loading...

Canyon před několika lety zaujal gravelovým modelem Grail, především dvojplošníkovými řídítky. Grail v nabídce samozřejmě zůstává, nový Grizl je zaměřený na trochu jiné využití. Zatímco Grail je velmi rychlý, lehký a aerodynamický gravel, Grizl je odolný, všestranný a uveze dost bagáže.

Grizl do nabídky Canyonu vnáší především spoustu místa v rámu pro široké pneumatiky. Námi testované kolo bylo vybaveno 45 mm širokými plášti, ale do přední a zadní vidlice se vejde až 50 mm široké obutí, aby na každé straně zbylo minimálně 6 mm mezi pláštěm a rámem. Grizl je díky tomu jako doma nejenom na šotolině, štěrku a asfaltu, ale i na kamenitých trailech.

Připraven na dobrodružství

Canyon vytvořil geometrii Grizlu optimalizovanou pro 28palcové ráfky. Nedoporučuje používat kola o průměru 27,5, protože se tím nijak nezvýší prostupnost. Omezení na 50 mm široké pneumatiky platí pro velká i malá zapletená kola. Takže nasazením menších kol jezdec nic nezíská, právě naopak. Je však třeba dodat, že velikosti XXS a XS mají v základu ráfky 27,5, aby bylo dosaženo stejného chování kola i v malých velikostech.

Canyon na Grailech nenabízí úchyty pro různé brašny a držáky, ale Grizl je má. Tři jsou na každé straně přední vidlice. Každou nohu vidlice můžete zatížit až 3 kilogramy. Úchyty jsou také na horní rámové trubce a nechybí ani velmi nenápadné závity pro upevnění blatníků (v tom případě se do rámu vejdou maximálně 45 mm široké pláště). Canyon nabízí optimalizovanou sadu voděodolných brašen přímo pro Grizl, navrženou ve spolupráci s renomovanou značkou Apidura:

- 5litrová podsedlová brašna

- dvě velikosti rámové brašny (2,4 litru pro velikosti XXS až L a 4 litry pro XL a XXL)

- brašna na horní rámovou trubku o obsahu 1 litr

Nechybí ani úchyty pro košík zespodu hlavní rámové trubky. Ale jen u modelů CF SL, u vyšších CF SLX chybí, aby se zde vešla baterie elektronického řazení. To znamená, že elektronické řazení můžete použít jen u dvou nejvyšších modelů.

Grizl není jen o pokus Canyonu o vytvoření adventure kola pro bikepacking, cestování a dojíždění do práce. Grizl je i velmi rychlý a agresivní stroj. Pokud chcete, dostanete z něj vysokou rychlost. O tom jsme se sami přesvědčili.

Všestranná geometrie a solidní konstrukce

Do redakce RoadCycling.cz dorazil model Grizl CF SL 8 1BY s karbonovým rámem (všechny Grizly jsou v současnosti karbonové, ale Canyon plánuje i hliníkovou řadu), výbavou Shimano GRX 800 s jedním převodníkem, hliníkovými koly DT Swiss G 1800 Spline DB 25, karbonovou sedlovkou S15 VCLS 2.0 a plášti Schwalbe G-One Bite TLE EVO v barvě Matcha Splash.

Právě barva je tím, co na kole zaujme jako první. Canyon nabízí pět barevných variant. Matný lak Matcha Splash je skvěle zpracovaný, bez jakýchkoliv vad a jak jsme se přesvědčili, je i dostatečně odolný pro tvrdé zacházení v terénu. Tvar rámu je elegantní, kolo nemá žádné výrazné designové výstřelky. Pouze zadní spodní stavba je na straně řetězu snížena, aby v terénu nedocházelo ke kontaktu s řetězem.

Zajímavostí je, že u každého závitu a šroubu jsou uvedeny technické specifikace. Jaký klíč použít, jakou silou utahovat, jaký šroub použít a podobně.
Canyon razí názor, že gravely by měly být hodně podobné silničním kolům. Například střed je stejně úzký jako na silničních kolech, což je pro silničáře velká výhoda. Grizl je oproti Grailu trochu klidnější kolo. Grail je zaměřen na rychlost, je o něco lehčí a aerodynamičtější. Grizl je určen na objevování nových cest a případně bikepacking a má o něco odolnější konstrukci, takže je i o trochu těžší. Ale stále se drží velmi nízko. Námi testovaný model má 9,1 kilogramu bez pedálů. Nejlehčí Grizl CF SLX 8 1BY s karbonovými koly DT Swiss GRC 1400 Spline DB 42 a výbavou Campagnolo Ekar váží 8,6 kilogramu. Samotný rám CF SLX má jen 950 gramů. 

Zábavný v terénu

Grizl jsme proháněli především v terénu. Tam se cítí nejlépe. A byla to velká zábava. 45mm pláště umožňují zvládat i kamenité cesty a traily, kořeny a náročné technické úseky. Kolo je navíc velmi klidné, chová se předvídatelně, ale když mu dodáte rychlost , odmění se vynikajícími reakcemi na podněty.
Geometrie rámu je podobná modelu Grail a Canyon si je jistý, že je to pro gravely správná volba. Grizl má o 40 mm delší rozvor než silniční model Endurace, díky tomu je stabilnější a má více místa pro široké pneumatiky. Posed je však o něco agresivnější. Stack je nižší (660 mm) než u Endurace. Reach je 457 mm, stejně jako u Endurace.

Pokud máte v oblibě drop-out sedlovky pro lepší ovládání kola ve sjezdech, tak to není žádný problém. Grizl má připravené vnitřní vedení ovládání sedlovky.
Nejvíc nás zaujala solidní stavba celého kola. I při hrubém zacházení. Vůbec se o své kolo nemusíte bát. Jako celek je Grizl velmi pevný a okamžitě reaguje na zrychlení. Ale pohodlí není na vedlejší koleji, což je v případě adventure kola logické. Největší vliv na komfort mají samozřejmě 45 mm široké pláště, ale také sedlo a sedlovka. Ta je asi nejlepší na celém trhu, nejenom díky pohodlí, ale také kvůli způsobu nastavení sklonu sedla. Head Flip sedlovku jsme si oblíbili už na silničních kolech a na gravel se hodí snad ještě víc. Sedlo Fizik Argo Terra R5 je hodně poddajné, až měkké a dobře tlumí nárazy. Do terénu výborná volba.

Pláště Schwalbe G-One Bite jsou jednoduše skvělé. Schwalbe má gravel modely plášťů vyladěné a Canyon dělá dobře, že volí právě německou značku. V terénu drží a na silnici příjemně odvalují. Ve spojením s ráfky DT Swiss jsou lehké, snadno zdolají i prudké výjezdy a dobře akcelerují. Drobný vzorek přitom na asfaltu nijak neničí jízdní dojem. Pláště jsou samozřejmě hodně široké, takže nejsou tak agilní jako užší a zcela hladké pneumatiky, ale pro všestranné použití Grizlu jsou ideální. Na silnici můžete strávit spoustu času a nebude vám připadat, že na ni nepatříte.

Zcela ideální není použití jednoho převodníku na sadě Shimano GRX. Samozřejmě je to do terénu přijemná volba, nemusíte řešit kombinaci převodů, prostě jen cvakáte pravou pákou, ale na sadě s 11 pastorky jsou převody jednoduše dost omezené. Nejde ani tolik o celkový rozsah, Grizl má převodník s 40 zuby a kazetu v rozmezí 11 - 42, takže toho vyjede dost, na druhou stranu do spurtu na silnici to zrovna není. Ale především mi jde o skoky mezi jednotlivými převody, které nemusí být vždy příjemné. Ale to není žadná novinka.

Hydraulické brzdy Shimano GRX fungují bez zaváhání. Grizl má v základu 160mm kotouče, menší použít nejdou, naopak 180mm kotouče ano. To umožní ještě větší brzdnou sílu a větší kontrolu nad kolem v náročném terénu. Ale z našeho testu soudíme, že to není nutné, 160mm kotouče brzdí výborně.

Oproti Grailu má Grizl velmi konzervativní řídítka. Celý kokpit je však specificky gravelový, to znamená, že představec má u kola velikosti M jen 80 mm pro lepší ovladatelnost a šířka řídítek je 440 mm. Řídítka navíc mají mírný flare, takže ve spodním úchopu jsou ještě širší. Ačkoliv na silničním kole jsem příznivcem šíře 420 mm, na gravelu je širší úchop lepší a Canyon zvolil velmi efektivní tvar a flare. I v tomto případě se Canyon drží zásady, aby gravel modely byly blízké silničním kolům a nesuplovaly horské kolo.

Grizl zdobí především všestrannost a nedovolí bychom se, kdyby se stal u zákazníků oblíbenější než Grail. Sice není tak rychlý, ale dovolí vám toho víc.

7 modelů (zatím)

Canyon připravil celkem 7 modelů Grizlu. Všechny karbonové, hliníkové verze by měly být představeny později, ale nejspíš ještě v letošním roce. Základní Grizl CF SL 6 s výbavou Shimano GRX 400 stojí 54 899 korun. Následuje model CF SL 7 a dámsky specifický CF SL 7 ve zvláštní růžové barvě Wildberry Splatter za 62 899 korun.

Námi testovaný Grizl CF SL 8 1BY stojí 73 999 korun, zatímco verze se dvěma převodníky je o 2 800 korun dražší.

Modely s CF SLX, postavené na lepším a lehčím karbonu, mají prémiovou výbavu, karbonová kola DT Swiss a sady Shimano GRX 815 s elektronickým řazením a Campagnolo Ekar s řazením 1x13. Grizl s Ekarem přijde na 123 499 korun, Di2 verze stojí 126 199 korun.

A všechny modely jsou skladem! A to je dnes skoro zázrak. Více najdete na Canyon.com.