Předposlední a zároveň poslední vrchařská etapa Volta a la Comunitat Valenciana (2.Pro) se jela z Oropesa del Mar do Portell de Morella, tedy od hladiny moře směrem do hornatého vnitrozemí. Měřila stejně jako ta včerejší 181 km a přestože se při ní nastoupalo 3650 metrů, byla z hlediska profilového score opět o trochu "snadnější". Bylo tomu tak proto, že všechna nejnáročnější stoupání a tedy i všechny čtyři vrchařské prémie byly koncentrovány do první poloviny etapy.
Už na 47. km přišel vrchol nejdelšího (11,8 km) stoupání tohoto ročníku, jenže sklon byl celkem přívětivý (3,8 %). Od 65. do 105. km následovaly po sobě další tři vrchařské prémie. Nejprve vrchařská trojka (4,5 km á 4,3 %) a poté dvě jedničky (10,8 km á 5,2 % a 6,2 km á 5,4 %). V dalších 50 km se v hodně zvlněném terénu vystoupalo ze zhruba 1200 do 1500 metrů nad mořem. Posledních cca 25 km se už spíše klesalo, i když ještě necelých 10 km před cílem se do cesty postavil kratší (1,4 km), ale prudší (6,2 %) výjezd. Úvodní čtyřstovka posledního kilometru se ještě zvedla o 40 metrů výše, aby se poté sklon silnice už narovnával.
Bonifikační vteřiny bylo možno kromě cíle (10, 6 a 4) získat na 75. km na rychlostní prémii a poté na 105. km na poslední vrchařské (vždy 3, 2 a 1).
Do etapy vstupoval ve žlutém dresu João Almeida (UAE Team Emirates - XRG) s pouze 2sekundovým náskokem na Santiaga Buitraga (Bahrain - Victorious). Třetí v průběžném pořadí Pello Bilbao, týmový kolega Buitraga, ztrácel 21 sekund. Buitrago vedl jak bodovací, tak vrchařskou soutěž a Bahrain byl nejlepším týmem. Bílý dres měl v držení vítěz včerejší etapy Iván Romeo - průběžně 6. s odstupem 33 sekund - byť se stejným časem jako Carlos Rodríguez (INEOS Grenadiers).
Pět lidí se nedostavilo na start. Byli mezi nimi dva jezdci Euskaltel - Euskadi, u nichž to vypadalo na systémový problém, protože třetí z nich Márton Dina sice odstartoval, ale po necelých 10 km ze závodu odstoupil.
Po zhruba 20 km se vytvořil denní únik, do něhož se dostali tři závodníci Hugo Houle (Israel - Premier Tech), Diego Uriarte (Equipo Kern Pharma), a když už z jeho týmu chyběli tři jezdci, tak i Jon Agirre (Euskaltel - Euskadi), který po pěti letech v Kern Pharma od letoška změnil dres.
Nejzkušenější z trojice uprchlíků byl Hugo Houle. Ve svých 34 letech má za sebou 10 sezón ve World týmech, absolvoval 9 Grand Tours, přičemž si vyzkoušel všechny tři, moc toho v kariéře nevyhrál, ale vedle trojnásobného titulu kanadského šampiona v časovce se může pochlubit především vítěznou etapou na Tour de France v ročníku 2022.
Jezdci UAE Emirates - XRG, kteří opanovali čelo pelotonu, nechali náskok rychle narůst na rozdíl převyšující 8 minut a vypadalo to, že jim tahle situace vyhovuje. Nejlépe postaveným z trojice uprchlíků byl totiž Agirre se ztrátou +7:05. Z druhé bonusové prémie zbývalo do cíle ještě 75 km, tak proč jim nenechat bonusové sekundy, o které by jinak museli soutěžit s jezdci Bahrainu. A totožný důvod mohli mít dokonce i směrem k cílovým bonusovým vteřinám. Takže chlapi v úniku byli docela v naději, že by jim to dnes mohlo vyjít.
Ne všechny týmy však s touto možnou strategií byly srozuměny. Takže se na tempu začali podílet i jezdci Movistaru a Lidl - Trek a od stoupání na třetí vrchařskou prémii se náskok jezdců v úniku začal rychle tenčit. Nikoli však až tolik, aby nestihli projet na čele i čtvrtou vrchařskou prémií. V tomto směru byl v průběhu etapy nejaktivnější Jon Agirre a odměnou mu byl po etapě dres nejlepšího vrchaře.
Uprchlíci byli nedlouho poté dostiženi, ale ponejprv ne hlavním polem, ale Pablem Castrillem (Movistar), kterému se podařilo 60 km před cílem v dalším, ovšem nekategorizovaném stoupání odpoutat od hlavní skupiny a najet na ni postupně až 1:30 min. Tady už přestávala veškerá legrace, protože Castrillo se před etapou nacházel na průběžném 9. místě +1.03 za Almeidou.
Takže to bylo zase hlavně na jezdcích UAE Emirates, aby dlouhé kilometry pracovali na špici. Pomáhali i cyklisté Lidl - Trek, protože jejich sprinter Jonathan Milan se cítil dobře a dařilo se mu držet v čelní skupině. 10 km před cílem před posledním náročnějším výjezdem se podařilo Castrilla dostihnout. Jenže klid to nikomu nepřineslo, protože nejprve zkusilo týmově překvapit soupeře trio jezdců INEOSu, pracující pro Arensmana, ale překvapil někdo úplně jiný a opět z týmu Movistaru.
Jefferson Alveiro Cepeda si vytvořil velmi slušný náskok a dařilo se mu ho držet i v klesavých pasážích. Jezdcům UAE Emirates se nedařilo ho stahovat podle představ, takže je nejprve vystřídal jezdec Bahrain - Victorious, ale nakonec za to nejúčinněji vzali závodníci Lidl - Trek. Jelikož Milan sice v předešlém stoupání kontakt s čelní skupinou ztratil, ale ne natolik, aby se nedokázal vrátit.
Takže to by Jakob Söderqvist, který Jonathana Milana v posledním kilometru přivezl k Cepedovi a mohutný Ital se vydal dynamicky do cílového stoupání. Jenže se našel jeden jediný muž, který neměl problém na něj zezadu přiletět, minout ho a nikým neohrožován nejen vyhrát, ale zároveň poskočit do čela průběžné klasifikace: Santiago Buitrago!
João Almeida pravděpodobně neměl nejlepší den, v závěru jel hodně pasívně, sice se snažil vozit se co nejblíž Buitragovi, ale když za to v závěru Kolumbijec opravdu vzal, nenašel muž ve žlutém ani náznak adekvátní odpovědi.
V první desítce se tak udály pouze dvě věci: Buitrago se tedy posunul do čela s náskokem 18 sekund na Almeidu a pak také se do první desítky na 9. místo dostal Jai Hindley (Red Bull - BORA - hansgrohe), který tu vystřídal Castrilla, jenž v závěru "doplatil" na svůj atak. Ono "doplatil" je velmi relativní: jednak to zkusil, jednak zpropagoval dres domácího nejlepšího týmu a jednak 9. nebo 13. místo je v cyklistice tak trochu jedno. I tak má Movistar v první desítce dva muže: 7. Romea a 8. Cepedu.
Ještě lépe na tom je tým Bahrainu, který má kromě 1. Buitraga ještě 3. Bilbaa a 11. Martineze, kromě žlutého vlastní Buitrago i oranžový nejlepšího v bodovací soutěži a vedou i týmovou soutěž. Roman Kreuziger v roli sportovního ředitele může být nadmíru spokojen.
Zvláště když zítra je na programu rovinatá sprinterská etapa s jedinou rychlostní prémií 6 km před cílem, takže se dá předpokládat, že šance UAE Emirates a konkrétně Almeidy na zisk nějakých bonifikací se blíží nule. Navíc i jejich hypotetický plný počet při bodovací absenci Buitraga by Almeidovi nestačil.
"Klobouk dolů před našimi kluky za to, jak zvládli dnešní etapu. Movistar nám závod ztížil, útočil a udržoval vysoké tempo, ale zvládli jsme to dobře. Původně jsme se zaměřili na bonusové sekundy na prémii, ale když byl náskok uprchlíků příliš velký, přeskupili jsme se a upravili naši strategii. Kluci dokonale plnili příkazy a ve finále to zahráli chytře. Z hlediska výsledků to byl vynikající den. Nemohl bych být šťastnější," uvedl Roman na týmových stránkách. "Zítra nás čeká poslední výzva – bude to těžká práce, ale jsme si jisti, že můžeme být úspěšní."