Cyklistický výkon ovlivňuje hodně věcí. Naprostým základem je dobře seřízené a fungující kolo. Při správném zatížení podle tepové frekvence si zlepšíte fyzičku, oběhový systém organismu a naučíte tělo citlivě uvolňovat energii do výkonu podle obtížnosti trati, na kterou se vydáte. Při cyklistickém výkonu vždy sledujeme dobu a intenzitu zatížení. Tyto dva ukazatele jsou stěžejními parametry výkonu. Pomocí aktuální tepové frekvence zjistíme, jak moc náročné je pro nás zvolené zatížení.
Vrcholoví a výkonnostní sportovci zefektivňují sledování výkonu i sledováním wattů, které je přesnější a nepodléhá zkreslení. Na rozdíl od zjištění hodnot tepové frekvence získáme data okamžitě ze zařízení na kole. Při kombinaci s hodnotami tepové frekvence umožňují špičkovou analýzu výkonu a jeho celkové řízení. Wattmetr je zpravidla umístěn ve středu kola – na klikách, pedálech či speciálním zadním náboji. Pomocí měření času pak zjistíme délku cyklistického tréninku. Tyto ukazatele jsou pro nás stěžejní a podle nich se řídí celý cyklistický trénink.
Při správném tréninku musí být zatížení pestré a musí být protrénovány všechny stupně intenzity výkonu podle zón ze zátěžového testu. Postupem času pak budeme pozorovat, jak se kondice mění a ekonomika výkonu a síla v nohou stále roste. Cyklista by měl cítit, že na stejné tepové frekvenci se bude rychlost pohybu zvyšovat. Budete mít vyšší sílu v nohou, pojedete vyšším wattovým výkonem a rychlost ve stejných místech bude vyšší. Další ukazatele (kilometry, rychlost, nastoupané metry a další) jsou už pouze doplňkové a plně závisejí na aktuální fyzické zdatnosti cyklisty.
Pro cyklistický výkon je dalším důležitým faktorem i frekvence šlapání. Při jízdě po rovině je optimální 90–120 otáček za minutu. Při jízdě do stoupání je ideální převod s frekvencí 60–80 otáček za minutu. Nohy by vždy měly být ve stálém tahu s důrazem na švihový pohyb. Důležitý je plynulý průběh celého pohybového vzorce v proměnlivém prostředí. Švihovým pohybem šetříte svaly a vydržíte tak výrazně delší zatížení.
Pokud používáte více kol, tedy horské, cyklokrosové či silniční, je bezpodmínečně nutné, abyste měli na všech identický posed prověřený fitterem a úhly končetin byly na všech kolech stejné. Na kole, kde budete chtít podávat soutěžní výkon, byste měli strávit minimálně třetinu celkového tréninkového objemu.
Správně seřízené a fungující kolo je základem úspěchu. Cyklista by se měl na kole cítit pohodlně. Nezbytné jsou proto cyklistické tretry a nášlapné pedály, které mu dodají jistotu v jakémkoli terénu.
Sedlo by mělo být vysoké tak, aby cyklista mohl pohodlně kruhově šlapat. Pokud je noha moc propnutá, je přetížená zadní strana stehen a hýždě, a naopak je-li sedlo nízko, nezapojíme skoro vůbec kvadriceps a nohy budou vždy brzy bolet.
Důležité je i sedlo. Existují speciální typy pro muže a pro ženy. Sedlo musí být pohodlné a jezdec by měl vždy sedět plně na tzv. hrušce sedla. Důležitý je také úchop a výška řídítek. Řídítka byste měli vždy držet tak, jako když podáváte někomu ruku a záda by měla být pohodlně ohnutá do luku. Čím výš budou řídítka, tím by měl být posed pohodlnější. Ti více zaměření na výkon budou naopak upřednostňovat nižší aerodynamickou polohu. Kolo vám ochotně nastaví náš profesionální fitter.
Protože pro správný výkon je důležité neustrnout jen na jednorychlostní jízdě v jednom tempu, popíšeme si v dalších dílech specifika vytrvalostního, silového a rychlostního výkonu, jejichž správným zařazením v tréninku budeme cíleně rozvíjet celkovou výkonnost. V příštím článku Alltraining Cycling Academy vám prozradíme, co je pilířem výkonu.
Předchodzí díly Alltraining Cycling Academy