Letošní ročník etapového závodu, jenž má centrum ve 135tisícovém Sibiu ležícím v centrální části Rumunska, má ve čtyřech dnech pět etap poskládaných ne zcela tradičním způsobem.

Po úvodní sprinterské následují dvě vrchařské, přičemž hned ta druhá, končící 24 km dlouhým cílovým výjezdem k jezeru Balea, tady obvykle rozhoduje o celkovém pořadí. To je ale také jediné pořádné stoupání této etapy. Zato v třetí je kopců mnohem více. Na 45. km se nachází vrchol vrchařské jedničky o délce přes 18 km a průměrném sklonu 5,4 %. Poté následují další tři VP druhé a třetí kategorie, aby etapa vyvrcholila dalším cílovým stoupáním, tentokrát 18 km dlouhým o průměru 5 %, jenže to jen díky tomu, že poslední kilometry už jsou pozvolnější. Prvních 10 km se v průměru blíží k 7 %. Poslední den etapáku načne dopolední rovinatá 3,3 km dlouhá časovka a odpoledne závod zakončí kratší etapa, která sice obsahuje dvě stoupání, ale ta jsou buď ne příliš dlouhá nebo ne tak strmá a navíc z posledního zbývá do cíle víc jak 30 profilově ne toliko náročných kilometrů, takže nejpravděpodobnější je hromadná koncovka.

Karel Vacek uprostřed

Profilu odpovídají sestavy jednotlivých týmů, tedy mix, v němž vrchaři převažují nad sprintery. Týmů je tu 24, z toho jeden z World úrovně: Bora-hansgrohe. Z úrovně o jeden stupeň níže je tu s velmi silnou sestavou Lotto Dstny, dále Uno-X, Corratec, Bardiani a Q36.5. Zbylou část startovní listiny tvoří Conti a tři národní týmy. 

ATT Investments sem přijelo v sestavě Jakub Otruba, Jan Kašpar, Karel Camrda, Daniel Turek, Petr Klabouch a Márton Dina. S ohledem na profil etap je zřejmé, že lídry na celkové pořadí jsou Otruba s Dinou. Kromě českého týmu tady z českých cyklistů startují také Karel Vacek (Corratec) a Tomáš Kopecký (TDT-Unibet).

Tomáš Kopecký v čepici

Úvodní etapa dospěla podle předpokladů do hromadné, ale dost technické koncovky, v níž se na první dvě příčky prosadili dva největší favorité této varianty: Sam Bennett předčil Milana Mentena (Lotto). Čas vítěze si připsala víc jak stovka závodníků, mezi nimi všichni naši. Do sprinterského souboje však nezasáhli, jelikož nikdo z nich - snad s výjimkou Tomáše Kopeckého - ve spurtu nevyniká.

Existovala však možnost jak získat výhody jiným způsobem. A to se podařilo nadmíru dobře. Dan Turek a Jan Kašpar byli určeni do úniku. Danovi se to podařilo a ze tří rychlostních prémií dvě vyhrál a v jedné byl druhý. Získané body a bonifikační vteřiny mu vynesly zelený dres nejlepšího ve sprinterské soutěži a průběžné druhé místo za Bennettem, a tím pádem i výhodné místo týmového auta v konvoji pro zítřejším veledůležitou etapu, v níž bude tým spoléhat na umění Jakuba Otruby a Mártona Diny.

(Zleva) Petr Klabouch, Jan Kašpar, Karel Camrda, Márton Dina, Jakub Otruba, Daniel Turek

"Startovalo se do kopce, Kašpi tam dvakrát naskočil, ale nepodařilo se. Ve sjezdu odskočili asi čtyři lidi, které jsem si dojel. Spurt na první prémii mi krásně rozjel kluk z Uno-X, druhou jsem jel z jedničky, takže tam mi to na pásce hodil závodník Mazowsze a na třetí byli všichni už hodně mrtví, takže tam jsem to měl dost v klidu. Po prémiích jsem si z úniku vystoupil, protože už to nemělo význam. Dneska jsem se špatně oblékl a jsem docela uvařený, tak uvidíme, co to zítra přinese. Každopádně do zítřka máme dobré číslo mechaničáku, což je dobrá výchozí pozice pro Jakuba a Mártona," popsal pro RoadCycling.CZ detaily z etapy Dan Turek.