Celodenní klání na jihu Moravy je už tradičním jarním otvírákem a má specifický scénář. Kilometrově (80 km) a délkou okruhu (8 km) je Hlohovec takové větší kritérium, ideální na rozjetí před Bíteší. A specifický je i formát startů, nejen těch elitních. Muži Elite, U23 a junioři jedou společný závod, ale s handicapem: první startují junioři ve 14:00, tři minuty za nimi mladí eliťáci (U23) a minutu za nimi jejich starší kolegové. Minutový rozdíl mezi muži nahrává tomu, že se oba balíky sjedou bez problémů, ale letošní junioři jsou pořádně silní a jejich tří/čtyřminutový náskok může být pro celkový vývoj závodu důležitý. Pochopitelně záleží na taktice jednotlivých kategorií a týmů.

Junioři na české scéně

Dorostly nám silné ročníky juniorů a minimálně dva kluby se zaměřily právě na tuto kategorii. Pražská Dukla a Roman Kreuziger Academy asi budou letos svádět tvrdé souboje. Juniorů je přihlášených 98 a třeba Kreuzigerova akademie by měl mít na startu osm svých jezdců, Dukla stejný počet, ale i mladoboleslavský Brilon má osm juniorů. Do vývoje závodu budou chtít promlouvat i členové Mapei Cyklo Kaňkovský, nejsou sice v tak početném zastoupení, ale kvalita jim rozhodně neschází, jako dalším juniorům z dalších klubů.

Nebývale silné české juniorské pole nabídne letos asi zajímavé závody a také boj o juniorskou reprezentaci. Juniorský výběr se postaví i o den později na start "dospělé" Bíteše ve složení Jan Bittner, Jan Podařil, Štěpán Zahálka (všichni Mapei Cyklo Kaňkovský) a Richard Kobr, Adam Pešek, Pavel Šumpík (všichni Roman Kreuziger Cycling Academy).


Bíteš se silným polským zastoupením

Do letošního ročníku klasiky Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš je přihlášeno 170 cyklistů a hned 49 z nich budou polští závodníci. Mezi ně také patří Maciej Paterski z Voster ATS, vítěz ročníku 2018. Voster přiveze také velmi rychlého Bartosze Rudyka. 

Letošní česká sezóna ve znamení Elkov Kasper vs. ATT Investments?

Schyluje se k tomu už několik let, ale letos to může být hodně napínavé a pro fanoušky zajímavé. Elkov tým výrazně omladil a ATT se vzdalo koncepce týmu U23, což síly výrazně vyrovnává. ATT navíc angažovala letos víc cizinců, ale ti s výjimkou Slováka Štočka na startu v Hlohovci, ani v Bíteši nebudou, takže to bude na českých jezdcích a především na obhájci vítězství z roku 2019, Jakubu Otrubovi, který zahájil letošní sezónu vítězstvím na závodech v Řecku a je ve skvělé formě. Druhou oporou ATT je zkušený Daniel Turek, další nováček v trikotu pardubického celku. 

Elkov spoléhá především na Adama Ťoupalíka, který letos nastoupil ke čtyřem závodů, třem jednorázovkám a jednomu etapáku v Chorvatsku a Slovinsku. Dva jednorázové závody vyhrál a ve zbylých závodech skončil druhý. Má skvělou formu a na závodech pořádaných Favoritem Brno se mu daří, vždyť už dvakrát vyhrál Brno-Mikulov-Brno. Bíteš je o něco méně selektivní závod, větší roli bude hrát taktika a bude těžší kontrolovat průběh, ale Elkov nastoupí s jedenácti závodníky, mezi kterými jsou mistr republiky Matěj Zahálka, veterán Jan Bárta a cyklokrosař Michael Boroš.  

Nastoupí i národní tým, který vlastně obhajuje vítězství, protože před rokem slavil Mathias Vacek. Ten letos pochopitelně chybí, startuje totiž na Settimana Internazionale Coppi e Bartali v Itálii. Nároďák bude mít dvě jiné opory, mladíky Jakuba Ťoupalíka (EF Education-Nippo) a Milana Kadlece (Development Team DSM). Mladší z bratrů Ťoupalíků byl loni v rozhodujícím úniku společně s Vackem a Janem Kašparem a skončil druhý. Jenže proti kolektivní přesile týmů Elkov a ATT to budou mít Kadlec s Ťoupalíkem těžké.