Loir-et-Cher je francouzský departement ležící v centrální části Francie. Název je odvozen z názvu řek Loir a Cher a je přibližně vymezen městy Le Mans, Orleans, Bourges a Tours. Hlavním městem je 50tisícové Blois, vzdálené zhruba 160 kilometrů jihozápadně od Paříže. Hlavní údolí jsou soustředěna podél obou řek, zbytek je poměrně rovinatý, nejvyšší bod má hodnotu 256 m n. m.

Závod se jede po 64., poprvé to bylo v roce 1960. Začal jako dvouetapový, postupně se rozšiřoval a od roku 1985 má aktuální formát pěti etap.

V přehledu celkových vítězů najdeme v nejnovější historii i dva české závodníky, v roce 2019 to dokázal Jan Bárta a po dvouleté kovidové odmlce ho napodobil Michael Kukrle (na titulním snímku). Navíc za posledních 10 ročníků se tu podařilo českým jezdcům vyhrát dvě etapy, byli to Alois Kaňkovský (2018) a Daniel Babor (2022) - na snímku, všichni v dresu Elkov-Kasper.

480939994_3214292825379897_7858670401431590554_n - kopie.jpg

Loňského ročníku se zúčastnilo 25 týmů, z toho 19 kontinentálních a mezi nimi i Elkov-Kasper a ATT Investments, který tu startoval poprvé ve své 11leté historii.

Závěr úvodní etapy poznamenal hromadný pád 200 metrů před cílem, po němž několik lidí skončilo s vážnými zraněními v nemocnici. Na pád doplatili i oba sprinteři ATT Investments Bartosz Rudyk a Dominik Neuman. Nejlepším z českých týmů dokončil za trojicí jezdců, jíž se podařilo uhájit minimální náskok z celodenního úniku před početnou hlavní skupinou, na 6. místě Lukáš Kubiš z Elkov-Kasper. Ve druhé etapě se zviditelnil Jakub Otruba v denním úniku, z něhož vytěžil dres nejlepšího vrchaře a společně s 9. Danem Turkem (oba ATT Investments) byli součástí 13členné skupiny, která najela na peloton 8 vteřin.

IMG-20240412-WA0001.jpg

V třetí etapě se podařil úspěšný únik 16členné skupiny, která byla v cíli o čtvrt minuty dříve než peloton a jejímiž členy byli na 7. místě Michael Boroš z Elkov-Kasper a Michael Kukrle, tehdy v dresu Felt-Felbermayr. Ve čtvrté konečně došlo na řádný hromadný dojezd a v něm se Lukáš Kubiš prosadil na 2. místo. V závěrečné etapě vytěžili z úspěšného úniku sedmi lidí, kteří najeli na balík 27 vteřin, Michal Schuran (ATT Investmens) 4. a Michael Boroš 6. místo.

Celkovým vítězem se stal 27letý dánský cyklista Emil Toudal z týmu ColoQuick. Nejlépe umístěnými z českých týmů a jezdců v konečné klasifikaci byli na 19. místě Lukáš Kubiš, na 21. Daniel Turek a na 24. Michael Kukrle. V bodovací soutěži se Lukáš Kubiš umístil jako 5., ve vrchařské Jakub Otruba jako 2. nejlepší, v týmech byl Elkov-Kasper 3. a ATT Investments 6.

487825320_18471911188069104_2949344486671865608_n.jpg

I letos se tedy jede pět etap o celkové délce 802 km. Jejich profil je rovinatý až lehce zvlněný, ale jak vidno i z předešlého ročníku, hromadná koncovka tady nemusí být vůbec pravidlem. O celkovém pořadí tu rozhodují ani ne tak minuty, jako vteřiny, takže na důležitosti nabývají ty bonifikační z rychlostních prémií a především pak z cíle. Loni se do jedné minuty vešlo 29 lidí.

„Závod je rovinatější. První dvě etapy jsou kratší, takže předpokládám velkou nervozitu a boj o "život". Dají se čekat pády, zvláště v závěru etap. Třetí a čtvrtá mají přes dvě stě kilometrů, tam se bude nejspíš tvořit podoba celkového pořadí, například přes úniky v závěru etap, případně selekcí v technických koncovkách. Loni se ale pořadí ještě přetočilo i v poslední etapě, která se jede na okruhu po městě (Blois), takže hodně technickém s jedním skoro kilometrovým kopcem. Je potřeba pohlídat úniky se silnými lidmi, případně v nich být a být ostražití až do samého závěru závodu,“ popsal na základě svých zkušeností, co se dá očekávat, Michael Kukrle (na snímku na čelní pozici z VC Hlohovce 2025).

loading...

Organizátorům se ke startu letošního ročníku prezentovalo 14 zahraničních a 9 domácích týmů, z nichž 4 jsou Conti (Vendée U Pays de la Loire, což je devo tým TotalEnergies, Aix Provence Dole, Rouen 76 a Villefranche Beaujolais) a 5 klubových. Ze zahraničních jsou to národní výběry Německa a Švédska, ostatní jsou z Conti úrovně: čtyři nizozemské BEAT, VolkerWessels, Parkhotel Valkenburg a Metec - SOLARWATT p/b Mantel, německý Lotto-Kern Haus PSD Bank, dánský BHS-PL Beton Bornholm, norský Coop-Repsol, španělský Illes Balears Arabay, polský Mazowsze Serce Polski a řecký Theseus Sports Novapor. S nimi poměří síly i oba nejlepší české, tedy ATT Investments a Elkov-Kasper.

Podle aktuální situace by mezi favority kromě těch z českých týmů mohli patřit Niklas Larsen  (BHS - PL Beton Bornholm), který má odježděno 5 let v Uno-X Mobility, Frits Biesterbos (BEAT Cycling Club), dvakrát 2. na jarních slovinských jednorázovkách, Axel van der Tuuk (Metec - SOLARWATT p/b Mantel), který prošel devo týmem Jumbo - Visma, Tim Marsman (VolkerWessels), jenž tenhle závod v roce 2023 vyhrál, Ben Felix Jochum (Lotto Kern-Haus PSD Bank), letos 2. Okolo Rhodosu (2.2) a 3. na GP Rhodos (1.2), či Storm Ingebrigtsen (Coop - Repsol), který si vedl velmi solidně loni při Závodu míru U23 i při West Bohemia Tour atd. Ze sprinterů potom Jakub Mareczko (Mazowsze), Martijn Rasenberg (Parkhotel Valkenburg), Matthew Fox (Veloce Club Rouen 76) či Daniel Stampe (BHS - PL Beton Bornholm) atd.

Łukasz Bereżnicki..jpg

Elkov-Kasper přijíždí pod vedením Jiřího Petruše s 19letými mladíky Adamem Peškem, Štěpánem Zahálkou a Adamem Bittmanem, 20letým Milanem Kadlecem a 21letým Danielem Mrázem. Jediným opravdu zkušeným tedy bude 32letý Michael Boroš (na snímku), který také bude lídrem týmu.

Pro prvoročáky by to měla být především velká zkušenost, aby se naučili závodit v takto vyrovnaném a rychlém balíku. Lídrem je Michal Boroš, který se tu v minulosti dokázal několikrát probojovat do elitní desítky, a to jsou i naše cíle, dostat lídra co nejvýš, jak tomu bylo s Tomášem Přidalem v Ardenách,“ uvedl manažer týmu Petr Kaltofen.

487229057_1261543189307311_5473331062058836580_n.jpg

Ślężański Mnich: začíná rozhodující akce (zleva) Norbert Banaszek, Marceli Bogusławski, Marcin Budziński

Mimořádně ambiciózní strategii deklarují v ATT Investments. Mohou si to ale nejspíš s ohledem na sestavu, kterou do Francie vyslali, dovolit. Převažují v ní totiž jezdci, jenž se podstatnou měrou podílejí na tom, že ATT Investments aktuálně zaujímá podle bodování UCI pozici evropské kontinentální dvojky.

Soupisku tvoří Marcin Budziński, aktuální světový lídr v žebříčku UCI na kontinentální úrovni, který má jen letos na kontě tří vítězství a čtyři další pódiová umístění. Marceli Bogusławski, letos jedno vítězství, jedno 3. a dvě 4. místa. Norbert Banaszek, aktuální polský šampion, čerstvý vítěz jednorázovky Ślężański Mnich a v nejaktuálnějším žebříčku UCI 4. nejlepší evropský jezdec z Conti týmů. Jeho bratranec Alan Banaszek, v předešlých letech vítěz 9 jednodenních a tří etapových akcí a mistr Polska z roku 2023. Michael Kukrle, který jak vidno výše má se závodem bohaté a úspěšné zkušenosti, vítěz sedmi jednodenních a čtyřech etapových závodů a mistr České republiky z roku 2021. A Martin Voltr (na snímku níže), autor tří loňských prvenství a pěti dalších pódiových umístění. Oba posledně jmenovaní jsou aktuální česká dvojka a jednička v žebříčku UCI mezi jezdci z Continental teams. Navíc Norbert Banaszek i Marceli Bogusławski už mají s tímto závodem podobně jako Michael Kukrle osobní zkušenost.

487879987_1261546605973636_4945315370033574355_n.jpg

Chceme tu vyhrát nebo být minimálně do tří. V etapách s hromadnou koncovkou pojedeme na Bogusławského. V celkové klasifikaci to není už jen o Budzińském, rozjíždí se i Norbert Banaszek, Martin Voltr atd. Bude záležet i na aktuálním vývoji závodu, na koho pojedeme. Je potřeba dát pozor, aby nám něco nekontrolovaně neodjelo, zvláště v úvodních etapách. Úřadovat může vítr. Poslední etapa je sice krátká, ale jede se ve městě (Blois) a okruh je docela kopcovitý, takže rozhodnout se dá i tam,“ řekl k ambicím ATT Investments na tomto závodě Ota Fiala, který tu bude plnit roli sportovního ředitele.

Vedoucí muž celkové klasifikace oblékne oranžový dres, bodovací bude mít zelený, vrchař bílo-modře puntíkatý, mladík modro-černý a nejaktivnější jezdec etapy bílo-černý.

Start první zítřejší etapy je naplánován na 12:40 hod.

486699607_957498659833351_332238888500228841_n.png