Lapierre představil novou generaci modelu Aircode v září loňského roku a naše redakce mohla Aircode ve verzi 5.0 sedlat celé dva měsíce. Ale Aircode DRS jsme v akci sledovali už od loňského března, kdy na něm začali závodit jezdci týmu Groupama - FDJ. V nabídce Lapierre je Aircode aerodynamický model určený pro sprintery, tempaře a klasikáře, ale Lapierre uvádí, že nová generace je aerodynamičtější, lehčí, pevnější a také pohodlnější.
Co je tedy nového? Lapierre postavil rám z uhlíkových vláken ve tvaru zkrácených průřezů profilu křídla NACA. Rám je díky tomu „o 13 % rychlejší“ v přímém protivětru ve srovnání s předchozím Aircode SL, stejně jako „o 5 % rychlejší“ při 10° úhlu směru větru. Stojí za zmínku, že tato vylepšení porovnávají nový Aircode DRS s kotoučovými brzdami s předcházející generací Aircode SL s ráfkovými brzdami, které jsou samy o sobě aerodynamičtější. Toto vylepšení je částečně dosaženo skrytím bovdenů v přední části kola. Vedení bovdenů a kabelů prochází u vyšších modelů skrz dvoudílná řídítka a představec, než se ztratí v rámu.
Ale protože nerozhoduje aerodynamika samotného kola, ale aerodynamika cyklisty, Lapierre se zaměřil na geometrii a posed jezdce na kole, což umožňuje snížit odpor vzduchu. Ve srovnání s Aircode SL má Aircode DRS o něco strmější úhel sedlové trubky, sedlovku bez offsetu a delší reach (délka mezi šlapacím středem a středem hlavové trubky), tak, aby se jezdec posunul dopředu - a v ideálním případě trochu níž. I větší velikosti rámu mají také poměrně úzká řídítka, která pomáhají dále zmenšovat celkovou plochu cyklisty.
Kolo je tedy střiženo hodně závodně, ale buďme upřímní, to ve skutečnosti není nepohodlné, právě naopak. Delší reach a posed více vpředu umožňuje mít záda rovně a přitom být aerodynamický a zapojit do pohybu i břišní svaly a střed těla. A díky tomu šlapat efektivně. Závodníci mají dlouhé posedy a velký rozdíl mezi sedlem a řídítky nejen kvůli aerodynamice, ale také kvůli komfortu. Vždyť na kole sedí víc hodin než naprostá většina hobíků a amatérů.
Ale to není vše, co Lapierre pro pohodlí jezdců dělal. Zadní část rámu je o 12 % komfortnější, než v případě modelu Aircode SL. A to díky stavbě zadní stavby, horní vzpěry se vyhýbají sedlové trubce a umožňují větší pružení. A v rámu je dost místa i na širší pláště než jsou 25mm Continentaly, které jsme na testovacím kole měli.
Kromě celkového zvýšení pevnosti, hmotnost rámu trochu poklesla díky novým konstrukčním metodám. Samotný rám je ve srovnání s Aircode SL o 80 gramů lehčí. Aircode DRS má 900 gramů. Námi testovaný model Aircode DRS 5.0 ale úplné pírko není. Aircode je teď pouze s kotoučovými brzdami, takže je o něco těžší a váha celého kola je 8,7 kilogramu.
Jízdní dojmy
Zlepšení aerodynamiky je sice rozhodně fajn věc a v reálném světě je to možná důležitější než nízká váha, ale není to něco, co oceníte od prvního šlápnutí. Co ale poznáte hned? Geometrii a posed na kole. A ten je na skvělý. Při naskočení do sedla jsem si vzpomněl na Lapierre Xelius, který jsem měl možnost vyzkoušet už v roce 2019 a taky mi ihned sedl. Delší posed na Aircode mi vyhovuje, stejně jako být tělem více nad šlapacím středem. První dojem je výborný, s kolem jsem se snadno sžil a nemusel jsem dlouho řešit posed a nastavení komponentů.
Závodní pocit jsem měl i při každém zrychlení a v každém výjezdu ze zatáčky. Kolo se chová přesně tak, jak chci, při spurtu na ceduli cítíte, že tohle Aircode DRS umí perfektně, i když se nepřiblížím rychlosti a wattovému výkonu Arnauda Démara ani zdaleka. Kolo je při spurtu příjemně stabilní, ale reaguje rychle a velmi pevná přední část rámu se ani nehne a vše funguje podle představ. Hodně se mi líbí karbonová řídítka s plynulým obloukem v horní části řídítek a také design a pevnost představce. V testované verzi nejsou bovdeny vedeny vnitřkem řídítek a představce, ale vedou úhledně schována pod představcem a skrze speciální podložky se ztrácí v rámu. Změnit výšku řídítek sice není tak snadné, jako se standardními podložkami a s bovdeny se musíte trochu popasovat, ale to je daň za lepší aerodynamiku a estetiku.
V kopcích je trochu znát celková váha kola a setů zapletených kol. Ale ve sjezdu si opět užijete geometrii a chování kola. Aircode jednoduše poslouchá, co po něm chcete. Za to vděčí krátké zadní stavbě (405 mm). Díky tomu je kolo živé a obratné.
Ve verzi 5.0 je kolo vybaveno hliníkovými zapletenými koly DT Swiss P1850 DB 23 Centerlock pro bezdušové pláště. Ty samozřejmě nejsou ani příliš lehká (kolem 1800 gramů v páru), ani aerodynamická, na závodní nasazení jsou lepší karbonové ráfky, ale hliníková kola DT Swiss jsme si oblíbili už při mnoha testováních. Mezi výrobci jsou totiž hodně v módě. Jsou velmi spolehlivá a výborně spolupracují se špičkovými bezdušovými plášti Continental Grand Prix 5000 (ve standardní specifikaci jsou pláště Schwalbe), opravdu velmi dobře drží tlak, což bývá u některých bezdušových systémů problém. Zpracování kol je příkladné a podle mého názory také vypadají dobře. Na každodenní použití jsou vlastně ideální.
Celkový design kola asi bude poměrně rozdělovat. Tvar rámu je poměrně dramatický, zejména vpředu, ale z mého subjektivního pohledu vypadá dravě a jako celek dobře. Zlatá barva nejspíš nebude pro každého a v každé verzi je v nabídce jen jedna barva. Ve verzi 6.0 je to perleťově bílá, 7.0 je tmavě zelené a 8.0 tmavě červené. Lapierre se odvážil jít do poměrně netradičních barev a buďme rádi, aspoň nejsou všechna kola všech výrobců stejná.
Verze 5.0 je vybavena kompletní sadou Shimano 105. „Stopětka“ může sloužit jako příklad pro všechny, jak lze vyrobit výborný produkt za cenu, na který si nemusíte brát druhou hypotéku. Z tohoto pohledu ale nemůžu pochválit celý model Aircode DRS 5.0, 95 990,- korun je dost. Na jednu stranu tuto částku dostanete vynikající karbonový rám, karbonou sedlovku a řídítka a další komponenty. Na stranu druhou je to kolo se sadou Shimano 105 a hliníkovými koly. Rozhodně není laciné.
Bez ohledu na to, Lapierre Aircode DRS je skvělý stroj. Použití závodní geometrie a posedu je krokem dopředu a zpracování celého kola ja naprosto příkladné.
Klady:
Geometrie a posed
Zpracování
Pevnost
Aerodynamika
Zápory:
Cena
Lapierre Aircode DRS 5.0
Rám | NEW AIRCODE DRS DISC THRU AXLE UD SUPERLIGHT CARBON | |
Vidlice | NEW AIRCODE DRS DISC THRU AXLE UD SUPERLIGHT CARBON | |
Přehazovačka | SHIMANO 105 RD-R7000GS, 11s | |
Přesmykač | SHIMANO 105 FD-R7000FL | |
Řazení | SHIMANO 105 BR7070 2x11s FLAT MOUNT with FIN | |
Kotouče | SHIMANO SMRT70 CENTERLOCK FT:160mm / RR:140mm | |
Kliky | SHIMANO 105, 50x34 170mm (XS,S) 172.5mm (M,L), 175mm (XL,XXL) | |
Hlavové složení | ACROS INTEGRATED | |
Kazeta | SHIMANO 105 CS-R7000 11s 11-30T | |
Řetěz | SHIMANO HG601 |
Řídítka | LAPIERRE UD CARBON 40 cm (XS,S) 42 cm (M,L,XL) 44 cm (XXL) | |
Představec | LAPIERRE -7° 31,8 mm 90 mm (XS,S) 100 mm (M) 110 mm (L) 120 mm (XL, XXL) | |
Sedlovka | LAPIERRE AERO CARBON 0mm offset | |
Sedlo | PROLOGO DIMENSION | |
Omotávka | LAPIERRE VEXGEL TAPE | |
Plášť přední | CONTINENTAL GRAND PRIX 5000 TL 700X25 | |
Plášť zadní | CONTINENTAL GRAND PRIX 5000 TL 700X25 | |
Zapletená kola | DT SWISS P1850 DB23 CENTERLOCK TUBELESS | |
Hmotnost | 8,7 kg (L) | |
Pedály | VP-335 Clips&Strap | |
Středové složení | SHIMANO PRESSFIT SMBB7141B |