O víkendu tě čeká poslední ostrý test, český pohár XC ve Městě Touškov. Jak do něj půjdeš?
Je to můj oblíbený závod, taky oblíbená trať, zábavná a hodně rychlá. Jsem ze západních Čech a rád tam jezdím. Uvidím, jak se to celé vyvine. Mám radši rychlé starty, protože na světovém poháru nikdo nikomu nic neodpustí a letí se hned od začátku do konce. Nemám v plánu šetřit síly, potřebuju závodní intenzitu, otestovat se. Pak další víkend, poslední před Novým Městem, budu mít volný, abych ještě potrénoval.
Blátivý start českého poháru v Kutné Hoře i zásluhou tvého rychlého odstoupení a reakce vzbudil rozsáhlou debatu. Jak jsi to vnímal?
Po problémech s kolenem jsem potřeboval závodit, ale tam se na kole jezdit nedalo. Ale už to je za námi, dál to neřeším.
Letos poprvé už nejspíš všude bude mezi tvými soupeři chybět legenda Jaroslav Kulhavý. Co to pro tebe znamená?
Jarda byl pro mě motivací. Ukázal nám, že to jde závodit ve světě a být tam nejlepší. Díky němu jsem se posouval dopředu, o to větší radost jsem měl, když jsem ho dokázal porazit. Časy se změnily, teď musím tu pozici obhajovat já.
Jak hodnotíš (staro)nové angažmá v týmu Mondraker?
Letos jsem měl nabídek víc, než když jsem se vracel před pěti lety ze silnice a bylo to těžší. Jsem dnes rád za tu zkušenost ve španělském týmu, i když se tehdy hledali a začínali. Teď vidím, jak na všem hodně zapracovali. Musím říct, že po startu sezony s nimi jsem velmi spokojený.
Zimu jsi strávil tradičně v teple na Mallorce a na Kanárech. A už v lednu jsi podle parametrů i fotek vypadal velmi dobře…
Míval jsem přes zimu tři kila navíc, teď kilo pod závodní vahou. Měl jsem i vyšší wattové hodnoty než loni. Dělal jsem to samý, ale doma přibyla starost o dceru a nebylo tolik odpočinku jako dřív. Tahle „forma“ ale přinesla i mínusy, bojoval jsem s imunitou a onemocněními. V lednu tam byla střevní viróza, pak nachlazení. V únoru pád a naražené koleno s pauzou na tři týdny. V březnu opět střevní viróza.
Odjel jsi už dva lepší závody, cítíš manko?
V HC závodech jsem v Haimingu vyhrál a v Heubachu skončil pátý. Výkonost je slušná, ale opravdu se uvidí až za dva týdny v Novém Městě.
Hodně práce a času jsi věnoval vždycky regeneraci, držíš se toho?
Víc se věnuju cvičení na soustředěních. Musel jsem doma něco ubrat, protože to máme přece jen náročnější s malou dcerou a nerad v tom nechávám manželku samotnou. Víceméně už zvládnu skoro všechno. Jen večerní uspávání přenechávám, toho se vzdávám. Dřív jsem pořád přemýšlel o tréninku a o závodech, teď už na to nemám čas. Všimnul jsem si, že najednou nejsem před startem tolik nervózní jako dřív. Až jsem se toho lekl, že nejsem tak soustředěný, ale naopak mi to pomáhá. Malé je teprve devět měsíců, budu je ale brát s sebou. Dostali jsme od Auto Klokočka rodinný vůz Volkswagen Caravelle, naskládám do auta kola i celou rodinu.
Druhý měsíc jezdíš nové kolo, celoodpružený Mondraker Podium Carbon RR s vyššími zdvihy. Jak se na něm cítíš?
Přibyly mi dva milimetry vpředu a patnáct vzadu. Je to pro mě lepší, protože v technice, jak známo, trochu ztrácím. Zadní stavba Zero suspension se dvěma vahadly dolním a horním, spíše plave a žehlí povrch. Není ale tak tuhá, aby se hodila i na maratony, ale na současné tratě je to skvělé. Tohle všechno mi pomohlo, cítím se jistější. I když vozím trochu váhy navíc, XC dnes jen o ní není. Už po třech dnech jsem jel s novým kolem do Nového Města testovat tratě a posílal odtamtud nadšená videa. Osazeno mám novým „nerozbitným“ SRAMem, ale zatím jsem ho neťuknul ani s ním nespadnul, funguje výborně. A vložky do plášťů dám určitě dozadu, vpředu vlastně možná taky, to ale ještě přemýšlím.
Nové Město má hodně technických pasáží, kořenů i rock garden. Znáš to ta dokonale. Vyhrál jsi tu už před jedenácti lety závod do 23 let, který ti pomohl k angažmá v Merida/Cannondale teamu s Hermidou. Pak o čtyři roky později jsi na mistrovství zajel památnou bitvu se třemi králi Schurterem, Kulhavým a Absalonem. Vzpomínáš?
Byl to opravdu skvělý pocit jet tam s velkou trojkou jako nejmladší. To cílové čtvrté místo mi asi patřilo, i když mi spadnul řetěz a kontakt s nimi jsem ztratil až touhle vinou. Tolik fanoušků jako tehdy už na horská kola nepřišlo a asi nikdy nepřijde.
Teď do programu na Vysočině přibyde i světový pohár v maratonu. Jaký to má ohlas mezi závodníky?
Určitě to je dobře, přibydou další lidi, vylepší to atmosféru. Myslím, že můžu mluvit i za české maratonce, že jsou rádi, že se stali součástí a taky že je přijedou povzbudit další fanoušci a kamarádi.
Loni tě navíc zrovna v Novém Městě trápila alergie a dojel jsi patnáctý. Posunul ses nějak v léčbě?
Letos ji mám podobě jako každý rok, rýmu a štípání v očích, ale v tréninku mě neomezuje. Snad se to nerozjede tak jako loni, kdy tam lítaly extrémní pylové bouře, mně se probudilo astma a nemohl jsem dýchat. Teď beru základní léky a mám i dechové spreje pro jistotu před závody.
Jak se tedy aktuálně cítíš?
Nevypadá to vůbec špatně po tom, co mě v zimě potkalo. Ale závody se opět neuvěřitelně zrychlily, wattová čísla rostou, jsou zase vyšší než loni. Cítím se dobře, ale kam to dosáhne, se ukáže, až se konkurence z celého světa sejde na jednom místě. Doteď to byla vždycky někde jen půlka nebo čtvrtka lidí. Do Nového Města přijedu už ve středu, dovezou mi i nové kolo, potřebuju nastavit posed a vyladit ho.
Koho teď považuješ za největší soupeře?
Možná už dneska top třicet lidí může pomýšlet na první pětku. Včera potvrdil účast olympijský vítěz Pidcock, kdo jiný, než on? Pak samozřejmě Schurter. Rumun Dascalu jezdil loni skvěle a loni v Novém Městě spurtoval o vítězství. K nim patří určitě i dva Francouzi Titouan Carod a Jordan Sarou.
Jak máš rád short track, který se jezdí vždy dva dny před hlavním závodem?
Záleží na trati. Nevadí mi, ale na hodně rychlé trati mi chybí ta maximální síla, abych se rval o vítězství. Mám raději profily víc do kopce, ale vím, že to takhle nemůže vypadat všude. Short track je hlavně podívaná pro diváky.
Horská kola chystají nový marketink a televizní pokrytí díky spojení s Discovery Channel a vysílání na Eurosportu. Tys do toho měl také co říct, že?
Řešili s námi závodníky své představy. Bylo dobré to vidět a pobavit se o tom, měli jsme pár mítinků. Změny přijdou, chtějí, aby horská kola v televizi vypadala ještě líp. Bude jenom jedno depo s boxy na trati, srovnávali to s F1. V Novém Městě ho umístí přímo na stadionu naproti biatlonové střelnici. Já mám Jakuba Šulce, nového mechanika, říkal mi, že bude takhle před lidmi nervózní. Také start a cíl se tím trochu přeskládají. A defekt přinese mnohem větší problém. Na trati se také prodloužil poslední výjezd o sekci BMX, kde se pojede až nahoru. Je to na moje přání. Přišlo mi to už hrozně rychlý a tohle mě napadlo, aby se zvýšila moje šance na výsledek. Dal jsem dotaz a vyšlo to.
Jaké máš letos výsledkové ambice? Leží na tobě nejvíc tíha za olympijskou kvalifikaci, kde patří českým mužům zatím poslední jediné místo a v Paříži 2024 pojede znovu jenom 32 nejlepších.
Trošku jsem strach měl, ale už jsem něco zajel a věřím, že to jedno místo udržíme. A pokud se bude dařit i dalším klukům, mohli bychom zabojovat třeba o druhé místo a vzít tam zase jednoho mladého, jako se to povedlo v Londýně mně, to byla skvělá zkušenost. Když budu zdravý, věřím, že aspoň to jedno místo uhájíme. Chci se vrátit do světové desítky a občas i nakouknout na pódium, vždyť loni jsem jezdil top patnáct dvacet i s těmi zdravotními problémy. Doufám, že mi vyjde Andorra a pak mistrovství světa ve Skotsku.