Primož Roglič ve 36 kilometrů dlouhém chronometru exceloval, Alejandro Valverde a Miguel Angel Lopez ztratili spoustu času a Nairo Quintana propadl. Opět se ukázalo, jak moc důležitá individuální časovka na třítýdenních závodech je. A velmi často v neprospěch divácké atraktivity.
Pořadatelé v posledních letech časovky zkracují, aby udrželi závod zajímavý až do posledních etap. Většinou totiž jeden závodník v jízdě proti stopkám vyniká a následně mu stačí bránit náskok pomocí silného týmu domestiků. To nás pravděpodobně čeká i v následujících jedenácti etapách.
Roglič předvedl skvělý výkon, délkou a profilem mu etapa sedla, navíc v závěru před sebou viděl Miguela Angela Lopeze, který startoval s náskokem dvou minut a psychiky mu to pomohlo a ještě zrychlil. Roglič byl po časovce nadšený: "Jel jsem tak rychle, jak to jen šlo. A stačilo to na vítězství. Bylo důležité zůstat soustředěný a šlapat naplno. Ale jsme stále na začátku Vuelty a uvidíme až v Madridu, jestli tento náskok stačí. Máme za sebou už spoustu těžkých dní, ale náročné etapy ještě přijdou. Teď je důležité zůstat zdravý a brát to den po dni. Musíme závod kontrolovat, ale máme silný tým."
Roglič zmínil, že je důležité zůstat zdravý a má pravdu. Na Giro d´Italia měl také v polovině závodu velmi dobrý náskok, ale poté začal ztrácet, protože bojoval s nemocí. Když k tomu přidal taktické chyby a slabý tým, spadl z prvního místa na třetí.
Pokud však zůstane zdravý, nestojí mu nic v cestě. Oproti Giru je na Vueltě mnohem menší konkurence, jeho tým se zdá být o něco lepší a nebezpečných etap nebude tolik. "Neočekávali jsme, že získáme tolik času na soupeře, ale doufali jsme. Vuelta ještě nekončí, ale vypadá to dobře," dodal Grischa Niermann, sportovní ředitel Jumbo - Visma.
V konkurenčním Movistaru je nálada o dost horší. Alejandro Valverde se většinu časovky držel velice dobře, ale v závěru mu došly síly a ztratil 1:38. Nairo Quintana ztrácel od startu až do cíle a zaostal o 3:06. Valverde se snažil zůstat pozitivní: "1:38 na Rogliče? To není tak špatné. To jsme očekávali. Cítil jsem se dobře, možná trochu prázdný na konci, ale to je normální, byla to dlouhá časovka. Myslím, že jsem předvedl dobrý výkon. Včera jsem se díval, co nás ještě na Vueltě čeká a je to neuvěřitelné, ještě přijde tolik náročných kopců. Pořád jsme v závodě, cítíme se dobře a stát se může cokoliv. Do souboje musíme zařadit i Tadeje Pogačara. Kdyby nespadl v časovce družstev, tak by nám byl ještě blíž," zmínil i mladičkého Slovince, který zajel velmi dobrou časovku.
Pogačar se pravděpodobně zapojí do souboje o pódium, na Quintanu ztrácí jen 5 sekund, na Lopeze (a bílý dres) 54 sekundy a na Valverdeho 1:13. První trojka je reálná, ale vítězství nejspíš ne, na krajan totiž ztrácí už 3:05.
Valverde už nechce řešit, kdo je lídrem Movistaru a je podrážděný z neustálých otázek na toto téma: "Minuta náskoku nad Nairem nijak nemění naše plány, abych byl upřímný. Jsme už unavení z toho, co o nás píšou. Jsme tu abychom dosáhli společného cíle, čímž je vítězství na Grand Tour pro Movistar a je jedno, kdo ho získá."
Nairo Quintana přiznal porážku a z výsledku byl zklamaný: "Nebyla to moje nejlepší časovka. Doufal jsem ve ztrátu kolem dvou minut, tři jsou víc, než jsem čekal. Ale to, že jsem nezajel dobrou časovku neznamená, že se necítím silný. Budeme mít příležitost útočit v dalších etapách. Už jsme byli v podobných situacích v minulosti a i když to několikrát skončilo podle očekávání, jindy se závod otočil ve velký úspěch. Alejandro je stále blízko a já nemám co ztratit."
Miguel Angel Lopez byl sice Rogličem dostižen, ale vzhledem k jeho schopnostem je ztráta dvou minut celkem dobrým výsledkem. Jenže v celkovém pořadí ztrácí 2:11 a nebude snadné to změnit. "S časovkou jsem docela spokojený. Nejsem specialista, ale cítil jsem se dobře a společně s trenéry a sportovními řediteli jsme vymysleli plán, který jsem se snažil splnit. Samozřejmě bych rád ztratil méně než dvě minuty, ale celkově to byl dobrý den. Ztratil jsem na Rogliče a Valverdeho, ale získal na Quintanu. Časovka je za námi a máme před sebou skoro dva týdny těžkých horských etap. Do Madridu zbývá ještě dlouhá cesta," říká Lopez.
Ale co na závodníky opravdu ještě čeká? Některé etapy, které vypadají nenápadně, mohou být nebezpečné, například hned středeční a čtvrteční, ale rozdíly v celkovém pořadí stejně neočekáváme. Velmi těžká bude páteční etapa na Los Machucos, devět kilometrů dlouhé stoupání s devíti procenty v průměru.
Rozhodující by mohla být i nedělní 15. etapa na Santuario del Acebo (8 km, 9,8 %), 16. etapa také končí na kopci, výjezd na Alto de la Cubilla je dlouhý (18 km), ale ne moc strmý (6 %). Horská je také 18. etapa se čtyřmi vrcoly první kategorie a dojezdem ze sjezdu. A také 20. etapa, ačkoliv konec této dlouhé etapy nebude moc náročný.