Slunce svítí, dny se natahují a cyklistické stezky začínají praskat ve švech. Na první pohled to proto vypadá, že Češi pilně makají na letní formě. Pohled do dat online tržiště Allegro.cz ale ukazuje jiný příběh – u jízdy na kole místo našich stehen stále víc pracují baterie.

Více než 66 % kol prodaných v Česku totiž tvoří elektrická kola. Slováci se drží těsně v závěsu se 62 %, zatímco Poláci si pořád ještě rádi dají do těla – u nich e-kola tvoří „jen“ 39 % prodejů.

Trendem je i gravel

Tradiční městská a trekingová kola už zákazníky tolik netáhnou. Zato gravel kola zažívají raketový boom. Tyhle univerzály zvládnou asfalt, štěrk i lesní pěšinu, a ještě donedávna si je vybírali hlavně cyklo hipsteři. Dnes? Jedna z nejrychleji rostoucích kategorií kol.

Stabilní oblibě se dál těší i horské a silniční modely, přičemž MTB kola si u nás drží podíl kolem 10 %. Na Slovensku je trend velmi podobný. V Polsku je kategorie horských kol mnohem silnější a podílí se na prodejích téměř čtvrtinou.

Už to není jen o kole

Češi se navíc stávají čím dál náročnějšími jezdci. Už nekupují jen samotné kolo, ale kompletní výbavu. Helmy, brýle, cyklistické oblečení, boty, světla, zámky, různé držáky nebo navigace… a stále častěji i cyklovozíky a dětské sedačky, které umožňují vzít na výlet celou rodinu.

Mezi nejčastěji vyhledávanými výrazy jsou také náhradní díly, například řetězy a pláště. Značný nárůst prodejů příslušenství a komponentů naznačuje jeden jasný trend: z rekreačních jezdců se stávají poloprofíci.

Co přinesou další roky?

Podle Allegra můžeme očekávat stále se zvětšující popularitu právě elektrokol. Očekává se také růst zájmu o gravel modely a rozvoj celého segmentu – zejména díky široké nabídce příslušenství a stále vyšší informovanosti a náročnosti zákazníků.

Elektrifikace cyklistiky je tady a jen tak nezpomalí. Zůstává ale jediná nezodpovězená otázka: Přesedlají na e-bike úplně všichni, nebo se najdou i romantici, kteří budou šlapat poctivě „po staru“?