Na Mallorce se v této podobě závodilo od roku 1997 nepřetržitě do roku 2011. Pak nastala desetiletá pauza a k obnovení došlo v roce 2021. Takže letos to bude popáté v řadě v novodobé historii.
Challenge Mallorca je seriál pěti jednorázových závodů kategorie UCI 1.1 a dostávají v nich příležitost prosadit se jak sprinteři, tak vrchaři. Jednotlivé díly nemívají ale totožnou podobu co se trasy týče. Letošní nejstručnější přehled vypadá takto:
- 29/01 Calvià Trophy (Palmanova – Palmanova): 149 km / 2830
- 30/01 Ses Salines-Colònia Sant Jordi Trophy: 185 km / 1218 m
- 31/01 Serra de Tramuntana Trophy (LLuc – Selva): 151 km / 2058 m
- 01/02 Andratx -Mirador des Colomer (Pollença) Trophy: 152 km / 3073 m
- 02/02 Palma Trophy: 150 km / 928 m
Z profilů jednotlivých závodů lze odvodit, které specializace budou zvýhodněny.
Calvià se jede v kopcích severozápadního pobřeží, stále nahoru dolů, takže se dá předpokládat, že do cíle dorazí jako první buď jednotlivec nebo jen malá skupinka vrchařů. Loni se jelo ve velmi podobném profilu a o vítězství se utkala dvojice, z níž byl nejúspěšnější Simon Carr - který pro letošek přestoupil z EF Education-EasyPost do Cofidisu - před Aleksandrem Vlasovem z BORA - hansgrohe.
Ses Salines byl dokonce profilově o trochu těžší, přesto dospěl do hromadné koncovky, v níž si vedl nejlépe Paul Magnier ze Soudal Quick-Step.
Serra de Tramuntana se odehrála v podobné lokalitě, ale to nejtěžší přišlo až v samém závěru, zatímco letos to nejobtížnější je situováno do středu etapy a z vrcholu Coll de Sóller to je do cíle nejprve ve sjezdu a pak po rovině ještě 40 km. Takže šance, že by stejně jako loni přijela do cíle jako první trojice vrchařů v čele s Lennertem van Eetveltem, je méně pravděpodobná.
Andratx se jede v opačném směru a končí na vrcholu kratšího stoupání. Jelikož cílové pasáži předchází výjezd na nejvyšší silniční bod ostrova Puig Major, je pravděpodobné, že o vítězství se utká menší skupina vrchařů. V loňském ročníku byl v cíli nejrychlejší z 9členné skupiny Pelayo Sánchez (Movistar).
Palma Trophy je tradičně vyčleněna sprinterům. V loňském ročníku slavil v hromadné koncovce Gerben Thijssen (Intermarché - Wanty), Daniel Babor projel cílem na 8. místě.
Startovní listina má zatím podobu rozšířené nominace, takže konkrétní jména, která se postaví na start úvodního dějství, zatím neznáme.
Víme však, že tu bude závodit 8 World týmů: Arkéa - B&B Hotels, Cofidis, EF Education - EasyPost, Intermarché - Wanty, Movistar, Red Bull - BORA - hansgrohe, UAE Emirates - XRG a XDS Astana. S nimi změří síly 12 Pro týmů a 5 Conti.
Jednu jistotu, co se jednotlivců týče, ale máme. Na Mallorce bude závodit Marc HIRSCHI (Tudor Pro Cycling) a po tom, co předvedl v neděli při Clàssica Comunitat Valenciana 1969 - Gran Premi València (1.1), by měl patřit mezi skupinku top favoritů v kopcovitých "etapách" a ty jak vidno jsou na programu tři.
Jsme také v naději podle toho, co uvádí PCS, že bychom mohli sledovat v akci Vojtěcha Kmínka (Burgos Burpellet BH), Jakuba Otrubu (Caja Rural - Seguros RGA), Petra Kelemena (Tudor) či Adama Ťoupalíka (Unibet Tietema Rockets).
Všechny díly lze sledovat v přímém přenosu prostřednictvím Eurosportu nebo HBO Max. Poprvé zítra od 14:30 hod.