Sice se pořadatelům zatím nepodařilo vymanit z regionu severní Moravy (máme informace, že se o to snaží), ale můžeme tento závod považovat za naši cyklistickou národní tour, tak jak ji má většina sousedních států.

Pojďme se podívat na etapy které čekají na peloton od čtvrtka:

1. etapa Prostějov - Ostrava 151,2 km (start ve 13:00)

První etapa je na rozehřátí, jako jediná dává příležitost sprinterům a toho asi týmy využijí. Do žluťáku půjde vítěz, ale další den o něj přijde (obojí je pravděpodobné). Na trase je jedno klasifikované stoupání, ale jen takové, aby někdo získal dres vrchaře. Dojezd v Ostravě je atraktivní, české silniční závodu musí častěji navštěvovat velké města a pořadatelům Czech Tour se to letos daří.

Etapa nahradila úvodní klání minulých let, které vedlo Drahanskou vrchovinou a skončilo v rovinách Hané a také bylo pro sprintery. Je velmi nepravděpodobné, že by se někomu podařilo uniknout a vydržet před pelotonem až do cíle. 


2. etapa Zlín - Pustevny 172,7 km (start 12:30)

Vrchařsky náročný závěr má druhá etapa Czech Tour. Začíná se ve Zlíně, to je novinka a trasa vede dvakrát přes Pustevny. Dvojí výjezd na populární beskydské stoupání bude důležité pro celkovou klasifikaci. Je pravděpodobné, že si vítěz oblékne žlutý dres.

Vrchařské prémie jsou čtyři, ale rozhodovat s bude až v posledním výjezdu na Pustevny. Opět se pojede po úzké silnici z Trojanovic a sjíždět se bude po široké silnici do Střední Bečvy a přes Rožnov a stoupání Pindula se cyklisté vrátí do Trojanovic a začnou podruhé stoupat do cíle na Pustevnách. Stoupání měří 9,5 km a průměr je 5,7 %. 


3. etapa Moravská Třebová - Dlouhé stráně 134 km (start 12:10)

Dlouhé stráně jsou ikonou Závodu míru i Czech Tour a mají pověst nejtěžšího českého stoupání. Třetí etapa je však překvapivě krátká a lehká, trasa se vyhne všem ostatním těžkým výjezdům v Jeseníkách. Všechno se soustředí jen na Dlouhé stráně, závodníci nebudou příliš unavení, takže těžko říct, jak moc selektivní tato prémie bude. 

Dlouhé stráně měří celkem 12,3 km s průměrem 6,7 % a stejně jako v případě Pusteven se pojede po úzké silnici. Snad tedy bude v televizním vysílání vidět celý průběh tohoto výjezdu, není zde totiž mnoho prostoru k předjíždění závodníků a vyhýbání se všech účastníků závodu.  


4. etapa Šumperk - Šternberk 129,2 km (start 11:00)

Divácké pohlazení na závěr celého závodu i etapy, tím se v průběhu let stal výjezd z cílového Šternberka podél hradu a to hned čtyřikrát. Oproti minulosti se nenavazuje na trať motoristické akce Ecce Homo a po kostkovaném výjezdu z centra se peloton vrací k cíli. Přidána je rovinatá smyčka.

Etapa vynechala Jesenické kopce, které byly příliš daleko před cílovým Šternberkem a má dvě vrchařské prémie. Délka je juniorská, závodit by se mělo na plný plyn a snad to bude zajímavá podívaná. Ale v takto krátké etapě by se mělo držet pohromadě dost závodníků až do konce.  

Czech Tour se zbavila týmové časovky v roce 2020 a dobře udělala. Týmová časovka je sice ideální pro prezentaci týmů v první etapě, ale ubírá na atraktivitě vývoje dalších etap. Přináší příliš týmové taktiky, to potvrdil i vývoj závodu Okolo Slovenska, kde pořadatelé týmovou časovku letos zařadili.

Jinak etapy pokračují ve scénáři několika posledních let, právě od roku 2020, tedy dvě etapy ze střední Moravy do Moravy východní a dvě etapy v samotném Olomouckém kraji, i když start v Moravské Třebové zasahuje i do kraje Pardubického a Zlínský kraj rozšířil počet zúčastněných krajů na čtyři. Letos jen jedna etapa využívá ta hlavní stoupání Jeseníku. V tomto směru, který kopíruje etapy od samotného vzniku "české" tour, by určitě ocenili fanoušci z jiných koutů republiky změnu.


RoadCycling.cz vám bude přinášet klasické fotoreportáže LiveReporty, tak jak se o to snaží mnoho let z dalších českých cyklistických závodů, ale také další materiály z největšího českého etapového závodu. Sledujte nás.