Druhá etapa Tour de Feminin zavedla peloton do Národního parku České Švýcarsko. Měřila 102 km a závodnice při ní nastoupaly 1764 výškových metrů. Na 4. a 43. km byly umístěny dvě sprinterské a na 13., 32., 66. a 89. čtyři vrchařské prémie. Měly od 0,5 do 2,3 km s průměrným sklonem od 5,3 po 7,9 %.

Nejtěžší z nich se jevil Janov na 32. km, jelikož byl nejdelší s nejprudším sklonem, přičemž v úvodních 500 metrech přesáhl sklon 15 %. Nebyla to však zdaleka jediná stoupání na trati, v podstatě si rovin cyklistky moc neužily.

Vittoria Bussi přišla o žlutý dres poměrně rychle.

Část trasy jsem projel na bicyklu a přesvědčil se na vlastní nohy, že to budou mít dívky dnes docela dost náročné. Mnohočetná stoupání sice nedosahovala závratných délek, ale místy se zvedly nad 10 %, a pokud tohle opakujete stále dokola, začne se to zajídat.

A když už nebyly tak prudké, skrývaly jiná úskalí. Například výjezd na Vlčí horu kterou si daly cyklistky v závěrečných okruzích dvakrát, není sice extrémně prudký, i když rampičky se tu také najdou, ale zase se jede na místní komunikaci, spojující haciendy chatařů s civilizací, místy o šířce tak maximálně pro tři závodnice.

Krom toho jsou-li tu stoupání, musí tu být i sjezdy. Jenže v převážné většině nejde o sjezdy „odpočinkové“, neboť jsou velmi technické, místy prudké, v serpentinách, dopoledne byly na vlhku s napadaným jehličím a drobnějšími úlomky větví po nočním vichru, a když se náhodou z lesa vylouply mezi podhorské louky, tak citelně foukalo. Naštěstí na otevřených úsecích a částečně i vedoucí mezi vegetací silnice před etapou oschly, takže riziko pádů se dost snížilo.

Přesto k pádům došlo a dvě dívky skončily v nemocnici.

Bussi doplatila na tempo především týmu Valkenburgu.

Shrnuto jde o trasu velmi selektivní a určitě hrozilo řadě cyklistek nebezpečí, že by nemusely při nájezdu na závěrečný okruh naplňovat časový limit.

Nakonec ale etapa proběhla v relativním poklidu, vepředu se moc neútočilo, z hlavní skupiny se spíše odpadalo z tempa. A jel se z předpokládaných průměrů ten pomalejší.

Takže etapa sice přinesla nějaká vzrušení, ale to hlavní čekejme nejspíš až v neděli. I to byl možná důvod, proč dnes nikdo zbytečně neplýtval silami.

Nikola Nosková v dresu nejlepší Češky jela dnes aktivně.

Co tedy bylo zajímavé?

Vittoria Bussi kontakt s čelem dlouho neudržela a přišla o žlutý trikot.

Zpočátku se pokoušela jako jedna z mála sólově odjíždět včera třetí Corinna Lechner z Team Stuttgart v zeleném dresu nejlepší v bodovačce. Ale nepustily ji.

Tereza Neumanová řešila mechanický problém a opakovaně musela čekat na mechanickou pomoc, přičemž v druhém případě zaostala až o 1,5 minuty. Ale dokázala se vrátit do čelní skupiny. Sice jí to stálo hodně sil, ale svědčí to o její dobré formě.

Tereza Neumanová dnes řešila především mechanické problémy.

Nikola Nosková se zapojila do bojů o body do vrchařské soutěže a nakonec je průběžně druhá o bod za vedoucí závodnicí Ingvid Gaskjenn.

Tahle Norka, která jakmile viděla prémii, šla po ní, bez rozdílu, zda šlo o sprinterskou či vrchařskou. Takže jednu sprinterskou vyhrála a na jedné byla druhá, z vrchařských vyhrála dvě a jednou dojela druhá. Pouze při posledním průjezdu Vlčí hory vůbec nebodovala.

Jde o 23letou dívku, která už pátým rokem jezdí za svůj současný tým Coop-Hitec Products a zatím nic nevyhrála, i když letos od května prokazuje velmi dobrou formu, která jí nakonec přinesla ovoce mj. v podobě třetího místa v silničním závodě norského šampionátu.

Ingvid Gaskjenn dnes šla po všech prémiích.

K aktivním týmům v průběhu etapy patřil nizozemský Parkhotel Valkenburg a i ony se dočkaly odměny v podobě vítězné etapy. Nina Buijsman je na tom velmi podobně jako její norská konkurentka: je jí 23 let a v týmu, který se pohybuje v druhé desítce nejlepších týmů světa, působí pátým rokem. Ještě začátkem minulého roku za tento tým jezdila Lorena Wiebes, jedna z nejlepších světových silničářských sprinterek, která v této době vyhrává etapy na dámském Giru.

Co se týče zkušenosti z možnosti býti součástí posádky doprovodného auta, tak nejprve lze konstatovat, že ze samotného závodu zas tak moc nevidíte. Zato v konvojové komunikaci slyšíte úplně všechno. A zjišťujete, jak sehraný a profesionální musí být tým rozhodčích a veškerého doprovodu, aby vše proběhlo bezpečně, podle pravidel a hladce.

Máte možnost vidět i potencionálně dramatické momenty, když např. na konci málo přehledného prudkého a delšího sjezdu v levotočivé zatáčce zasahuje značnou částí do pravého jízdního pruhu návěs obřích rozměrů vhodný tak pro převoz tanků nebo podobné techniky. Sice se k němu postaví motomaršál, aby upozornil cyklistky na nebezpečí, ale i tak si co nejdříve přejete uslyšet zprávu, že se nic nestalo.

Nejlepší tři v dnešní etapě (zleva): Van Androoij, Buijsman, De Wilde

Vidíte množství diváků včetně početné dětské populace, kterak čekají na závodníky, aby jim zamávali a měli zážitek a možná příklad a stimul něčeho podobného se osobně účastnit.

Vidíte skoro na každé odbočce do pole oranžovou vestu, hlídající, aby nikdo nenajel do cesty cyklistkám, takže vás napadá, kolik stovek jich vlastně musí být. Abyste se dozvěděli, že je to pro místní prestižní záležitost a že když je někdo opomenut, tak to dotčeně reklamuje. Takže nepřekvapí, když pak za ředitelkou závodu přijdou trenéři týmů a o zabezpečení trasy se vyjadřují v superlativech.

A máte možnost zažít možná i větší adrenalin než samotné závodnice, když na vás letí ve sjezdu vedoucí skupina a vy jí musíte ve velmi členitém terénu bezpodmínečně ujet, abyste si nějakou závodnici nakonec nevezli v kufru auta.

Nejlepší v průběžném pořadí jednotlivých soutěží: Nosková, Gaskjenn (vrchařská), Lowden (Drops Le Col), Buijsman (bodovací), Van Anrooij (U23).

Každé divadlo má své zákulisí a protagonisty zajišťující nezbytný servis, bez nichž by onoho divadla nebylo.

Je zajímavé a užitečné ho poznat. Uvidíte pak samotné divadlo v širším a ucelenějším zorném poli.

Takže zítra na shledanou při třetí etapě Tour de Feminin z Rumburku do Rumburku na okruhu přes Šluknov, Dolní Poustevnu a Mikulášovice, který se jede dvakrát a kde budou opět čtyři vrchařské a dvě sprinterské prémie.

Startuje se v 15:00 hod. a po 111 km by měly být první závodnice v cíli kolem 18. hodiny.

Výsledky.