Konečně jsme mohli sledovat dramatický boj největších favoritů 106. ročníku Giro d'Italia. Primož Roglič (Jumbo-Visma) nastoupil v prudkém výjezdu I Cappuccini s vrcholem 6 kilometrů před cílem a Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) se nedokázal dotáhnout.

Agresivního Slovince si dojeli jen oba lídři Ineos Grenadiers - Tao Geoghegan Hart a Geraint Thomas. Evenepoel někdo problémy i v technickém sjezdu a etapu dokončil v další skupině s odstupem 14 sekund na Rogliče. Andreas Leknessund (DSM) uhájil růžový trikot s náskokem 8 sekund. 

Healy rozdrtil kolegy v úniku 

Favorité celkového pořadí čekali až do posledních kilometrů, ale jezdci usilující o etapu museli být aktivní od prvních kilometrů. Všichni předpokládali, že dlouhý únik bude mít dost času na boj o etapové vítězství a dostat se do vedoucí skupiny proto nebylo snadné. Podařilo se to těmto třinácti cyklistům: Valentin Paret-Peintre (AG2R Citroen), Ben Healy (EF Education-EasyPost), Derek Gee (Israel-Premier Tech), Carlos Verona (Movistar), Toms Skujinš (Trek-Segafredo), Samuele Battistella (Astana Qazaqstan), Francois Bidard (Cofidis), Mattia Bais (Eolo Kometa), Alessandro Tonelli (Green Project-Bardiani), Filippo Zana (Jayco AlUla), Alesandro Iacchi (Corratec-Selle Italia), Warren Barguil (Arkéa Samsic) a Oscar Riesebeek (Alpecin-Deceuninck). 

Skupina spolupracovala až do posledních 50 kilometrů. Ty byly z celé etapy nejtěžší, na cyklisty čekaly dva výjezdy na I Cappuccini, téměř 3 kilometry dlouhý kopec s maximy okolo 19 % a jeden dlouhý výjezd na Monte delle Cesane (7,8 km, 6,5 %) a jedno další krátké stoupání. Jenže o etapu žádný velký boj neproběhl. Favorit Ben Healy totiž zaútočil v prvním výjezdu I Cappuccini, více než 50 kilometrů před cílem, okamžitě všem soupeřům ujel a poté už jen navyšoval náskok.   

Pětičlenná skupina pronásledovatelů jen ztrácela čas. Bais, Zana, Gee, Barguil a Verona nespolupracovali zrovna příkladně, ale na odhodlaného Healyho by nestačili ani kdyby se točili naprosto dokonale. Irský cyklista měl jasný plán a ten mu vyšel dokonale. Do etapy nastoupil v kombinéze s dlouhými rukávy, ve vysokých návlekách na tretry a na aerodynamickém Cannondalu. Počítal s tím, že pojede dlouho sám a tomu přizpůsobil svou výbavu. 

Do cíle dojel s náskokem 1:49 před trojící Gee, Zana a Barguil. „Vždy je lepší, když můžete jet sami. U větších úniků, jako byl tento, hraje vždy hlavní roli skupinová dynamika. Raději jsem neriskoval a ujel sám. Už v prvním stoupání jsem cítil, že mám silné nohy, tak jsem to prostě zkusil,“ řekl Healy po svém největším vítězství. „Chtěl jsem hlavně otestovat nohy, ale nevadilo mi jet sám. Překvapilo mě, že mě nikdo nesjel. Dokázal jsem jet dobré tempo až do cíle,“ dodal dvaadvacetiletý debutant, který je asi největším skokanem letošní sezóny. „Posledních pár týdnů bylo neuvěřitelných. Tohle je třešnička na dortu. Je to už moje třetí vítězství, všechny jsem získal v Itálii. Vždy se mi tu jezdí dobře, terén mi opravdu vyhovuje.“

Roglič si schoval útok na poslední kopec 

V pelotonu se vědělo, že klasikářská etapa do Fossombrone bude nebezpečná. Týmy Ineos Grenadiers a Jumbo-Visma držely ve stoupáních stabilní tempo a docela vysoké tempo a Evenepoelův tým Soudal Quick-Step tahal za kratší konec provazu. Před posledním výjezdem I Cappucini rozjel tempo tým Bora-Hansgrohe a paradoxně připravil pozici Primoži Rogličovi k útoku. 

Slovinec nastoupil ve strmé pasáži a nejdříve se ho drželi jen Lennard Kämna (Bora-Hansgrohe) a překvapivě také růžový Leknessund. Evenepoel jel vlastním tempem a okmažitě ztratil pár metrů. Ve strmých částech stoupání ztrácel, v těch plošších Rogliče sjížděl. Lídr Jumbo-Visma nakonec Leknessunda a Kämnu utrhl a pokračoval chvíli sám. K Evenepoelovi si dojeli Geoghegan Hart a Thomas a také portugalský mistr Joao Almeida (UAE Emirates).

Thomas a Geoghegan Hart si ještě před vrcholem Rogliče docvakli, Evenepoel tak výbušný nebyl a zůstal ve druhé skupině s Almeidou a Damianem Carusem (Bahrain Victorious). Pro Rogliče byla situace výhodná, britská dvojka s ním střádala, i když většina práce byla na něm. Evenepoel mezitím propadl ve sjezdu z druhé skupiny do třetí k Jayi Vineovi (UAE Emirates), Eddiemu Dunbarovi (Jayco AlUla) a Jacku Haigovi (Bahrain Victorious).

Rozdíly mezi skupinami byly minimální a naštěstí pro Evenepoela se druhá a třetí skupina spojily. Roglič, Geoghegan Hart a Thomas proto dojeli s náskokem 14 sekund před skupinou s Evenepoelem, kde byli také Almeida, Vine, Caruso, Haig, Dunbar a Pavel Sivakov (Ineos Grenadiers). Dalších 10 sekund ztratil Hugh Carthy (EF Education-EasyPost). 20 sekund na skupinu s Evenepoelem ztratil Leknessund, který dojel s oběma lídry Bory Kämnou a Aleksandrem Vlasovem a také Santiagem Buitragem (Bahrain Victorious). 

„Měli jsme v plánu zjistit, jak na tom ostatní jsou, ale také získat nějaký čas na ostatní," říká Marc Reef, sportovní ředitel Jumbo-Visma. „V předchozích etapách k tomu nebyly vhodné okolnosti. Včera byl ve stoupání protivítr. Na Lago Laceno zavřel cestu Ineos. Tohle byla první šance. Vzali jsme to na sebe."

Před časovkou má Evenepoel náskok půl minuty

Leknessund udržel růžový dres, ale je v podstatě jisté, že o něj v nedělní časovce na 35 kilometrů přijde. Druhý Evenepoel totiž ztrácí jen 8 sekund a je velkým favoritem nejdelšího chronometru letošního ročníku. Roglič snížil ztrátu na úřadujícího mistra světa na 30 sekund. Čtvrtý Almeida ztrácí 32 sekund na Evenepoela, Thomas má odstup 44 sekund a Geoghegan Hart 48 sekund.  

„Dnešek nám dodal sebevědomí," pokračuje Reef. „Zítra je časovka. Pro dobrý výsledek uděláme maximum. Díváme se hlavně na sebe. Ale potom jsou to ještě dva týdny závodů, bez ohledu na to, co se stane zítra. Ještě se toho bude hodně dít. Tento týden byl velmi hektický. Měli jsme velmi špatné počasí, což jistě sehraje svou roli. Věříme si na časovku, ale také na ty dva týdny, které budou následovat."