Wolt v České republice spouští program Better Cities Fund, v jehož rámci bude k dispozici grant ve výši 2,5 milionu korun určený na dostupný leasing moderních elektrických doručovacích vozidel. Současně proběhne tříměsíční pilotní provoz 20 mikro elektrovozidel prostřednictvím platformy E-Mobility Rentals. Společnost testuje motivační programy pro kurýry i smluvní závazky pro spolupracující logistické firmy, které by měly používat elektrická vozidla.

„Přibližně 80 % našeho environmentálního dopadu pochází z doručování. Česká republika patří mezi země s nejvyššími emisemi v síti Wolt – 72 % objednávek je zde doručováno autem. Proto investujeme do řešení, která pomohou kurýrům přejít na bezemisní dopravu, a zároveň tím přispíváme ke kvalitě městského života,“ uvedl Jakub Moťovský, ředitel strategie a inovací pro kurýry ve střední Evropě.

el_2.jpg

Evropská podpora pro čistší dopravu

Program Better Cities Fund vznikl ve spolupráci s EIT Urban Mobility a navazuje na úspěchy z jiných evropských zemí, kde došlo ke snížení emisí o 75 % na doručení. Podobný efekt očekává Wolt i v Praze, kde zatím alternativní pohony tvoří jen malý podíl vozového parku.

„Praha má jedinečnou příležitost zlepšit udržitelnost městské logistiky. Better Cities Fund pomáhá kurýrům překonat vysoké náklady na elektrickou dopravu a přináší inspiraci, jak snižovat uhlíkovou stopu města inovativními způsoby,“ uvedla Eliška Bajgarová, specialistka komunikace a zapojení veřejnosti z EIT Urban Mobility.

Elektrokola a vozítka jako nový standard

Součástí programu jsou i technologická řešení, která zajišťuje společnost Treshpoint. Testované elektrická vozítko, jako například model VOK S má nosnost až 120 kg, objem nákladového prostoru je 420 litrů a dojezd při použití dvou baterií až 100 km. Vozítko se nabije z běžné zásuvky do šesti hodin. Tento model je vybaven GPS, RFID zámkem a IoT konektivitou. Pro kurýry to znamená nižší provozní náklady, vyšší bezpečnost a pohodlí při práci.

„Naší ambicí je zpřístupnit technologie, které kurýrům pomohou zvládat každodenní provoz efektivněji a městům přitom uleví od zbytečné zátěže. Elektrokola jako VOK S nebo SmartVélo N°3 ukazují, že udržitelnost a praktičnost se mohou skvěle doplňovat,“ uvedl Justin Ihnken, spoluzakladatel společnosti Treshpoint.

Dalším z představených vozítek byl model SmartVélo N°3. Ten nabízí nákladový prostor o objemu 250 litrů a nosnost až 85 kg, přičemž modulární konstrukce boxu zajišťuje stabilitu i při vyšším zatížení. Díky vyměnitelné AES baterii s životností až 2 500 nabíjecích cyklů má vozítko dojezd až 150 km, což odpovídá celodennímu provozu. Nabíjení probíhá ze standardní zásuvky a trvá přibližně 4–6 hodin. SmartVélo je schváleno pro provoz na cyklostezkách a jeho provozní náklady mohou být až o 90 % nižší než u běžného doručovacího auta.

el3.jpg

Bezpečnost je stejně důležitá jako emise

Součástí změny přístupu k městské mobilitě je i větší důraz na bezpečnost. Iniciativa Dám respekt upozorňuje na potřebu vzájemného respektu mezi účastníky silničního provozu. Ve spolupráci se společností Wolt již také proškolila tisícovku kurýrů a společně připravili desatero slušného kurýra.

„Pokud chceme, aby po městech jezdilo více lidí na kolech nebo elektrických vozítkách, musíme zajistit jejich bezpečnost. To je role nejen pro města, ale i pro firmy, které do městské mobility vstupují,“ uvedla Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt.

Informace o programu zazněly na novinářském brífinku, který se konal 22. dubna v prostorách Port7 v pražských Holešovicích. Novináři měli možnost vozítka osobně otestovat a diskutovat s odborníky. Akce ukázala, že spojení technologie, praxe a otevřené debaty může být klíčem k lepší budoucnosti městské dopravy.