Canyon představil Endurace poprvé v roce 2014 a zaměřil se na silničáře, kteří nechtějí zcela závodní posed, jaký nabízejí modely Aeroad a Ultimate, ale zároveň chtějí špičkové technologie a ovladatelnost. Kratší rám s výše položenými řídítky byl umožňuje jezdcům nastavit kolo do více vzpřímené pozice a nový model tuto vlastnost posouvá ještě dál.
Open Fit
V porovnání s dosavadní generací Endurace je nový model o něco kratší a vyšší. Ve velikosti M má nový Endurace reach 378 mm, je tedy o 4 mm kratší a zároveň stack je o 12 mm vyšší (590 mm). Canyon tuto geometrii rámu nazývá Open Fit a porovnání s modelem Ultimate je ještě výstižnější. Nový Endurace má o 27 mm vyšší stack a o 15 mm kratší reach, což vede k méně agresivnímu stack to reach poměru 1,56 oproti 1,43 u modelu Ultimate.
Cyklista tak sedí více vzpřímeně, nemusí se naklánět nad řídítka a ulevuje zádům, rukám a středu těla. Canyon navíc rozšiřuje nabídku velikostí, aby si každý dokázal vybrat ideální kolo. Modely Endurace CFR a Endurace CF SLX pokrývají 8 velikostí rámů od 3XS do 2XL a jsou určeny pro jezdce od 152 cm do více než 200 cm. Stejně jako u předchozích generací Endurace, kola velikosti 2XS a 3XS používají zapletená kola rozměru 650B pro konzistentní jízdní vlastnosti všech velikostí rámů.
Komfort především
Protože na komfort se Endurace soustředí nejvíc, důležité jsou i další detaily. Do rámu a vidlice se vejdou až 35 mm široké pláště, ale v základu najdete o něco málo užší. Všechny modely Endurace CFR a Endurace CF SLX jsou vzadu vybaveny 32mm plášti, protože většina hmotnosti jezdce se přenáší přes zadní kolo. Vpředu je 30 mm široký plášť. Cílem je dosáhnout rovnováhy mezi pohodlím, valivým odporem a aerodynamickým odporem. Všechny pláště a ráfky jsou samozřejmě připraveny na bezdušový provoz, modelové řady CFR a CF SLX jsou vybaveny ráfky s vnitřní šířkou 22 mm (s výjimkou modelu CFR WRL, který používá kola Campagnolo Bora Ultra WTO s 21mm vnitřním ráfkem).
Endurace není připraven na použití blatníků, aby se nemusel prodlužovat rozvor, což by výrazně ovlivnilo chování kola,
Komfort zajišťuje také už osvědčená sedlovka S15 VCLS 2.0. VCLS je zkratka pro "Vertical Comfort Lateral Stiffness“, což znamená, že se sedlovka prohýbá a pohlcuje vibrace a nárazy.
Krása sedlovky S15 VCLS 2.0 spočívá v její jednoduchosti, dvě karbonové části jsou upevněny k sobě ve spodní části sedloví a nahoře jsou spojené plovoucí sedlovou objímkou.
Nastavitelnost umožňuje jezdci zvolit si preferovaný sklon sedla, zatímco plovoucí sedlová objímka zajišťuje, že sklon zůstane stálý, když se dělovka ohýbá. Geometrický tvar karbonových lamel působí jako listové pružiny, které se prohýbají až o 20 mm a absorbují to nejhorší.
Vzhledem k možnosti použití až 35 mm širokých plášťů odpovídá Endurace označení AllRoad, ale pro Canyon je Endurace stále velmi rychlým silničním kolem, které má blíž modelu Ultimate, než ke gravelům, takže se konstruktéři zaměřili i na aerodynamiku. A to ve spolupráci s odborníka ze společnosti SwissSide, kteří pomohli také s aerodynamickou optimalizací modelů Aeroad, SpeedMax a Ultimate.
Aerodynamiku vylepšuje nový tvar rámu a vidlice a také kokpit
Zároveň však bylo třeba myslet i na další vlastnosti kola, jako je ovladatelnost a poměr tuhosti a váhy. Z hlediska aerodynamiky je nejdůležitější přední část kola. Modely Endurace CFR a CF SLX jsou nově vybaveny řídítky CP0018 Aerocockpit, ve kterých jsou schovány bovdeny, ale také umožňují užší hlavovou trubku a je tedy možné zmenšit celou čelní plochu.
Tento přístup je rozšířen i na nové vidlice, které mají štíhlejší profil s delším profilem než předchozí Endurace, a také na novou, štíhlejší konstrukci spodní rámové trubky. Když se tato vylepšení dají dohromady, výsledkem je o 7 W nižší odpor při rychlosti 45 km/h, oproti předchozímu modelu Endurace,
Řídítka a představec CP0018 Aerocockpit přebírá od starších sourozenců Aeroadu a Ultimate. Umožňuje jezdci provádět širokou škálu nastavení. Řídítka lze nastavit do třech různých šířek v rozmezí 40 mm. Výška řídítek je nastavitelná v rozmezí 15 mm.
Schránka v horní rámové trubce
Nenápadné schránky a úložné prostory uvnitř kol jsou v poslední době populární u mnoha značek. Někteří výrobci umisťují nářadí do vidlice a hlavové trubky, jiné do spodní rámové trubky pod košík, ale Canyon na to šel jinak a udělal schránku v nejdostupnějším místě, na vrchní straně horní rámové trubky.
Říká tomu LOAD Top Tube Storage. Do polstrovaného neoprenového pouzdra na nářadí se bez problémů vejde multiklíč Canyon 3v1, který obsahuje ráčnu s 8 bity, Dynaplug a CO2 pumpu, 16g bombičku CO2 a montpáky na pláště Canyon Slim.
Jde o základní vybavení přizpůsobené pro bezdušové pláště. Všechna kola jsou v základu vybavena neoprenovým obalem na nářadí, ale samotné nářadí je nabízeno zvlášť, není součástí základní výbavy.
Nově také ve verzi CFR
Canyon model Endurace celkově povýšil, poprvé nabízí také nejvyšší možnou specifikaci CFR. Konstruktéři použili stejné technologie jako u modelů Aeroad CFR a Ultimate CFR. Rám a vidlice modelu Endurace CFR jsou vyrobeny z nejkvalitnějšího karbonu a podle přesných výrobních postupů, které zajišťují špičkovou tuhost a nízkou hmotnost, která je o 100 g nižší než u nového modelu Endurace CF SLX.
Podle Canyonu je Endurace CFR nejrychlejším endurance silničním kolem, které bylo kdy vyrobeno.
Ve verzi CFR nabízí tři různé specifikace, ale všechny na nejvyšší úrovni - se sadami Shimano Dura-Ace Di2, Sram Red AXS a také Campagnolo SuperRecord. Modely se Shimanem a Sramem jsou doplněny zapletenými koly DT Swiss ERC 1100 a váží 7,3 kg. A také stojí stejně, 233 399 korun. Model Endurace CFR AXS právě testujeme a brzy přineseme osobní dojmy.
Ve verzi s Campagnolem je vybavena koly Campagnolo Bora Ultra WTO, váží 7,2 kg a stojí 245 699 korun.
Dále Canyon nabízí výrazně levnější modely CF SLX v pěti úrovních výbavy, všechny s elektronickým řazením a wattmetry v základu. Nejlevnější model se sadou Shimano 105 Di2, wattmetrem 4iiii a hliníkovými koly DT Swiss Endurance LN váží 8,5 kg a stojí 3699 eur.
Více o všech nabízených verzích zjistíte na Canyon.com.