Před etapové prognózy: bude hromadný sprint nebo zaúřaduje vítr?

Dnešní 163 km dlouhá poslední etapa Tour de la Provence byla zvlněná a obsahovala tři klasifikované vrcholy kategorie „3“ rovnoměrné rozeseté v průběhu celé etapy.

Předpověď počasí slibovala polojasno, maximální teplotu kolem 8 stupňů a jihovýchodní vítr o síle kolem 15 km v hodině. A jelikož trasa etapy nejprve směřovala na jih, pak se obrátila na východ a poslední dvě třetiny se jely na velkém okruhu, takže cyklisté projeli cílovou čáru dvakrát, jistá šance na změnu na vedoucích místech, zvláště s využitím směru a síly větru, existovala.

Start byl umístěn pod hradbami historického města Avignonu. A bylo nutno se obléknout do 2 stupňů Celsia.

Především pak proto, že Deceuninck-QuickStep tu disponoval silnou klasikářskou sestavou, zatímco Ineos Grenadiers, který před etapou držel první dvě příčky Ivánem Sosou a Eganem Bernalem, tu měl především vrchařskou sestavu a z tempařů a klasikářů pouze dva: Gianni Moscona a Bena Swifta.

Mohli jsme si tedy dělat naděje, že uvidíme zajímavý průběh etapy, v němž se tým se Zdeňkem Štybarem pokusí nejen o třetí triumf Balleriniho v hromadném dojezdu, ale i o zvrat v celkovém pořadí ve prospěch Juliana Alaphilippa, který před etapou ztrácel na lídra průběžné klasifikace 21 sekund.

Ovšem to, že závěrečných 20 km bylo převážně rovinatých a směřujících proti větru, případnému úniku moc příznivě do karet nehrálo. Takže jelikož přání bývá otcem myšlenky, nejpravděpodobnější scénář směřoval k hromadnému spurtu.

Favorit číslo 1 dnešní etapy: Arnaud Démare

A protože závěrečné kilometry i metry se jely po rovině nebo dokonce v mírném klesání, výhoda byla na straně čistokrevných sprinterů, jakým je především Arnaud Démara. Jeho výhodou bylo i to, že tu disponuje silnou skupinou tempařů, schopných v profilově nepříliš náročném terénu závod dobře kontrolovat a posléze i rozjet spurt pro svého lídra.

Dalšími horkými kandidáty na vítězství, vedle Démara a Balleriniho, se jevili Nacer Bouhanni (Arkéa) a Alexander Kristoff (UAE). I oni se tu mohli spolehnout v takovém terénu na dostatečně silnou podporu týmových spolujezdců.

Na co se dnes chystal Julian Alaphilippe?

Alaphilippe před Bernala

To, že se Alaphilippe ani jeho tým nemíní spokojit se současnou situací, dokázal hned na první prémii na 15. km, kterou Alaphilippe vyhrál a díky bonifikačním sekundám se posunul v celkové klasifikaci o sekundu před Bernala, na kterého před etapou ztrácel pouhé 2 vteřiny. A za tímto předsevzetím šel cíleně, neboť se jelo tak vysoké tempo, že o úniku outsiderů nemohla být ani řeč a pár lidí dokonce zaostalo.

Jedním z možných mini motivů tohoto konání mohla být situace ze včerejší etapy: poté, kdy Alaphilippe stíhal uniknuvšího Sosu s Bernalem nalepeným na svém zadním kole, mu Kolumbijec kilometr před cílem nastoupil. Jenže Alaphilippe měl dost sil na to, aby si ho dojel. Ve chvíli, kdy se tak stalo, borci Ineosu cosi úsečně sdělil a ani jeden se přitom nesmál.

Alaphilippe si dojel hned na první prémii pro bonusové vteřiny.

Únik dne

Teprve po prémii byl umožněn únik. Sešlo se v něm kvarteto cyklistů: Luis Mas (Movistar), Gallopin (AG2R), Leveau (Roubaix) a Leknessund (DSM). Nejlépe postaveným v průběžné klasifikaci byl Španěl se ztrátou +5:56 min. Práce na kontrolu úniku tentokrát nepříslušela Deceunincku, ale Ineosu. A bylo co dělat. Za první hodinu ujeli cyklisté 45 km a náskok čtveřice byl 108 km před cílem +4:15 min. Oteplilo se: už bylo 6 stupňů.

Groupama-FDJ nechtěl nic riskovat a tak poslal na pomoc Ineosu svého domestika: byl jím stejně jako v první etapě opět Clément Davy.

Při prvním průjezdu úseku předcházejícímu cíli skutečně foukal silný protivítr. Mohlo to hrát roli v závěrečných fázích závodu.

Bezprostředně po projetí cílovou metou následovalo nejtěžší stoupání dne: 4,2 km s 4,6%. Tady si to pohlídal Ineos. Únik měl k dobru stále 4 minuty. Poté na špic opět Davy a jemu přijel pomoci Maxime Bouet z Arkéa-Samsic. Za nimi kompletní Ineos, za nějž se střídal na čele Edward Dunbar, následovaný cyklisty Groupama-FDJ.


25 km před cílem, když se náskok vedoucí čtyřky scvrkl na 1:20 min., odjel sólově Luis Mas. Masovi je 31 let a do World týmu se dostal v dresu Movistaru až před dvěma lety. Na svém kontě má pouze jedno vítězství z roku 2015, kdy vyhrál etapu na Okolo Turecka.

Jelikož se nedařilo únik sjíždět úplně podle představ, přijel k čelu balíku i Rémi Cavagna z Deceuninck. Rychlost hlavní skupiny se v té době pohybovala kolem 60 km/hod. a náskok uprchlíků začal rychle klesat.

Mas to měl proti větru těžké a byl 10 km před cílem dojet zbylými uprchlíky. Odstup skupiny činil ještě 40 vteřin. Dostiženi byli až 2 km před cílem.

Zdeněk Štybar odvedl na Tour de la Provence pro tým obrovský kus práce a současně tak dal najevo, že má již nyní hodně dobrou formu.

Hromadný závěr

Předtím však kolem mety 4 km se na špici zformovalo až pět cyklistů Deceuninck-QuickStep pracujících pro Balleriniho. A starali se o něj vzorně včetně Alaphilippa, který zaujal roli předposledního rozjížděče. Tím posledním byl Zdeněk Štybar.

Ballerini musel začít sprintovat možná o malinko dřív, než by se mu líbilo. Přesto to pro něj vypadalo nadějně. Jenže nohy tuhly tak, že mu nakonec nestačily na Bauhause (Bahrain).

Po levé ruce Balleriniho spurtoval u plůtků Bouhanni, a protože měl drobounkou kolizi s podpěrou bariéry, mimořádně emotivně se rozčiloval na Balleriniho, aniž mu však tento jakkoli zkřížil dráhu či vybočoval z přímého směru. Sprinteři mají rychlá vlákna a nejspíš i proto tak často bouchající náturu.

Škoda, hattrick Balleriniho a Deceuninck-QuickStep byl nadosah jen o pověstný chloupek. Ale i tak mohou být v belgickém celku s vystoupením na Tour de la Provence spokojeni. Nejen s výsledky, ale i se stavem kondice před dalšími, pro ně důležitějšími závody, jímž bude již za 14 dnů jako první v řadě z belgických dlážděných klasik Omloop Het Nieuwsblad.

Celkovým vítězem se stal Iván Sosa před Julianem Alaphilippem a Eganem Bernalem. Bodovačku ovládl Ballerini. Nejlepším mladíkem se stal Sosa, vrchařem poté, co včera kvůli pádu odstoupil Calmejane, Filippo Conca (Lotto), na kterého se dnes bodově dotáhl Andreas Leknessund (DSM), a nejlepším týmem Ineos Grenadiers.

Zdeněk Štybar byl klasifikován v etapě na 11., Karel Vacek na 99. místě. V konečné hodnocení jim patří 77., resp. 97 pozice. Zatímco Zdeněk Štybar o sobě dával v každé etapě pořádně vědět, Karel Vacek byl z pohledu diváka zcela neviditelný.