Už na začátku etapy byl Romain Bardet donucen nasednout do auta týmu DSM. Kvůli zažívacím potížím nedokázal pokračovat v závodě, ve kterém se mu doposud tolik dařilo. Pravděpodobně virové onemocnění zastavilo čtvrtého muže celkového pořadí a boj o růžový dres se opět o trochu zúžil.
Ve zdrcujícím vedru se do úniku vydala pětice uprchlíků: Pascal Eenkhoorn (Jumbo - Visma), Mirco Maestri (EOLO - Kometa), Nicolas Prodhomme (AG2R Citroen), Filippo Tagliani (Drone Hopper - Androni Giocattoli) a Julius van den Berg (EF Education - EasyPost). Závodníkům v cestě stálo jedno dlouhé stoupání Colle di Nava, kde z úniku odpadl Tagliani a nechal vpředu pouze čtyři jezdce. Čekalo se, zda se v kopci někdo pokusí utrhnout sprintery, ale tempo nasadil tým Groupama - FDJ a jelo se v klidu.
Uprchlíci sprinterům zatopili
Náskok vedoucího kvarteta narostl na 7 minut a sprinterské celky musely velice brzo začít tvrdě pracovat na čele pelotonu, protože uprchlíkům na mírně klesajících silnicích pomáhal vítr do zad. A stejně to dolů nešlo moc rychle. V balíku se točily celky Groupama - FDJ, Quick-Step Alpha Vinyl a Israel - Premier Tech a jen na chvíli se zapojil i UAE Emirates. Domestici na čele trpěli a náskok stahovali jen po vteřinách, ještě 10 kilometrů před cílem měla první skupina náskok 1:05.
4 kilometry před cílem byl náskok už jen 30 sekund a poslední dva kilometry etapy v ulicích Cunea mírně stoupaly. Peloton se rychle přibližoval a spolupráce na čele se zadrhla. Van den Berg nastoupil 1400 metrů před páskou, ale ani to nezvrátilo osud vedoucí skupiny. 700 metrů před cílem byla dostižena a Arnaud Démare měl v tu chvíli před sebou ještě dva týmové kolegy, Ramona Sinkeldama a Jacopa Guarnieriho.
Démare začal spurtovat brzo, za ním se držel Fernando Gaviria (UAE Emirates) a pozici si složitě hledal Mark Cavendish (Quick-Step Alpha Vinyl). Gaviria ani Cavendish na Francouze nestačili, nedokázali se před něj dostat, ale zezadu se rychle blížil Phil Bauhaus (Bahrain Victorious). Němec se po pravé silnice dostal na Démarovu úroveň, ale cílová páska přišla moc brzo a Démare byl o malý kousek v cíli dřív. Bauhaus skončil druhý, Cavendish třetí a Gaviria čtvrtý.
Démare suverénním lídrem bodovací soutěže
Kromě třetího etapového vítězství si Démare připsal také spoustu bodů a celkem už nasbíral 238 bodů, zatímco druhý Cavendish má jen 121 bodů. Soutěž o maglia ciclamino je, zdá se, rozhodnutá, Démarovi stačí dojet do cíle Giro d'Italia a podruhé v kariéře vyhraje bodovací soutěž na Giru. S osmi etapovými vítězstvími je také nejúspěšnějším Francouzem v historii, překonal i legendární závodníky Bernarda Hinaulta, Jacquesa Anquetila další.
"Byl to skvělý den. Všichni odvedli dobrou práci, abychom je dojelii. Tomu se říká kolektivní výkon. Na začátku jsme museli použít spoustu silných jezdců, takže nebylo jisté, jestli to vyjde. Opravdu to nebylo snadné. Před startem Gira jsem si říkal, že by bylo hezké, kdybych získal jedno etapové vítězství. Dvě etapová vítězství byly sen. Ale teď beru už třetí. Pro tým je to tedy opravdu Giro snů. Každé vítězství je výjimečné," říká viditelně spokojený Démare v cíli 13. etapy.
Odstoupení Bardeta způsobilo drobné změny v celkovém pořadí. Juan Pedro Lopez (Trek - Segafredo) stále vede o 12 sekund před Richardem Carapazem (INEOS Grenadiers) a Joao Almeidou (UAE Emirates). Jan Hirt (Intermarché - Wanty Gobert) dojel v čas vítěze a v celkovém pořadí je 14. s dostupem 3:09.
Celkové pořadí by se mohlo změnit už v sobotní etapě do Turína. Na cyklisty čekají čtyři stoupání 2. kategorie, dva výjezdy na slavnou Supergu (dříve dojezd Milano - Torino, 5,1 km, 8,2 %) a na Colle della Maddalena (3,6 km, 7,3 %). Z vrcholu Maddaleny zbývá do cíle 12 kilometrů, jedno krátké stoupání a krátký sjezd do Turína. Bude to nebezpečná etapa, ve které mohou mnozí lídři ztratit.