Celková délka olympijského závodu mužů je 274,65 kilometru a převýšení 2769 metrů, což není moc, opravdu se nejedná o závod pro vrchaře, ale spurt větší skupiny závodníků je v podstatě vyloučený, protože už na startu bude stát jen balíček devadesáti jezdců, z nichž ne všichni mají výkonnost udržet se v hlavním poli do poloviny závodu.
Letošní olympijský závod je ve skutečnosti kuriozita, devadesát závodníků na startu není důstojné číslo, zrovnoprávnění v počtu účastníků se ženami je naprosto správné, ale olympijské kvóty jsou příliš přísné, v obou závodech by mělo závodit mnohem více jezdců. Na druhou stranu to bude výrazně odlišný závod od velkých klasik i světových šampionátů a mohl by to být mimořádně zábavný závod.
Co malý peloton v sobotu čeká? Necelých 275 kilometrů a spousta krátkých výjezdů v okolí Paříže a v závěru v samotném centru hlavního města Francie. Po slavnostním startu se cyklisté vydají na ostrý start a zamíří do Versailles, ale ještě o pár kilometrů dřív zdolají první stoupání Côte des Gardes (2,3km, 5.3 %), které leží 260 km před cílem. Dlouhý okruh západně od Paříže tvoří většinu závodu, téměř 200 kilometrů z celkové délky. Na okruhu, který se podobně jako ve Flandrech kroutí na poměrně malém území, dále leží stoupání:
Côte de Saint-Germain-en-Laye (900, 5,3 %) - 239 km před cílem
Côte de Fourqueux (2,3 km, 4,6 %) - 235 km
Côte des Mesnuls (800 m, 7,1 %) - 190 km
Côte de Villiers-Saint-Fréderic (1,9 km, 4 %) - 171 km
Côte de Chavenay (1 km, 4 %) - 158 km
Côte de Fontenay-le-Fleury (700 m, 6 %) - 146 km
Côte de Port-Royal (1 km, 5,1 %) - 135 km
Côte de Senlisse (1,5 km, 5 %) - 108 km
Côte d’Herbouvilliers (900 m, 5,9 %) - 104 km
Côte de Saint-Remy-Les-Chevreuse (1,3 km, 5,6 %) - 95 km
Chateaufort (900 m, 5,4 %) - 91 km
Côte de Bievres (1,3 km, 6,1 %) - 78 km
Côte des Gardes (1,3 km, 5,8 %) - 70 km
Profily a mapy trati najdete na procyclingstats.com.
Následuje 18 kilometrů dlouhý rovinatý úsek při cestě zpět do Paříže a závěr v ulicích slavné města je poměrně krátký, závodníci vlastně objedou jen dva a půl okruhu. Finále začíná 48 kilometrů před cílem, jeden okruh měří 18,6 kilometru. leží na něm hned tři stoupání. To první by mělo být nejdůležitější, protože se pojede hned třikrát a je nejtěžší. Jde o výjezd Côte de la Butte Montmartre (1,1 km, 5,6 % v maximu 8,4 %). Butte Montmartre leží na trati 47 kilometrů před cílem, 28 kilometrů a 9,4 kilometru.
A je to poměrně náročný výjezd, pojede se v úzkých ulicích, na dlažbě a rozhodně se zde nachází ideální příležitost k útoku. Závodníci vyjedou k bazilice Sacré-Coeur de Montmartre, začnou sjíždět po kostkách a přijedou pod další stoupání.
Côte de Sérurier (1,7 km, 3,5 %, v maximu 5,7 %) se pojede dvakrát, 39 kilometrů a 20 kilometrů před cílem. Kopec tvoří vlastně dva výjezdy, které jsou přerušeny krátkým rovinatým úsekem. Pojede se po široké ulici, v mírném stoupání, takže nejde o příliš selektivní část trati. Ale na konci těžkého závodu by to mohlo být vhodné místo k útoku. Třeba nějakému nenápadnému, od nějakého outsidera, nebo krajana jednoho z favoritů.
Následuje rychlý strmý sjezd a výjezd Côte de Belville (1,5 km, 3,4 %, v maximu 7,6 %). Tohle stoupání je na začátku tak mírné, že ve skutečnosti měří spíše jen půlku a vrcholí 33,6 kilometru a 15 kilometrů před cílem. Opět se pojede po dlažbě, v úzkých ulicích. Po druhém výjezdu na Belville bude do cíle zbývat jen 15 kilometrů a jediné stoupání, už zmíněný Butte Montmartre. Ten končí 9,4 km před cílovou páskou.
Závodníci v závěru projedou okolo Louvru a závěr není příliš technický, pojede se totiž podél Seiny po širokých silnicích a dojíždí se na Pont d’Iéna, přímo před Eiffelovou věží. Závod by mohl ještě víc zkomplikovat déšť, protože na dlažbě a na rozbitých a špinavých silnicích by to určitě hodně klouzalo. Podle předpovědi má pršet v týdnu, ale v sobotu už ne.
Trať závodu se nezdá být tak selektivní jako flanderské klasiky, ani jako Amstel Gold Race, ale ve skutečnosti to může být hodně tvrdý závod. Především kvůli malému pelotonu totiž hrozí, že se začne závodit brzo a v závěru už půjde o jakousi vylučovačku - kdo vydrží nejvíc, vyhraje. Cyklisté v Paříži nastoupají více výškových metrů než na světovém šampionátu v belgické Lovani. A to byl tvrdý závod, kde se útočilo daleko před cílem.