XdS-Carbon Tech (Xi-de-sheng), která vyvíjí, vyrábí a prodává produkty uhlíkové technologie, byla založena v roce 1995, areál továrny zabírá 80 000 metrů čtverečních a zaměstnává více než 1 800 lidí. V roce 2020 přesáhly příjmy z exportu jejich produktů 100 milionů amerických dolarů. Od roku 2016 až do letoška sponzorovali čínský kontinentální tým Shenzhen Xidesheng Cycling Team.
Sponzorováním týmu Alexandra Vinokurova se chce čínská společnost prosadit s prodejem vlastních bicyklů. Továrna roky vyráběla špičková závodní kola pro lídry na trhu a s těmito znalostmi před pár lety spustili výrobu vlastní značky X-Lab. Kromě Číny se prosadili i v Austrálii, ale nynějším cílem je zvýšit povědomí o značce ve zbytku světa.
Vypadá to, že XdS-Carbon Tech chce kazašský tým koupit, což by s sebou mohlo přinést i změnu v podobě přechodu na čínskou licenci. Nasvědčuje tomu i skutečnost, že zatímco v letošním roce jezdilo v týmu deset Kazachů, tak v tom následujícím to budou jen tři včetně syna sportovního manažera Nicolase Vinokurova. Tato změna se jeví z hlediska konkurenceschopnosti jako pozitivní, jistým překvapením ale je, že také odchází po Alexandru Vinokurovi dlouhodobě nejlepší kazašský cyklista Alexey Lutsenko (Israel-Premier Tech).
Cyklistika je v Číně stále populárnější, tržní možnosti jsou tu netušené, takže snaha vtáhnout Čínu víc do světového pelotonu je očividná a spojení XdS s Astanou bude dalším, a v tomto případě přelomovým činem v propojení Číny a světové cyklistiky.
Kazachstán a Čína jsou sousední země a mají mezi sebou již léta dobré vztahy v mnoha oblastech. "Od roku 2022 jsme začali hledat příležitosti, jak se dostat do WorldTour," uvedl majitel XdS-Carbon Tech Tan Weilong. „Měli jsme štěstí, že jsme se začátkem tohoto roku setkali s Astanou Qazaqstan na výstavě v Šanghaji. Během rozhovorů jsme nabyli jistoty, že Astana je tým, který jsme chtěli."
Pro samotný tým je vstup nového silného sponzora, který údajně navýšil rozpočet týmu na dvojnásobek, mimořádně důležitý. Ať už perspektivně, tak pro závěr tříletého období, po němž se udělá inventura a nově rozdají licence WorldTeams na další tři roky.
V letošním roce totiž Astana shromáždila jen něco přes 6,5 tisíce UCI bodů, což ji řadí až na 21. místo v žebříčku týmů. Byla v tomto ohledu nejhorší z World týmů a lepší byly i Pro týmy Lotto Dstny, Israel-Premier Tech a Uno-X Mobility. A stejná pozice ji patří i v tříletém průběžném žebříčku.
Obecně řečeno, případný sestup do druhé divize nemusí nutně znamenat konec týmu sportovní ani ekonomický, příklady Lotto Dstny či Israel-Premier Tech jsou toho dostatečným dokladem. Ale samozřejmě licence World vše zjednodušuje, zvláště co se týče nominace na největší světové závody.
Tým už podepsal 12 nových lidí, když už v půlce srpna přišel aktuální italský šampion Alberto Bettiol, takže na soupisce je v současné době 29 závodníků. Ponecháno je místo pro nějakého špičkového sprintera, kterého Astana usilovně hledá. Objevila se informace, že udělali hodně lukrativní nabídku Kadenu Grovesovi, ale ten zůstal věrný Alpecin-Deceuninck, projevili zájem vykoupit Caleba Ewana ze smlouvy s Jayco AlUla, ale jak vše dopadne, teprve uvidíme.
Mark Cavendish docílil toho, s čím do Astany přišel, tedy 35. vyhrané etapy na Tour, což mu zajistilo pozici rekordmana v tomto ohledu, a tím to pro něj skončilo. Stejně jako pro pomocníky do spurtů Morkova a Seliga. Zůstali Bol, Kanter a Syritsa, což jsou jistě velmi dobří sprinteři, ale nemůžeme říci, že špičkoví. Totéž bude asi platit o nové posile Mallucelim. A jak všeobecně známo, špičkoví sprinteři s podporou kvalitního sprinterského vlaku dokážou zajistit pořádnou hromadu bodů.
Z 12 nových lidí přichází 7 z World týmů. Poelsovi je ale už 37, Ulissimu 35, Teunissenovi 32 a Masnadovi 31 let. Ne že by věk musel být nutně limitem odpisu, ale nějakou výraznou vzestupnou trajektorii už asi nelze očekávat. Jde však o zkušené vyzrálé borce, kteří jsou stále schopni přinést hodně bodů. Přičemž vždy hodně záleží i na pozici, jakou si v týmu vybojují, resp. jaká je jim přidělena.
Ulissi v dresu UAE Emirates jich nashromáždil v letošní sezóně 1472, Teunissen v Intermarché-Wanty 660 a Poels v Bahrain-Victorious 518. Masnada (Soudal Quick-Step) se v minulosti pohyboval v první stovce světového žebříčku a po zdravotních problémech a několika nevydařených sezónách dostává šanci na restart. V kopcovitém terénu by se měli prosazovat také Champoussin (681) přicházející z Arkéa - B&B Hotels, Higuita (472) z Red Bull - BORA - hansgrohe a Conci (185) z Alpecin-Deceuninck.
Velký výkonnostní progres zaznamenal v dresu Burgos-BH, poté co se mu rozpadl novozélandský Bolton, univerzál Aaron Gate (815) a o Malucellim, který většinu dosavadní kariéry prožil v Pro týmech a poslední rok v kontinentálním japonském JCL UKYO, už byla řeč (204). Zkušenost budou co se týče nováčků vyvažovat dravostí mládí tři jezdci těsně nad dvacet let Van Bekkum z devo týmu Visma | Lease a Bike, Romele z devo týmu Astany a Kajamini z MBH Bank Colpack Ballan.
O síle posil vypovídá i srovnání získaných PCS bodů v uplynulé sezóně, když první desítka pro rok 2025 vypadá následovně: 1. Ulissi, 2. Bettiol, 3. Fortunato, 4. Gate, 5. Champoussin, 6. Poels, 7. Mulubrhan, 8. Teunissen, 9. Velasco, 10. Higuita.
Díky této překotné aktivitě na přestupovém trhu a kvalitě nabraných lidí, umožněné vstupem nového, silného čínského sponzora, si Astana polepšila suverénně nejvíc ze všech World týmů.