Největší sportovní náboj má pochopitelně souboj o celkové vítězství mezi vedoucím jezdcem celkového pořadí Primožem Rogličem a jeho krajanem Tadejem Pogačarem, který je úřadujícím mistrem Slovinska v časovce.
Slovinský mistrák se jel jako závod do vrchu, časovka měřila jen patnáct kilometrů a měla převýšení sedm set výškových metrů.
Dnešní časovka měří 36 kilometrů a celkové převýšení je podobné.
Slovinský mistrák a dnešní časovka na Tour jsou zcela odlišné závody, takže vyvozovat cokoli z výsledků starých několik měsíců nelze. Nejdříve závodníci překonají 14 kilometrů po rovině, poté 1é kilometrů v mírném stoupání (2,6 %), krátký sjezd a nakonec 5,9 kilometru na La Planche des Belles Filles.
Obecně vzato největší otázkou je, jakou formu a jaké časovkářské schopnosti Tadej Pogačar má. Ale konkurovat Primoži Rogličovi velmi pravděpodobně nebude. Spíše se pojede o druhé místo v celkovém pořadí mezi Pogačarem a Lopezem ztrácejícím 30 sekund. Pogačar je favoritem, pokud už není hodně unavený.
Nebo se dočkáme stejného šokujícího výsledku jako v roce 1989? Tehdy před závěrečnou časovkou vedl Laurent Fignon před Gregem LeMondem o 50 sekund a v cíli byl Američan o 8 sekund v celkovém součtu časů lepší a Tour vyhrál. Okolnosti byly tehdy jiné, ale pokud Pogačar potřebuje dodat motivaci, tohle by měl vědět.
Pojede se i o další místa v celkovém pořadí. Richie Porte pravděpodobně uhájí čtvrté místo, na páté by se mohl posunout Enric Mas, i když na Mikela Landu ztrácí 51 sekundu. Landa bývá v časovkách velmi podprůměrný a bude muset hodně bojovat.
Jde i o etapu
Tom Dumoulin je v první desítce celkové klasifikace, ale asi pro něho bude větší motivací vítězství v etapě než posun celkovým pořadím. Časovka je jeho parádní disciplínou a v podobně dlouhém a podobně náročném závodě se stal mistrem světa (2017) a právě před svým týmovým kolegou Primožem Rogličem. Tenkrát mu v Bergenu nadělil téměř minutu.
V Bergenu přistupovali Tom Dumoulin a Primož Roglič k závěrečnému stoupání s rozdílnou taktikou, která je tématem dne i v dnešní časovce Tour de France. Tom neměnil pod cílovým stoupání svůj časovkářský speciál a prudké stoupání zdolal na kole pro rovinatou časovku. Primož Roglič přesedl na silniční kolo. Dnes při časovce není závěrečný kopec tak prudký a dá se předpokládat, že většina protagonistů pojede na časovkářském kole až do cíle. Navíc není možné převzít kolo od mechnika stojícího u silnice. Kolo musí jezdec dostat z doprovodného vozu a to výměnu zdržuje.
Roglič je největším favoritem časovky, protože je na tom v současnosti fyzicky mnohem lépe než Tom Dumoulin. Dalším kandidátem na vítězství je Wout van Aert, který se sice během třech týdnů hodně nadřel, ale v kopcích byl úžasný a na rovině bude asi nejlepší. Nejlepší cyklista současnosti může vyhrát obě poslední etapy. První dvě, možná i tři místa v etapě by měli obsadit jezdci Jumbo - Visma. Ale v jakém pořadí?
A bude se bojovat i o puntíkovaný dres
Je to určitý paradox, že do souboje o dres vrchaře bude promlouvat i časovka. Rozhoodvat se bude podle času na posledních 5,9 kilometrech závodu. Richard Carapaz vede o dva body před Pogačarem, ale protože mu nejde o etapu ani celkové pořadí, může se na rovině před La Planche des Belles Filles šetřit, v klidu vyměnit kolo za lehčí silniční a zajet nejlepší čas. Proti němu hraje únava z psoeldního týdne, třikrát byl v úniku a to dá zabrat každému.
Vyhrát puntíkovaný dres může i Primož Roglič, který na Carapaze ztrácí 7 bodů a ani bychom se nedivili, kdyby to dokázal.