně odvádí pot, přední výstelka je protažena na okraj přilby a pot tak může kapat před obličejem a nedostane se očí. Celkové zpracování je samozřejmě vynikající a odpovídá cenovce. Systému MIPS Spherical si ani nevšimnete, nijak nezvětšuje objem přilby. Ale podle nezávislých testů reálně zvyšuje ochranu hlavy, což je nejdůležitější. Sám jsem si to naštěstí nevyzkoušel, na hlavu jsem během testování nespadl. Aspoň myslím, každopádně si to nepamatuji... Zcela jistě nedokážu ověřit ani aerodynamické vlastnosti helmy, ale všiml jsem si, že ani při silném větru není v helmě slyšet hluk větru.
Jistou nevýhodou je nemožnost uložení brýlí. Jsem zvyklý si při snížených světelných podmínkách odkládat sluneční brýle do helmy. Ale u Eclipse není moc kam. Na jednu stranu je to škoda, na druhou stranu by brýle umístěné v otvorech helmy mohly zabránit systému MIPS aby dobře fungoval a to by bylo mnohem horší. Helmu je také potřeba vyzkoušet s brýlemi, které používáte. Stranice mých brýlí Oakley Sutro zasahovaly do upevňovacího systému, což není ideální, ovšem je to zcela individuální problém. Záleží na brýlích, velikosti helmy, tvaru hlavy a tak dále. Vyzkoušet helmu, a to i s brýlemi, je prostě nutné.
Přilba Giro Eclipse Spherical stojí 6599 korun a to rozhodně není málo. Ale je to přilba, které nelze nic zásadního vytknout, pokud jde o aerodynamiku, odvětrání, bezpečnostní standardy a kvalitu zpracování. Je to závodní aerodynamická helma, ale je dostatečně univerzální. Profesionální závodníci sponzorovaní Girem používají Eclipse ve většině závodů, nejenom v rychlých rovinatých závodech a na klasikách, ale i v horských etapách.