Otestoval jsem model Ultimate CF SLX 8 s elektronickou sadou Shimano Ultegra Di2 a vysokými karbonovými koly DT Swiss. Celková váha je 7,27 kilogramu, což už během předávání zásilky ocenil především kurýr. Vybalit kolo z krabice a složit ho zabralo asi půl hodiny. Ultimate má nový integrovaný kokpit, stejný jako aerodynamicky optimalizovaný model Aeroad. Je skládací, takže stačí nasadit každou stranu řídítek do “téčka” tvořeného představcem a krátkou částí řídítek. Díky tomuto systému je možné jednoduše kolo složit do krabice, nebo kufru. Navíc si můžete zvolit vlastní šířku. Od 39 cm do 43 cm. Na každé straně řídítka drží dva hliníkové šrouby. Zvolil jsem nejužší nastavení kvůli aerodynamice a navíc je to teď moderní.
Netradiční je také nastavení výšky řídítek. Lze je snížit o 15 milimetrů a není nutné sundat představec. Stačí uvolnit jeden šroub, vyjmout podložky, snížit řídítka a utáhnout šroub nahoře na představci a opět utáhnout šroub ze zadní strany. Za chvíli jsem mohl vyrazit na první vyjížďku a okamžitě jsem si všiml, jak tuhé a rychlé kolo je. Nový rám je velmi pevný, stejně jako výplet. Dobrý dojem kolo zanechalo také ve sjezdech a v technických pasážích.
Ultimate je tuhé kolo, ne že by bylo výrazně nepohodlné, ale u závodního stroje jsou důležitější pevnost, aerodynamika a váha. V této specifikaci je to až příliš dobré kolo pro mé ambice a tréninkové nasazení. Ale je radost na takovém kole sedět a užívat si rychlost.
Poslední výtvor německé značky jede skvěle především do kopce. Vždyť na něm na Vueltě zazářili skvělí vrchaři Jay Vine a Enric Mas. Kolo je lehké, okamžitě reaguje na každé šlápnutí. Ale nejde jen o speciál pro vrchaře, konstruktéři zlepšili také aerodynamiku, ovladatelnost a nakonec také odolnost. A to je možná úplně nejdůležitější. V reálném světě je důležité nemít “papírové” kolo, které nevydrží trochu tvrdší zacházení. Na nejvíce namáhaných místech je použito více materiálu. Nízká váha v tomto případě musela ustoupit celkové odolnosti a to se mi líbí.
Aerodynamiku vylepšuje především nový kokpit, jak se dnes říká řídítkům spojeným s představcem. Všechny bovdeny a kabely jsou schovány uvnitř a vedou představcem dovnitř rámu. V případě modelu CF SLX Di2 se to týká pouze brzd, od pák Ultegra už žádné kabely nevedou, řazení je ovládáno bezdrátově. Řídítka sice nejsou z jednoho kusu, přesto jsou velmi pevná. Cítit není žádné pružení, přední část kola je hodně tuhá.
Nová Ultegra
Poprvé jsem si na delší čas vyzkoušel novou generaci elektronického řazení Shimano Ultegra Di2. A nemá chybu. Řazení je bezchybné, funguje dokonale. Nový tvar pák je o něco delší a ergonomie je vynikající. Mezi elektronickými a hydraulickými pákami jsou ty od Shimana podle mě nejlepší. Už předchozí generace byla výborná a tahle je opět o něco lepší.
Dvanáctirychlostní kazeta je v rozmezí 11 až 30 zubů, což je v kombinaci s převodníky 52/36 zcela dostačující v těžkých kopcích. Jednoho pastorku navíc jsem si v podstatě nevšiml, ale to je vlastně dobrá zpráva. Používat novou Ultegru je radost, není o nic horší než Dura-Ace, snad jen váha je o trochu vyšší, nepochybně se jedná o závodní nástroj, který je však uživatelsky přívětivý. Nemám co vytknout.
Prostor až pro 32mm pláště
Canyon nezapomněl ani na pohodlí. Samotný rám je hodně tuhý, nejde o poddajné kolo, ale nově se do něj vejdou pláště široké až 32 mm. A právě použité pláště jsou pro pohodlí nejdůležitější. Pláště široké 32 mm jsou vhodné pro hodně rozbité silnice, kostky a tak dále. Pokud nezávodíte na zcela hladkých asfaltových silnicích, tak širší pláště jsou správnou volbou.
Na kolech DT Swiss jsou nasazeny pláště Schwalbe Pro One Skin, připravené na bezdušový systém. Testovaný model byl vybaven užšími plášti, ačkoliv jen trochu, protože už i mezi závodníky je oblíbené širší obutí. Vpředu jsou 26 mm široké, vzadu 28 mm, aby byl co nejefektivnější při závodním nasazení.
Geometrie
Canyon mírně změnil geometrii nového Ultimatu. Především kvůli profesionálním závodníkům z týmů Arkéa Samsic, Movistar a Alpecin - Deceuninck, aby měli co nejjednodušší výběr mezi modely Ultimate a Aeroad a mohli přesedat jak se jim zlíbí. Takže geometrie je zcela shodná a závodníci si mohou vybrat, které kolo se pro jejich nejbližší závod hodí víc.
Pro nás obyčejné cyklisty to znamená, že pozice na kole je o něco nižší a delší. Agresivnější a vhodná pro ty, kteří chtějí co nejaerodynamičtější posed. U Canyonu je potřeba dávat pozor při určení velikosti. Označení velikostí je o něco posunuté, například velikost M je o dost větší než u jiných značek. Tato velikost (kterou jsme testovali) má horní rámovou trubku dlouhou 555 mm, hlavová trubka má 142 mm, stack je 560 mm a reach 393 mm.
Hlavový úhel je 73,3 stupně a úhel sedlové trubky 73,9 stupně. V kombinaci s rozvorem 988 mm jde o kolo, které je stabilní a přitom dobře ovladatelné v rychlých sjezdech a zatáčkách.
Výbava
Kromě už zmíněné sady Shimano Ultegra jsem si oblíbil i další výbavu, například wattmetr 4iiii umístěný na levé klice. Nabízet měřič výkonu už v základní výbavě není zvykem, Canyon však různými wattmetry osazuje hned několik modelů. A pokud zákazník nechce řešit ani umístění garminu, či jiné navigace, nemusí. Stačí si objednat speciální držák na cyklopočítač přímo do Canyonu vyrobený technologií 3D tisku. Ten se přišroubuje ke spodní straně řídítek, jsou k tomu připraveny dva závity. A v základu jsou také karbonové košíky. Ty jsou sice mimořádně lehké, ale bidony moc pevně nedrží. Láhve Elite nedrží vůbec, Tacx jsou na tom o něco lépe, přesto drnčí a na rozbitých silnicích a kostkách jsem se bál, že o ně přijdu. Košíky sice vypadají krásně, ale svůj úkol by mohly plnit o dost lépe. Je třeba sehnat dost široké láhve.
Jen chválu zaslouží zapletená kola DT Swiss ARC 1400. 50 mm vysoké a aerodynamické ráfky vypadají skvěle a kola v páru váží 1552 gramy. To není světový rekord v lehkosti zapletených kol, ale vzhledem k výšce ráfku je to solidní číslo. Výplet je opravdu pevný a kola rychle reagují na každé zrychlení. Tomu napomáhá také zadní náboj Ratchet EXP 36. Kola švýcarské produkce mají nepochybně velkou zásluhu na celkově dobrém jízdním projevu Ultimatu.
Jízdní dojmy
Můj úplně první osobní dojem není jízdní. A je zcela subjektivní. Podle mého názoru vypadá Ultimate v kombinaci matné a lesklé černé barvy skvěle. Ve skutečnosti je o dost atraktivnější než na fotografiích. Vypadá exkluzivně a draze. Pokud se vám barva nezdá elegantní, ale spíše smutná a nezajímavá, Canyon nabízí ještě jedu matně fialovou barvu u stejného modelu a další barvy u dalších úrovní výbavy.
Ultimate mi dělal radost od prvního šlápnutí do pedálů. Na rovině jede velmi dobře, zlepšená aerodynamika se nějak projevit musela. Samozřejmě se jedná především o psychický stav, rozdíl mezi generacemi modelu Ultimate jsem neměřil, ale zcela integrované vedení bovdenů je uživatelsky příjemné. Nikde nic nečouhá, nic nezavazí, kolo je prostě hezčí a měl jsem dojem, že i rychlejší. Řídítka se skvěle drží nahoře i v oblouku. Geometrie a posed v sedle mě vybízel k rychlé jízdě. Tak svižné kolo prostě chcete využít, nechtěl jsem se kochat krajinou, chtěl jsem tvrdě šlapat do pedálů a nešetřit se v kopcích, ani na rovině.
Tuhost rámu je nejsilnější dojem. Canyon se nehne ani o píď. Ani při spurtu, nástupu do kopce či v jiném ostřejším nasazení. Podle konstruktérů je hlavová trubka o 15 % tužší, než předchozí generace. Přitom tím nijak zvlášť netrpí pohodlí. Na to mají největší vliv pláště a také sedlo Selle Italia SLR Boost Superflow Titanium, které je dost úzké, ale mírně pruží a má velký otvor uprostřed. O něco pružnější je také sedlovka ve tvaru písmene D, která více než kulaté sedlovky pohlcuje nárazy a vibrace přenášené na jezdce. Canyon tento tvar u modelu Ultimate použil poprvé a kromě pohodlí by měl být o něco aerodynamičtější.
Závěr
Konstruktérům z Canyonu se podařilo dosáhnout svých cílů. Stvořili všestranné kolo určené pro všechny - pro profesionální i amatérské závodníky, nadšence do špičkové techniky a víkendové cyklisty, kteří si svých pár kilometrů v sedle chtějí užít naplno a ve vysoké rychlosti. Samotné kolo z nikoho závodníka neudělá, ale máloco přináší tolik radosti a zážitků jako opravdu ostrá závodní silnička. Canyon Ultimate CF SLX 8 Di2 vám tuto radost přinese.
Canyon Ultimate CF SLX 8 Di2
Rám Canyon Ultimate CF SLX R100
Vidlice Canyon Ultimate Fork FK104 Shimano Ultegra Di2
Zapletená kola DT Swiss ARC 1400 50/50
Pláště Schwalbe Pro One Skin
Kliky Shimano Ultegra Di2 12spd + 4iiii Precision Powermeter
Převody 52/36 - 11-30
Kokpit Canyon CP0018
Sedlo Selle Italia SLR Boost Superflow Ti316
Sedlovka Canyon SP0055
Barvy Frozen Black, Iced Berry
Velikosti 3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
Váha 7,10 kg
Cena 171 999 Kč